זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

סוגי סימני מסחר

27/03/2013

סימן מסחר הוא אמצעי המשמש את בעליו על מנת לבדל את המוצרים או השירותים היוצאים תחת ידיו לעומת אלו של אחרים.

פקודת סימני מסחר [נוסח חדש] תשל”ב-1972 קובעת בסעיף 1 שסימן יכול להיות מילים, אותיות, ספרות, דמויות או סימון גרפי אחר, שילוב שלהם, בשלוש או בשני מימדים. הסימן יכול להיות רשום או לא רשום בפנקס סימני המסחר כאשר הפקודה קובעת שסימן שכשר להופעה הוא בעל אופי מבחין.

הפרת סימן מהווה עבירה על דיני הקניין הרוחני והפקודה מבחינה בין סימן רשום לאחד שאינו רשום לעניין מידת ההגנה שתינתן לפי הפקודה.

מלבד החלוקה האמורה מכירה ההלכה הפסוקה בארבע תתי קטגוריות של סימנים בהתאם לקשר שבינם לטובין או השירותים הכוללות סימן מסחר גנרי, מתאר, רומז ושרירותי או פרי הדמיון, אשר נבדלות ברמת ההגנה המוענקת להן על ידי בתי המשפט.

העיסוק בנושא סימני מסחר בישראל, כמו במדינות רבות בעולם המערבי, דורש מיומנות רבה וידע מקצועי מקיף ועדכני. במקרים של חילוקי דעות או אי הבנות בשאלות העוסקות בתחום, רצוי ומומלץ לפנות לקבלת יעוץ משפטי אישי, באמצעות עורך דין המתמחה בתחום.

משרד עורכי דין גרשוני ושות’ טיפל ומטפל לאורך השנים בתיקים משפטיים רבים הנוגעים לסכסוכים בעניין סימנים מסחריים, מסוגים שונים. להלן פירוט מקיף אודות סוגי הסימנים השונים שהוכרו במסגרת החקיקה ופסיקת בתי המשפט בישראל.

סוגי הסימנים הנהוגים בישראל ותיאורם

סימן מסחר גנרי

סימן גנרי הוא מילה המשמשת לביטוי המוצר או השירות האמורים. הוא נחשב לחלש ביותר מבין ארבעת הסוגים משום שבדרך כלל לא יתאפשר רישומו בפנקס ולכן אינו מוגן כלל מפני הפרה.

פסק הדין ע”א 1677/05 Deutsche Telekom AG נ’ E! Entertainment Television Inc עסק בהתנגדות של המערערת לרישום סימן מסחר על ידי הנתבעת, רישום הכולל את המילה “און ליין”  ואות נוספת לידה.

בית המשפט העליון בראשות כבוד השופטת דבורה ברלינר קבע שבמילה “און-ליין” נעשה שימוש תדיר בתחום האינטרנט ולכן היא נחשבת לשם גנרי. מסיבה זו, למרות שהסימן כולל שם גנרי וסימן גרפי נוסף הוא דוחה את הערעור ומאפשר את הרישום על ידי הנתבעת.

סימן מסחר מתאר

סימן מסחר מתאר הנו סימן שכשמו כן הוא – מתאר את המוצר אותו הוא אמור לייצג. הבעיה במקרים מעין אלו שהסמל אינו עוזר לבדל את המוצרים או השירותים של אותו ספק מאלו של האחרים.

בדומה רישום סימן מעין זה יתאפשר בנסיבות בהן יהיו די הוכחות מטעם המבקש שהסימן רכש מוניטין כך שפלח השוק אליו הוא מיועד מזהה את הסימן עם  העסק ולא במשמעותו התיאורית.

רמת ההגנה על סמל מתאר היא נמוכה יחסית והוא יזכה יתכן להגנה מפני הפרה רק במקרים בהם הוכח שימוש בסימן שנראה בדיוק אותו דבר או נראה כמעט כמוהו. כך למשל במסגרת הדיון המעניין בפסק הדין ע”א 8981/04 אבי מלכה נ’ אווזי קבע בית המשפט העליון שהשימוש בשם אווזי הזהב לא מפר את זכויות הקניין בסימן אווזי.

סימן מסחר רומז

סימן רומז הוא סימן שאינו מתאר את השירות או המוצר אלא רומז לגבי הסוג אליהם הם משתייכים והוא כשר לרישום בפנקס. שמות מרמזים יזכו באופן עקרוני להגנה חזקה יותר לעומת שמות מתארים או גנריים משום שבמקרה זה נדרשת מחשבה נוספת לעומת סימן מתאר לצורך הקישור בין הסימן והמוצר.

במסגרתו של הדיון בהליך ת”א 1753/07 וובס פלנט נ’ חזן, קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב כי שם מתחם (דומיין) של אתר האינטרנט של הנתבעים מפר את הזכויות של התובעת שהיא חברה לבניית אתרי אינטרנט משום שצירוף המילים הוא שם מרמז ולא כזה המתאר את אופי הפעילות של התובעת.

סימן מסחר שרירותי

סימן מסחר שרירותי הוא סימן שיש לו משמעות מילולית אך היא אינה קשורה לאותה סחורה או שירות. סימן מסחר פרי הדמיון הנו כזה שאין לו משמעות מילולית והוא נוצר יש מאין. שני סוגים אלו נחשבים לחזקים ביותר.

במסגרת הדיון בהליך ת”א 8248/06 עזריאל נ’ פתרונות שיווק למשפחות בע”מ, קבע בית המשפט המחוזי בירושלים שהנתבעות הפרו את הסימן המסחרי של התובע שעוסק בשיווק מחצלות לסכך כאשר השתמשו בשם זה לקידום מחצלות לסוכה שאינן מתוצרת התובע ולכן פסק לטובתו פיצוייםבגין ההפרה.

רשימת פסקי דין חשובים בנושא סימנים מסחריים לסוגייהם

לאורך השנים דנו בתי המשפט בישראל בשאלות רבות, מורכבות ובעלות השלכות מרחיקות לכת בכל הנוגע לסימנים מסחריים. להלן רשימה של פסקי דין שעשויים לסייע ולעניין אותך, בכל מקרה ובכל הנוגע לתחום זה:

  • עא 8483/02 אלוניאל בע”מ נ’ אריאל מקדונלד
  • /95068 M.B. METAL נ’ AUTOMATOR ITALIA S.R.L
  • /95267 ALLERGAN , Inc נ’ קונטקט לינסן (ישראל) בע”מ
  •  עא 45/08 מיגדור בע”מ נ’ בוריס גייל
  • עא 11487/03 August Storck KG נ’ אלפא אינטואיט מוצרי מזון בע”מ
  •  עא 563/11 ADIDAS SALOMON A.G נ’ ג’לאל יאסין
  • עא 11188/03 קונטקט לינסן ישראל בע”מ נ’ רשם הפטנטים

מאמרים נוספים בשבילכם
בינה מלאכותית בעולם המשפט
קראו עוד
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי