זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

שימוש אסור בשמות מתחם

18/04/2013

שם מתחם (Domain Name – דומיין) הוא שם בלעדי שניתן לאתר ברשת האינטרנט, אשר מבדיל אותו מיתר האתרים המצויים ברשת. את שם המתחם יש לרכוש ובהמשך לכך לרשום את הזכויות עליו, כאשר הגוף המוסמך לעשות כן הוא ארגון האינטרנט העולמי (ICANN) או הגופים המוסמכים לכך מטעמו (בישראל קיים גוף אחד שכזה, הוא ארגון האינטרנט הישראלי, אשר מוסמך להקצות ולרשום שמות מתחם המסתיימים באותיות il, כלומר, שמות שמקור הדומיין שלהם הינו בישראל).

בהקשר המשפטי עולות מספר שאלות קניין רוחני הקשורות בזכויות על שמות המתחם, כאשר עיקרן נוגע אל חוק עוולות מסחריות, התש”ט – 1999 ולפקודת סימני המסחר, תשל”ב – 1972. אחת השאלות הקניינות הראשונות שעולות הינה שאלת שימוש אסור בשמות מתחם: מתי שימוש בדומיין הופך לעוולה?

הסוגייה המשפטית של שמות המתחם בהקשר לזכויות הקנייניות בשם

בשל העובדה שלכל אתר אינטרנט יש שם בלעדי לו ולו בלבד, צברו שמות המתחם כוח רב ובזמן קצר החלה תופעה של תפיסת דומיינים (cyber squatting). עסקינן בתופעה שבמהלכה תופסים אנשים פרטיים או חברות את הבעלות על שמות מתחם, אשר סביר להניח שחברות אחרות הקשורות לשם זה באיזה שהוא אופן ירצו לרכוש את הדומיין הספציפי בעתיד.

לדוגמא, שם המתחם apple הינו השם הטבעי לחברת המחשבים המצליחה, כך שבמידה ופלוני רכש את השם לפני שעשתה זאת החברה, הוא יהיה למעשה בעל הזכויות על הדומיין, עובדה שנוצלה על ידי אנשים רבים, אשר השתמשו בבלעדיות שרכשו ומכרו את שם המתחם במחיר מופקע או בחרו שלא למכורו בכלל, כמפורט להלן.

ודוק, על פי חוק עוולות מסחריות אסור לעוסק להביא למצב שבו נכס, שירות או טובין הנמכרים על ידו ייחשבו בטעות כנכסים, שירותים או טובין של עוסק אחר או כאלו הקשורים לשירותים הניתנים על ידי עוסק אחר.

כך, במידה ואותו פלוני שרכש את שם המתחם apple מוכר מוצרים באתר האינטרנט שלו שיש בהם כדי לבלבל את הצרכן עם חברת המחשבים, הדבר מהווה כיביכול עוולה נזיקית, בגינה ניתן יהא לתבוע את בעל הדומיין.

יתר על כן, כפי שהוזכר לעיל, בעלי שמות מתחם רבים מונעים מחברות הקשורות באופן ישיר לדומיין לעשות כל שימוש בשם האמור ובאתר האינטרנט הקשור אליו ובכך פוגעים בסימן המסחר שנרשם על ידי החברה, לכאורה בניגוד לחוק.

קראו על זכויות יוצרים באינטרנט
לחצו למידע על העתקת תמונות מאתר אינטרנט

התייחסות הפסיקה לסוגיית שמות המתחם

למרות האופי הבלתי חוקי של שימוש הנוגד את תכלית חוק העוולות המסחריות ופקודת סימני המסחר, חוקים אלו לא מתייחסים באופן ממצא לסוגיית שמות המתחם, עובדה שאילצה את בית המשפט ליצור הלכות חדשניות בנושא.

כך, נקבע כי רישום דומיין הדומה לסימן מסחר רשום של טובין אחרים מהווה הפרה, כאמור בפקודת סימני במסחר (ראה ת”א 2308/02 זר פור יו בע”מ נ’ פרחי שדרות חן בע”מ ואח‘). בפסיקה אחרת קבע בית המשפט המחוזי כי חברה שרכשה שם מתחם של חברה מתחרה, מבלי לעשות בו כל שימוש, לנעשה מכבידה על גישת הלקוחות לחברה המתחרה, זאת בניגוד לחוק (ראה ת”א 1627/01 מ.ש. מגנטיקס בע”מ נ’ דיסקופי בע”מ).

מאמרים נוספים בשבילכם
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי