זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

עורך דין סימני מסחר

27/11/2023

כידוע סימן מסחר הוא אותיות, ספרות, דמויות, מילים או צירוף של כל אחד מהאמור לעיל המשמשים אדם או עסק על מנת לסמן את הסחורות או השירותים שהוא מעניק. בעלי עסקים רבים נוהגים לרשום סימני מסחר על מנת לקבל זכות בלעדית על השם או הלוגו של עסקם (או שילוב שלהם).

שימוש ארוך זמן בסימן המסחר יסייע ביצירת ההגדלה והמוניטין של העסק ויבדל את המוצר או השירות  שהעסק הספציפי מעניק אל מול המתחרים, שכן בחלוף הזמן ציבור הלקוחות יזהה את הסימן ויקשר אותו עם העסק הספציפי ובכך ייצור את אותו בידול ומוניטין טוב שכל בעל עסק מעוניין ליצור

מה תפקידו וחשיבותו של עורך דין לסימני מסחר

הזכות אותה מקנה סימן מסחר רשום הינה זכות בלעדית של בעל הסימן לעשות שימוש בסימן בקשר לסוג הסחורות שעליהן הוא נרשם. כפועל יוצא מכך, לבעל הסימן זכות למנוע ממתחרים לעשות שימוש בסימן הרשום לסחורות או שירותים שעליהן הסימן נרשם.

תפקידו של עורך דין המתמחה בתחום סימני המסחר הוא בשלב ראשון לבחון את העסק ולהבין באילו תחומים צריך לרשום את סימן המסחר. ככלל, ישנם 44 סיווגים שונים, 34 סיווגים עבור טובין (סחורות/מוצרים) ו- 11 עבור שירותים (כגון שירותי פרסום, מימון וכדומה). חשוב לציין, כי כאשר עוסקים בסימן מסחר חשוב מאוד להבין באילו סיווגים יש לרשום את הסימן, ולא פחות חשוב, הוא להבין לאן הולך העסק, מה התכנון של בעל העסק לשנתיים שלוש הבאות.

עם קבלת כל המידע הזה יכול עורך דין המתמחה בסימני מסחר להבין ולייעץ לבעל העסק באילו סיווגים כדאי לו להגיש את סימן המסחר לרישום, וכן לדרג את חשיבות הסיווגים השונים ודחיפותם.

בשלב הבא, עורך הדין המתמחה בסימני המסחר יבחן האם הסימן כשיר לרישום. פקודת סימני המסחר קובעת שלל מקרים בהם ייקבע כי לא ניתן לרשום סימן מסחר כי הוא לא כשיר, כך, למשל, כאשר מדובר בסמלי מדינה, כאשר הסימן דומה לסימן אחר, כאשר הוא פוגע ברגשות הציבור ועוד שלל נסיבות.

בהתאם, תפקידו של עורך הדין העוסק בסימני מסחר לבצע בדיקה ולראות האם סימן המסחר שנבחר הינו כשיר לרישום, האם הוא לא דומה לסימן קיים אחר, האם הוא פוגע בזכויות של עסק אחר או האם הוא מטעה. לבדיקה זו חשיבות רבה, שכן, סימן שאינו כשיר לרישום לא יירשם, הנזק שנגרום כתוצאה מכך הוא כספי שכן התשלום ששולם לעורך הדין והאגרה לא יוחזרו. חמור מכך, במשך תקופה בעל העסק עשה שימוש בסימן וכעת עליו לשנות את הסימן.

לעיתים הסימן כשיר לרישום מבחינת הרשם, אך מתברר שהוא ביצע הפרת סימן מסחר זכויות של צד שלישי, במקרה זה, בעל העסק חשוף להגשת התנגדות טרם הרישום, או לחילופין לתביעת סימן מסחר תביעה משפטית משפטית ותשלום פיצויים, ולכן היעזרות בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום תצמצם את החשיפה המשפטית ותגדיל משמעותית את סיכויי רישום הסימן

במקביל, עורך דין העוסק בתחום סימני המסחר יכין את הפרטה של הסימן, היינו, אילו מוצרים או שירותים נכללים בכל סיווג וניתן לרשום אותם במסגרת רישום סימן המסחר. ישנה חשיבות גדולה לדעת כיצד להכין את הפרטה. מוצר או שירות שלא יירשמו בפרטה לא יהיו מוגנים בסימן המסחר. בנוסף בהתאם לפקודת סימני המסחר אם אתה רושם סימן מסחר בסיווג מסוים על פרטה מסוימת ולא עושה שימוש בסימן עבור אותו סיווג או פרטה, ניתן לאחר 3 שנים להגיש לרשם סימני המסחר בקשה למחוק את הסיווג או חלק מהפרטה, כך שבעל הסימן יכול למצוא עצמו, ללא כל רצון, נגרר להליך משפטי ברשות הפטנטים תוך שהוא משחית זמן וכסף לריק.

כיצד לבחור את עורך הדין המתאים?

התשובה לשאלה זו אינה פשוטה בכלל. אחת האפשרויות היא לפנות ולשאול חברים או בעלי עסקים אחרים שרשמו סימן מסחר באיזה עורך דין הם נעזרו והאם הם היו מרוצים מהשירות שניתן ומדרך הפעולה של אותו עורך דין. אפשרות אחרת היא לשוטט באינטרנט ולהיכנס לאתרים של עורכי הדין העוסקים בתחום ולפנות למספר עורכי דין ומתוכם לבחור. ניתן גם להיכנס לדפים עסקיים ברשתות חברתיות או בגוגל ולקרוא ביקורות. במקרה זה חשוב לשים לב לכמות הביקורות ולמגוון ולניסוח וליצור קשר עם מספר עורכי דין. אפשרות אחרת היא להיכנס לדירוגים של משרדים בתחום. בנקודה זו חשוב לציין, כי עצם אי הימצאות בדירוג כזה או אחר לא מעידה על טיב, שכן, חלק מהדרוגים הינם דירוגים “מטעם” או בתשלום, וישנם משרדים אשר בוחרים שלא להשקיע מזמנם ולעיתים מממונם ולהיכנס לדירוג. בנוסף חשוב לציין כי ישנה משמעות לדירוגים של משרדים בחברת דירוג בחו”ל.

כך או כך, כאשר יוצרים קשר עם ערוך הדין, חשוב לשוחח עימו ולתהות על קנקנו. חשוב לשאול לותק והניסיון שלו, לא אחת ניתן למצוא אתר ובו ביקורות רבות וכאשר משוחחים מבינים שמדובר בעורך דין חסר ניסיון. בסופו של דבר מומלץ לסמוך על תחושות שעולות בזמן השיחה עם עורך הדין.

הפועל היוצא מרישום סימן מסחר מתאים

אם אכן בחרת בעור דין המתמחה בתחום סימני המסחר וסימן המסחר שלך נרשם, תוכל לראות איך במהלך השנים המוניטין של העסק גדל ויחד עימו הבידול שאתה חפץ בו. בנוסף, ייתכנו מקרים בהם תראה כי מתחרים מנסים לחקות את סימן המסחר או לעשות שימוש בסימן דומה, או אז, תוכל לעשות שימוש בזכות הגלומה בסימן המסחר ותוכל למנוע מאותם מתחרים לעשות שימוש בסימן דומה, וישנם מקרים בהם אף תהיה זכאי לפיצוי כספי בגין התנהלות המתחרים.

לסיכום, הגם שרישום סימן מסחר היא פעולה שלכאורה נראית פרוצדורה קלה ופשוטה, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום אשר יוכל לוודא שהסימן שתרשום אכן יוכל לסייע לך בעתיד ולא מדובר אך ורק בתעודה יפה התלויה במשרדך כאבן שאין לה הופכין.

מאמרים נוספים בשבילכם
בינה מלאכותית בעולם המשפט
קראו עוד
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי