זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

מוכרים באינטרנט? על תקנון לאתר מכירות אונליין

25/04/2013
בכל יום שעובר יותר ויותר אנשים עוברים לביצוע רכישות באינטרנט. אתרי אינטרנט רבים מציעים מוצרים למכירה, החל ממכירת פרחים, דרך בגדים, נעליים, מוצרי מזון, מכשירים סלולאריים, תוכנות, אפליקציות ועוד! בכל פעם שגולש מבצע רכישה באתר כלשהו מתבצעת פעולה בעלת אופי משפטי מובהק. נכרת חוזה בין בעל האתר (המוכר) לבין הגולש (הרוכש).

על מנת להמנע עד כמה שניתן מסכסוכים אפשריים בין הצדדים, חשוב והכרחי להציג בכל אתר המציע שירותי מסחר אלקטרוני מכל סוג תקנון ברור שאליו יופנה הגולש לפני ביצוע הרכישה באתר. הסכמתו של הגולש לתנאים הקבועים בתקנון דומה למעשה לחתימה על חוזה הרכישה באתר והנה תנאי מבחינתו של בעל האתר לכל פעולה שיבצע הגולש / רוכש באתר.

כאשר תנאי השימוש באתר אינטרנט אינם מוסדרים בתקנון מתאים, השימוש באתר מוביל לחוסר בהירות מצד הגולשים המשתמשים בו וחושף את בעלי האתר לסיכונים משפטיים רבים. הנחה זו הינה בבחינת הקל וחומר כאשר מדובר באתר מכירות, המשמש כמאין קניון וירטואלי בו יכולים הגולשים לרכוש את המוצרים המפורסמים בו.

SONY DSC

ודוק, כאשר עסקינן באתר מכירות אונליין, במרבית המקרים הוא מאפשר לגולש לרכוש את המוצרים המוצעים בו באמצעות הכנסת פרטי האשראי האישיים שלהם.

בהקשר זה צריך בעל האתר לוודא כי תקנון האתר מסדיר את תנאי הרכישה, כך שהוא נוקב במועד שבו אמור הגולש לקבל את המוצר שרכש, את הגוף האחראי לאספקת המוצר, את תנאי השימוש במוצר (לרבות האפשרות של הגולש להחזירו בתוך התקופה המנוייה בתקנון) ועוד.

יש לך אתר מכירות? חשוב להכיר את משמעותו של התקנון לפי חוק

תקנון של אתר מכירות, ככל תקנון המצורף לאתר ברשת האינטרנט, מהווה הסכם בין בעלי האתר לגולשים העושים בו שימוש. למעשה, מדובר בחוזה אחיד, כמשמעו בחוק, היות והוא מנוסח על ידי בעלי האתר מראש ומבלי שידעו את זהות הגולש ואת מספר המשתמשים שיגלשו באתר.

“חתימת” הגולש על ההסכם שקולה לאישורו כי קרא והבין את תנאי התקנון, כך שברגע שאישר כי עשה כן ישתכלל התקנון להסכם מחייב בינו לבין בעלי האתר וגורמים שלישיים הקשורים למכירות המבוצעות במסגרתו (כגון: חברות האשראי, חברות המייצרות את המוצרים וכדומה).

תקנונים רבים של אתרי מכירות ברשת מכילים סעיף לפיו בשום מקרה לא תחול על בעלי האתר ו/או הגורמים הנוספים הקשורים בהליך המכירה  – אחריות משפטית בנוגע לרכישת מוצר במסגרת האתר. יתר על כן, אתרי מכירות אף נוטים לקבוע בתקנון תנאי לפיו בעלי האתר יכולים לבטל באופן חד צדדי, על פי שיקול דעתם הבלעדי, כל עסקה שבוצעה על ידי גולש.

בהקשר זה חשוב לציין כי סעיף 3 לחוק החוזים האחידים, התשמ”ג – 1982, קובע כי בית המשפט רשאי לשנות או לבטל סעיף או תנאי בחוזה אחיד שיש בו כדי לקפח את הגולש או שהוא עשוי לספק לבעלי האתר או לספקים המספקים לגולשים את הסחורה יתרון בלתי הוגן המקפח אותם. על רקע הסעיף האמור, ייתכן ובית המשפט יבטל סעיפים מקפחים בתקנון הנוגדים את זכויותיו של הגולש כצרכן.

>>> פורום קניין רוחני <<<

סוגיית אספקת המוצר הנרכש

גולשים רבים נותנים את פרטי האשראי שלהם ומבצעים עסקה לאחר אישור שקראו את תנאי התקנון, זאת מבלי שעשו זאת. לעובדה זו עלולה להיות השלכות חמורות מנקודת מבטו של הגולש, כאשר אחת הסוגיות השכיחות ביותר בעניין זה נוגעות לאספקת המוצר שרכש.

ודוק, במקרים רבים התקנון נוקב באופן חד משמעי בגוף שאחראי לספק את המוצר הנרכש לגולש, כך שאם המוצר לא סופק בפועל יהיה על הצרכן הממורמר לפנות לאותו גוף אחראי, כאמור בתקנון.

לא זו אף זו, סוגית הגוף האחראי על אספקת הסחורה נוגעת אף לבעלי האתר עצמו, שכן במידה והתקנון אינו מציין את הגוף האחראי, כאמור, יהיו בעלי האתר המפרסם את המוצר אחראים על אספקתו. ראו דוגמא בהליך ת”ק 1598/07 מיכאל זילברשייד נ’ גט איש בע”מ.

רוצים לנסח תקנון לאתר מכירות?

משרדו של עורך דין סער גרשוני עוסק בהגנה על זכויות קניין רוחני ואנו יכולים לסייע לך בניסוח תקנון מקצועי ומפורט לאתר המכירות שלך. ליחצו כאן לפניה אל צוות עורכי הדין במשרד. ניתן לבקר בפורום המשרד, לקרוא ולהשתתף בדיונים בנושא ניסוח תקנונים וסוגיות משפטיות רלוונטיות נוספות.

קיראו ותדעו: מי אחראי כלפי הרוכש אחרי השלמת רכישה באתר אינטרנט?

מאמרים נוספים בשבילכם
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
הצהרת נגישות
קראו עוד
עורך דין לשון הרע
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי