זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

תביעת לשון הרע

28/08/2023

חוק איסור לשון הרע הינו חוק אזרחי במהותו. בהתאם לסעיף 1 לחוק לשון הרע הינו פרסום דבר אשר יכול לגרום להשפלתו, ביזויו של אדם, או פגיעה בעסקו או במשלוח ידו. על מנת שניתן יהיה להגיש תביעה בגין לשון הרע, יש דרישה נוספת הקבועה בסעיף 2 לחוק, ובמסגרתה ישנה חובה שהדברים שנאמרו יפורסמו. הפרסום יכול להיות בעל פה, בציור, בתנועה, בדפוס, בצליל או בכל אמצעי אחר.

תביעת לשון הרע בסדר דין מהיר

בהנחה ששני המבחנים הללו התקיימו, ניתן להגיש תביעה אזרחית בלשון הרע. מכיוון שהמחוקק החליטו ששמו של אדם הינו אינטרס חשוב, חוק איסור לשון הרע אינו אך ורק חוק אזרחי, אלא, ישנם מקרים חריגים במסגרתם אמירת דברי לשון הרע עוברת את “קו הגבול” אותו קבע המחוקק, ומעוולה אזרחית היא הופכת לעבירה פלילית שהעונש בצידה יכול להגיע עד כדי שנת מאסר אחת.

הסעיף הרלוונטי לחוק הינו סעיף 6 הקובע שני תנאים לצורך הפיכת לשון הרע מעוולה אזרחית לעבירה פלילית. הראשון, שמי שפרסם את לשון הרע התכוון לפגוע, היינו, יש להוכיח כוונה לפגוע (בעוד בעוולה אזרחית אין כל צורך להוכיח כוונה), והתנאי השני הינו שהפרסום בוצע לשני אנשים או יותר מלבד הנפגע, לצורך המחשה, פרסום בעיתון, במסגרת תוכנית רדיו, או אפילו באסיפת דיירים מקיימת את התנאי הדרוש.

בדרך כלל, כאשר עוסקים בעבירות פליליות, מי שמגיש כתב אישור היא המדינה ולא אדם פרטי, אך ישנם מקרים מיוחדים בהם המחוקק בחר לאפשר לאדם פרטי להיכנס בנעלי המדינה ולהגיש בעצמו את כתב האישום.

תביעת לשון הרע ללא הוכחת נזק

חשוב לציין כי ברגע שבוחרים להגיש כנגד אדם קובלנה פלילית פרטית, על מגיש הקובלנה (המאשים) לעמוד בכל הנטלים והחובות של מי שמנהל הליך פלילי. זאת אומרת, עליו להוכיח מעל לכל צל של ספק שהמפרסם התכוון לפגוע, היינו את הרכיב הנפשי הדרש בהליך פלילי. זהו נטל קשה להוכחה ולכן במקרים רבים הגם שלשון הרע מהווה עבירה פלילית, בוחר הנפגע להגיש תביעה אזרחית, במסגרתה אינו צריך להוכיח כוונה לפגוע.

הבדל מהותי זה הוביל לכך שעד היום לא התקבלו הרבה קובלנות פרטיות שהוגשו בבתי המשפט בישראל, זאת, מכיוון שבתי המשפט אינם מסתפקים בכך שהתובע יוכיח שהנאשם צפה את הפגיעה בהסתברות גבוהה של קירבה לוודאות, אלא, למעלה מכך.

לסיכום חשוב לציין, כי לא כל לשון הרע אשר נאמר לקהל של אנשים או שמפורסם במדיה כלשהי מהווה עבירה פלילית, ובתי המשפט נרתעים מניהול הליכי לשון הרע פליליים, בייחוד, לנוכח העונש והמשמעות של קבלת קובלנה פלילית.

בהתאם, מומלץ בטרם רצים להגיש קובלנה פלילית לשקול היטב התייעצות עם עורך דין מקצועי בתחום ולחשוב האם המקרה הקיים מצדיק סעד קיצוני זה, תוך לקיחה בחשבון את העובדה שרף ההוכחה הנדרש הינו כשל כל הליך פלילי דבר שמקשה עד מאוד להצליח להוכיח את יסודות העבירה.

מאמרים נוספים בשבילכם
בינה מלאכותית בעולם המשפט
קראו עוד
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי