זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

לשון הרע בפורומים

25/04/2013

הפורומים השונים הפרוסים ברחבי האינטרנט מעניקים לגולשים האנונימיים פלטפורמה במסגרתה הם יכולים לכתוב ולהביע את דעתם בכל נושא שעולה על רוחם.

אכן, מצד אחד נראה כי מדובר בביטוי המובהק ביותר הניתן לחופש הביטוי של האדם, אולם, מצד שני, בהרבה מקרים מוביל חופש הביטוי האמור לפרסום ביטויים המהווים לשון הרע כנגד פלוני, כך שיש בהם כדי להשפילו, לבזותו, לפגוע במשרתו וכדומה.

בהקשר זה נשאלת השאלה מה היא מידת אחריותם של מנהלי הפורום ובעל אתר האינטרנט המאפשרים את פרסומם של הטוקבקים הפוגעניים.

למידע נוסף הכנסו אל: פורום קניין רוחני
לקריאה נוספת ליחצו על: ליטיגציה או על לשון הרע באינטרנט

עמדת החוק בעניין לשון הרע בפורומים

סעיף 11 לחוק איסור לשון הרע, תשכ”ה – 1965 קובע כי פירסום לשון הרע בעיתון, כהגדרתו בפקודת העיתונות, יוביל להטלת אחריות על האדם שהביא את הדברים לעיתון וגרם, תוך כדי כך, לפרסומם (הכתב, למשל), כמו גם על עורך העיתון ומי שבפועל החליט על פרסום הדברים הפוגעניים, כאשר באחריות זו יישא גם מי שהוציא את העיתון לאור. אשר על כן, במידה וניתן יהיה לראות באתר אינטרנט כעיתון על פי הגדרת החוק, הרי שניתן יהיה להטיל על עורכי ומנהלי הפורום, אחריות בגין דברי לשון הרע המועלים במסגרתו.

דע עקא, החוק אינו מחיל את ההגדרה האמורה על אתר אינטרנט ועל כן נדרשו בתי המשפט לשאלה האם מדובר בהסדר שלילי של החוק, לפיו לא ניתן להטיל אחריות בגין דברים פוגעניים המופיעים בפורום, או שמא עסקינן ברשימה פתוחה, אשר משתנה בהתאם למדיה ולפיתוחים הטכנולוגיים ועל כן ניתן לראות במנהלי האתר כאחראים לדברי לשון הרע המתפרסמים במסגרתם.

פרשנות בית המשפט

טרם התגבשה הלכה מפורשת בעניין, כאשר השופטים חלוקים ביניהם כך שחלקם מפרשים בהרחבה את תחולת החוק ומטילים אחריות על מנהלי פורומים בגין דברי לשון הרע המתפרסמים במסגרתם וחלקם טוענים כי זהו מתפקידו של המחוקק לעשות כן, כך שעד שלא יעדכן את חוק איסור לשון הרע ויטיל אחריות מפורשת על מפעילי אתרי האינטרנט, לא ניתן יהיה לראות בהם כמי שהפרו את הוראות חוק איסור לשון הרע.

בהקשר זה לא למותר לציין כי ככל שאופיו של אתר האינטרנט, אשר במסגרתו פורסמו דברי לשון הרע, יתאים יותר למאפיינים של עיתון (אתרים חדשותיים כגון : Ynet, NRG ועוד), הרי שבתי המשפט ייטו להטיל אחריות על מנהלי הפורום ומפעילי האתר.

הטלת אחריות על מנהלי הפורום מכוח פקודת הנזיקין

על אף האמור לעיל, קיים מסלול משפטי נוסף במסגרתו ניתן להטיל על מפעילי אתר האינטרנט אחריות בגין דברי לשון הרע שפורסמו בפורומים המנוהלים על ידם. מסלול זה מקורו בעוולת הרשלנות המנויה בפקודת הנזיקין, לפיה על הניזוק להראות כי התרשלותם של מנהלי הפורום הובילה לנזק שנגרם לו בפועל כתוצאה מדברי לשון הרע שפורסמו באתר.

על פי הפסיקה נראה כי בתי המשפט יטילו אחריות על מנהלי פורומים מכוח עוולת הרשלנות, רק במקרים בהם הניזוק ביקש מאותם מנהלים כי הדברים הפוגעניים יוסרו מהאתר ואלו לא הוסרו (ותוך כדי כך העצימו את הפגיעה בניזוק וגרמו לו לנזקים נוספים), חרף בקשתו.

לפנייה אל עו”ד קניין רוחני לחץ כאן: יעוץ משפטי

קיראו מידע ומאמרים נוספים באתר
לשון הרע מול חופש הביטוי – סוף מעשה במחשבה תחילה! – בואו להכיר מקרוב את הגבול הבלתי נראה בין חופש הביטוי ללשון הרע…
נקודות למחשבה: על חופש הביטוי של כל אחד מאיתנו – סקירה משפטית: נקודות למחשבה בנושא הזכות הבסיסית של כל אחד מאיתנו לחופש הביטוי בכלל וברשת האינטרנט בפרט…
חשיפת פרטי גולשים באתרי אינטרנט – באילו מקרים אם בכלל יעתר בית המשפט לבקשתו של תובע / נתבע לחשוף פרטי גולשים באתר אינטרנט מסויים? מהי עמדת בית המשפט בישראל במקרים אלה?
מאמרים נוספים בשבילכם
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי