זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

הגנה על בית עסק שרשם שמו כסימן מסחר

31/01/2016

אחת מההחלטות החשובות ביותר, המונחת לפתחו של כל יזם הבוחר לצאת לדרך חדשה, ולפתוח עסק עצמאי, היא ההחלטה בדבר מתן שם לעסק החדש. מדובר בפועל בהחלטה מיתוגית ראשונה במעלה, כאשר במקרים רבים, שמו של בית העסק מהווה בפועל גם “כרטיס הביקור” שלו, אליו הלקוח נחשף בשלב הראשון, ויש לו משמעות שיווקית במקרים לא מעטים.

מסיבה זו, ובמיוחד באותם המקרים בהם שמו של בית העסק אינו נקבע בצורה אקראית, אלא כולל בחובו משמעות נסתרת, המרמזת על אופן פעילותו של בית העסק, הרי שמטבע הדברים, בית העסק יבקש לעגן את זכויותיו בשם, ולהבטיח כי לא ייעשה שימוש בשם זה מטעם גורמים שאינם מורשים, ובמיוחד מצד גורמים עסקיים מתחרים. בנוסף לכך, שימוש בשמו של בית העסק מצד גורמים מתחרים עלול להוביל גם להטעיית הצרכן, ולבלבול בין בתי עסק שונים הפועלים באותו תחום עסקי.

כיצד ניתן להגן על שמו של בית עסק?

בהתאם לחוק, הגנה על שם מסחרי ספציפי ניתנת לביצוע באמצעות מה שמכונה “סימן מסחר”, כאשר הליך זה מעוגן בדין הישראלי במסגרת פקודת סימני מסחר [נוסח חדש], תשל”ב-1972. החוק עצמו מגדיר סימן כ”אותיות, ספרות, מלים, דמויות או אותות אחרים או צירופם של אלה, בשני ממדים או בשלושה”, כאשר קיימת גם הפרדה בין “סימן מסחר” – “סימן המשמש, או מיועד לשמש, לאדם לענין הטובין שהוא מייצר או סוחר בהם”, ובין סימן שירות – “סימן המשמש, או מיועד לשמש, לאדם לענין השירות שהוא נותן”.

חשוב להבהיר, כבר בנקודה זו, כי בניגוד לזכויות יוצרים למשל, המהוות אף הן סוג של קניין רוחני, סימן המסחר אינו מהווה “הגנה אוטומטית”, ומשכך, על מנת שאדם מסוים ייהנה מהגנה משפטית על סימן המסחר, או סימן השירות אותו הגה, עליו ראשית לנקוט בצעדים המתאימים לצורך רישום הסימן, שכן ללא רישום זה הסימן לא ייהנה מהגנה חוקית.

במידה והיוצר בחר לבצע רישום של הסימן, ובכפוף להשלמת ההליך בהתאם לנהלים, רישום זה מקנה לו את הזכות הבלעדית לעשיית שימוש בסימן, ואת הזכות למנוע מגורמים אחרים לעשות בו שימוש שאינו מורשה. ככלל, רישום סימן מסחר או סימן שירות עומד בתוקף למשך 10 שנים, אשר נספרים ממועד הגשת הבקשה לרישום, כאשר לאחר חלוף פרק הזמן, יש באפשרותו של בעל הזכויות לחדש את הרישום, בכפוף לביצוע הליך הרישום מחדש.

איך ניתן לרשום סימן מסחר?

בהתאם לדין הישראלי, בקשה לרישום סימן מסחר יש להגיש לידי הגורם הממשלתי המופקד על הסוגיה, דהיינו מחלקת סימני המסחר הפועלת מטעם רשות הפטנטים, גוף מובחן הפועל במסגרת משרד המשפטים. את הבקשה יש ללוות בפירוט מלא אודות סימן המסחר נשוא הבקשה, ולרבות כלל הסימנים המזהים המאפיינים אותו, וכן תשלום אגרה, אשר שיעורה נקבע בנהלים ומתעדכן מעת לעת.

לאחר הגשת הבקשה, זו מועברת לבדיקה כאשר בשלב זה, גורמי המחלקה לרישום פטנטים בודקים ראשית האם סימן המסחר המבוקש קיים זה מכבר בשוק, או לחילופין בעל דימיון ממשי לסימן מסחר דומה, מה שעלול ליצור בלבול בקרב הצרכנים. במיוחד מושם דגש על דמיון לסימני מסחר קיימים בהם נעשה שימוש מטעם בתי עסק הפועלים בתחום מקצועי זהה, ומטעמים ברורים.

במידה והליך הבדיקה, אשר נמשך במרבית המקרים בין 15-12 חודשים, מאושר, סימן המסחר יירשם ברשומות, כאשר תוקפה המשפטי של ההכרה תחול כאמור למשך 10 שנים מיום הגשת הבקשה, ולא ממועד אישורה.

מאמרים נוספים בשבילכם
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי