זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

לשון הרע במקום העבודה

10/07/2014

חוק איסור לשון הרע קובע כי לשון הרע היא פרסומו של דבר מה אשר עלול לבזות אדם אחר בשל גיל, נטייה מינית, מוצא, מוגבלות וכיוצא בזה.

כמו כן, פגיעה במשרתו של אדם גם היא בגדר הוצאת לשון הרע. הוצאת לשון הרע יכולה להתרחש בכל מקום, לרבות במקום העבודה והנזק לנפגע בגינה עלול להיות חמור מאוד. בבואו של בית המשפט לבחון האם לפניו מקרה של הוצאת לשון הרע, יבחן הוא האם מתקיימים שני התנאים להיווצרות העילה של לשון הרע: האחד, האם מדובר באמירה פוגענית והשני, האם התקיימה דרישת הפרסום על פי החוק.

מהי אמירה פוגענית?

הדעה הרווחת היא כי כל אמירה פוגעת היא הוצאת לשון הרע, אולם אין כך הדבר. ישנם מצבים רבים בהם יכולה להתפרסם אמירה פוגעת על אדם אחר וזו לא תיחשב להוצאת לשון הרע, הכול תלוי בנסיבות המקרה.

כאשר מדובר על הוצאת לשון הרע במסגרת מקום העבודה, ניתן לומר כי אמירה הנוגעת לכישוריו המקצועיים של עובד ולתפקודו בעבודה, אף אם היא פוגעת, לא יראו בה ככלל, כהוצאת לשון הרע. שהרי, העברת ביקורת על העובד במקום העבודה, אינה נעשית במטרה לפגוע בעובד, אלא לשם שיפור התפקוד שלו ושביעות רצון המעביד. ביקורת שכזו זוכה למעשה להגנה מפני אחריות נזיקית או פלילית בגין לשון הרע והיא נחשבת כפרסום מותר ולגיטימי.

לעומת זאת, כאשר מתפרסמת במקום העבודה אמירה אישית פוגעת, הנוגעת לחייו האישיים של העובד, למשל, לנטייתו המינית, לגילו, למקום מגוריו וכיוצא בזה, סביר יותר שיראו בה כהוצאת לשון הרע שהרי אין המדובר בביקורת עניינית על תפקודו של העובד.

עם זאת, חשוב להבהיר כי לצד החלוקה הזו, כל מקרה נבחן לגופו, בהתאם לנסיבותיו הייחודיות. אמירה אשר נאמרה על פניו מתוך ביקורת מקצועית, יכולה להיות למעשה הוצאת לשון הרע ולהפך, אמירה המתייחסת לחייו האישיים של העובד, לא תהיה בהכרח לשון הרע רק מפני שהיא נוגעת לענייניו האישיים. נמחיש את הדבר באמצעות דוגמא: עובד פוטר מעבודתו ובסמוך לפיטורים, שולח המעביד מייל לכל עובדי החברה אשר מטרתו ליידע על עזיבת העובד.

שמירה על נימה מכובדת המסבירה את הסיבה המקצועית לפיטוריו של העובד, לא תהיה בגדר לשון הרע, גם אם היה בה ביקורת כלפי העובד. אולם, אם המעביד הכפיש את שמו של העובד, העיר הערות אישיות הנוגעות לחייו הפרטיים וכיו”ב, הרי שייתכן מאוד כי מדובר בהוצאת לשון הרע, אשר תקים לעובד זכות תביעה כנגד המעביד.

דרישת הפרסום

מלבד בחינת האמירה עצמה, האם מהווה היא לשון הרע או אם לאו, ישנו מבחן נוסף והוא מבחן הפרסום. כל אמירה, פוגענית ככל שתהיה, לא תיחשב ללשון הרע אם לא פורסמה ברבים. דרישת הפרסום שבחוק, דורשת כי הדברים נאמרו בפני אדם אחד נוסף לפחות, מלבד הנפגע, אולם, מטבע הדברים, פגיעה מהותית בשל הוצאת לשון הרע, אשר גורמת לנזק של ממש, תתרחש לרוב, כאשר הדברים נאמרו בפורום רחב יותר. כאשר מדובר על לשון הרע בעבודה: למשל, בפורום בו נכח כל צוות העובדים או מרביתו, במייל אשר נשלח בתפוצה רחבה וכיוצא בזה.

יש לציין, כי החוק אינו מגביל בדרכי הפרסום ובהיקפו ועל כן, פרסום לשון הרע יכול להיעשות בכל אמצעי: בעל פה, בכתב, במילה, במשפט, בסיפור, בציור, ברשת החברתית ובאינטרנט וכיוצא בזה. הדגש הנו על פומביות הפרסום וככלל, חשיפה גדולה יותר של הפרסום הפוגעני, תגרום לנזק חמור יותר לנפגע והדבר יבוא לידי ביטוי בסכום הפיצוי אשר יפסוק בית המשפט לנפגע, היה ויבחר להגיש תביעה נגד המפרסם.

מאמרים נוספים בשבילכם
כך תבחרו משרד עו"ד שילווה אתכם בפרויקט פינוי בינוי
קראו עוד
הצהרת נגישות
קראו עוד
עורך דין לשון הרע
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי