זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

הפרת סימן מסחר בפרסום ממומן

18/04/2013

גוגל אדוורדס (Google AdWords) הינו שירות פרסום מבית היוצר של ענק החיפוש העולמי גוגל, אשר מאפשר לכל חברה להציג בפני הגולשים שירות או מוצר הניתנים על ידה בשורות הראשונות של עמוד תוצאות החיפוש ובהדגשה, כל זאת בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש.

ודוק, המיקום בו מתפרסמות אותן תוצאות שבעבורן שילמו החברות מופרד משאר תוצאות החיפוש, כאשר הבעיה העיקרית במנגנון זה הינה שהקלדת מילות החיפוש על ידי המשתמש שמובילה להופעת הפרסומות, עשויה להיות סימן מסחר רשום של חברה מתחרה.

לדוגמא, ייתכן מצב שבו חברת “קוקה קולה” תרכוש מגוגל אדוורדס את שטח הפרסומת בעבור מילת החיפוש “פפסי”, אשר רשומה כסימן מסחרי של חברה זו. כך, כל פעם שמשתמש יקליד את המילה “פפסי”, תופיע מודעת הפרסומת של חברת “קוקה קולה” המתחרה.

מקרים כאלה, שבהם בעלי עסקים וחברות הפעילו קמפיין פרסום בגוגל לפי שם של חברה מתחרה, נפוצים מאד בישראל ובעולם ובמקרים רבים ניתן לפעול כנגד המפרסם במספר אפיקים משפטיים. אם יש לך ספק לגבי כשירותו של מסע הפרסום הממומן שלך ברשת AdWords מומלץ להקדים ולפנות אל עורך דין ולא להסתבך במגוון עוולות מסחריות שעלולות להוביל אותך לתביעה משפטית מיותרת.

ישנם כללים ברורים למה שמותר ואסור לפרסם באמצעות מודעות מילים או באנרים. כך לדוגמא, שימוש מטעה בשמו של מתחרה, כזה שיפעיל מודעת מילים או באנר, עשוי להטעות את הגולשים ואסור על פי חוק לא כל שכן כאשר המפרסם עוסק באותו התחום המקצועי. נסו לחפש בגוגל שמות של רופאים או עורכי דין מוכרים, ואם תראו מודעות AdWords של עמיתים-מתחרים למקצוע שלחיצה עליהן תוביל אתכם לאתר מתחרה, תבינו את הכוונה.

ליחצו כאן לכניסה לפורום קניין רוחני וזכויות יוצרים

הפרת סימני מסחר בפרסום במערכת גוגל AdWords

על פי פקודת סימני מסחר, תשל”ב – 1972, אותיות, מילים או צירופם מהווים סימן מסחרי כאשר הם מיועדים לשמש או משמשים אדם לעניין טובין שהוא סוחר בהם או מייצר אותם.

בכדי לקבל הגנה מפני שימוש של אחרים בסימן המסחר האמור, צריך בעליו לרשום אותו בפנקס סימני המסחר, עובדה שתקנה לו זכות שימוש ייחודית בסימן למשך עשר שנים (כאשר ניתן להאריך תקופה זו בארבע עשרה שנים בכל פעם).-

יתר על כן, חוק עוולות מסחריות קובע את עוולת גניבת העין, לפיה ניצול שמו של בעל המוצר או מספק השירותים תוך כדי הטעיית הציבור, אשר עשוי לחשוב בטעות כי המוצר או השירות שייכים לאותו מנצל, כאמור, מהווה עוולה מסחרית, אשר מקנה לתובע זכות לדרוש בגינה סך פיצוי של עד מאה אלף שקלים, ללא הוכחת כל נזק.

נראה, אם כן, כי המנגנון שמיוצר על ידי גוגל אדוורדס עלול בנסיבות מסויימות לגרום להפרת פקודת סימני המסחר ובנוסף לעלות כדי גניבת עין, בניגוד להוראות חוק עוולות מסחריות.

קיראו בהרחבה על: מוניטין אישי

התמודדות הפסיקה עם הבעייתיות החוקית של הפרסום בגוגל אדוורדס

הפסיקה הראשונה שניתנה בנושא המפורט לעיל הייתה של בית המשפט המחוזי בתל אביב – יפו (ה”פ 506/06 מתאים לי נ’ קרייזי ליין). במקרה דנן חברת “קרייזי ליין” רכשה מגוגל שטח פירסום במקרים בהם יקלידו הגולשים את האותיות “ML” או את המילה “מתאים”.

בעקבות כך, הגישה חברת הביגוד המתחרה, “מתאים לי”, תביעה לבית המשפט במסגרתה טענה כי הפנייתו של הגולש המחפש את המילים הקשורות לסימן המסחרי הרשום של מתאים לי (ML) דווקא לחברה המתחרה, פוגעת בסימן המסחר שלה ומהווה גניבת עין, כאמור בחוק.

בית המשפט לא קבע הלכה בעניין, אלא התייחס לנסיבות הספציפיות של מקרה דנן, תוך שהוא קובע כי הציבור הישראלי יודע לבצע את ההבחנה שבין שתי החברות ומודע לאופן בו פועל המנגנון של גוגל אדוורדס, כך שאין כל חשש להטעייה (התנאי הנדרש במסגרת עוולת גניבת העין, כאמור).

יש לציין כי על אף דחיית התביעה האמורה, טרם התווה בית המשפט הישראלי את המדיניות הרצויה במקרים של הפרה חמורה של סימן מסחרי רשום במסגרת גוגל אדוורדס.

מאמרים נוספים בשבילכם
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי