זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

זכויות יוצרים בעבודה אקדמאית

18/04/2013

סעיף 33 לחוק זכות היוצרים, התשס”ח – 2007, קובע כי יוצר היצירה הוא הבעלים הראשון של הזכויות בה.

למי שייכת זכות היוצרים בעבודה אקדמאית?

עבודה אקדמאית (Academic article) הנערכת על ידי סטודנט הינה יצירה ספרותית המבוטאת בכתב, כהגדרת החוק, כך שלכאורה הוא בעל זכויות היוצרים בה ומכאן שהוא רשאי להגביל את המוסד האקדמאי מלעשות שימושים בעבודתו או, לחילופין, להתנות את השימוש בעבודה שיצר בקבלת תגמולים.

אולם, יחד עם זאת, סעיף 37 לחוק קובע כי ניתן להעביר זכות יוצרים בחוזה, כאשר היוצר אף רשאי להעניק לגוף או אדם אחר סמכות שימוש בלעדית ביצירה, קרי, רישיון ייחודי (Exclusive license). רישיון זה מעניק לבעליו זכות לפעול ביצירה כאילו היא נוצרה על ידו ובד בבד הוא מגביל את היוצר המקורי מלעשות כל פעולה ביצירתו, אלא אם יקבל את אישורו של מחזיק הרישיון.

מרבית המוסדות האקדמיים נבנים על סעיף זה במסגרת נספח שהם מצרפים לתקנון החל על הסטודנטים. נספח זה מכונה על ידם כהסכם הנוגע לזכויות בעבודות אקדמיות ובמסגרתו הסטודנט מסכים כי זכויות היוצרים על עבודותיו, כמו גם על כל יצירה שייצור במסגרת לימודיו ובמהלכם, תהא של המוסד האקדמאי. זאת ועוד, הסטודנט אף מצהיר כי למוסד יש זכות לעשות כל שימוש שיחפוץ ביצירה האמורה, לרוב תוך ציון של שם הסטודנט.

לקריאה נוספת על זכויות יוצרים באקדמיה:
זכויות יוצרים בהרצאותזכויות יוצרים על מאגרי מידע

האם ניתן למכור או לקנות עבודות אקדמאיות?

בשנים האחרונות, עם התפתחות מדיית האינטרנט, החלו לצוץ אתרים המכילים מאגר של עבודות אקדמאיות ומאפשרים לסטודנטים הנמצאים במהלך לימודיהם לרכוש עבודות שהוכנו על ידי סטודנטים אחרים בעבר.

בתי המשפט עסקו בסוגיה זו והקו שהנחה אותם הינו כי עסקינן בתופעה חמורה, אשר יש בה כדי לפגוע באדנים הבסיסיים עליהם נשענת החברה בכלל ועולם האקמיה בפרט. כך, נקבע כי אדם שמסייע לסטודנט להגיש עבודה אקדמאית שלא נכתבה על ידו, עושה מעשה בניגוד לחוק, אשר עולה כדי עבירה פלילית מסוג סיוע ל”קבלת דבר במרמה”, המנויה בסעיף 415 לחוק העונשין, התשל”ז – 1977.

יחד עם זאת, ישנו קושי ראייתי רב בהטלת אחריות על מנהלי האתרים השונים שמציעים עבודות ומאמרים למכירה, שכן התביעה צריכה להוכיח כי הייתה למנהלי האתרים כוונה פלילית לסייע לאותו סטודנט להגיש את העבודה האקדמאית כאילו נכתבה על ידו. אף כנגד הסטודנט בדרך כלל לא מנוהל הליך פלילי, כאשר במקרה הגרוע ביותר נפתח כנגדו הליך משמעתי פנימי של המוסד האקדמאי, אשר מטיל עליו סנקציות בהתאם לקבוע בתקנון המוסד (לרוב מדובר בהשעיה מהלימודים או סנקציות דומות אחרות). במקרים רבים מומלץ להתייעץ עם עורך דין קניין רוחני בסוגיות מורכבות אלה.

בהליך עש”ם 3346/05 מדינת ישראל נ’ נאיל דראושה, הורשע הנאשם בבית משפט השלום בעבירה של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות וזיוף, זאת משום שבין היתר הוא הגיש עבודות אקדמאיות שנוצרו על ידי אחרים. בגין עבירות אלו נגזרו עליו שנים עשר חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך של כמאה אלף שקלים.

מאמרים נוספים בשבילכם
בינה מלאכותית בעולם המשפט
קראו עוד
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי