זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

העתקת תוכן מאתרי אינטרנט

25/04/2013

התכלית המסורתית של זכות היוצר להכין עותקים מיצירתו המוגנת הנה לאפשר לו להפיק רווח כספי ממכירת עותקים של היצירה. אולם, מרגע שמשתמש החזיק עותק “פיסי” חוקי של יצירה, בדרך כלל לבעל זכות היוצרים לא הייתה שליטה על דרכי השימוש והניצול של אותו העותק עצמו.

מצב זה ביטא למעשה את האיזון המסורתי בין זכויות היוצר לבין זכויות המשתמשים לעשות שימוש בעותקים חוקיים של היצירה המוגנת.

העתקת תוכן מאתרי אינטרנט בראי המעבר מתכנים פיסיים לתכנים דיגיטאליים

בכל הנוגע ליצירה אשר מגולמת במתכונת הדיגיטאלית של רשת האינטרנט, הרי שכמעט כל שימוש ביצירה כרוך בהעתקתה ובהמשך לכך מצריך, לכאורה, קבלת הרשאה מבעל זכות היוצרים.

כך, לדוגמא, שליחת קבצי מאמרים אשר נשלפו ממאגר מידע ממוחשב באמצעות דואר אלקטרוני מהמחשב שבמשרד אל המחשב שבבית היא פעולה שכביכול טעונה את הרשאת בעל זכות היוצרים. על רקע זה הייתה צריכה המערכת המשפטית והחוקית להתאים את עצמה למצב החדש, כמפורט להלן.

הגנת החוק על זכויות יוצרי התוכן האינטרנטי

חוק זכות היוצרים שקיבל את תוקפו בשנת 2007 מכיר בכך שהעתקת תכנים אינטרנטיים ללא אישור בעל הזכויות בתוכן, מהווה הפרה אסורה של זכות היוצר בו, אשר בגינה רשאי בית המשפט לפסוק פיצוי של עד מאה אלף שקלים, זאת ללא שבעל הזכויות יצטרך להוכיח כי נגרם לו נזק כזה או אחר.

על פי ההגדרות שניתנו לתוכן אינטרנטי על ידי בתי המשפט, בנוסף לתכנים המילוליים נכללים במושג תוכן אף צילומים ותמונות, קישורים המנויים באתר שהינם בלעדיים לבעל הזכויות בו ואף אופן ביטוי הרעיון של עיצב אתר האינטרנט זוכה להגנה במסגרת ההגנה שניתנת לתוכן על פי החוק.

בהקשר זה יש לציין כי תקופת ההתיישנות לתביעתו של היוצר שתכני האינטרנט שלו הועתקו מתחילה רק במועד שבו גילה כי תכניו הועתקו על ידי פלוני.

לקריאה נוספת הכנסו אל זכויות יוצרים ביצירת צילום או אל זכויות יוצרים באינטרנט

העתקה זמנית מותרת

ישנם סוגי העתקות שנועדו לצרכים פרטיים של המשתמש, המהוות חריג לזכות היוצרים של יוצר התוכן כך שהעתקתם מתאפשרת אף ללא רשותו. לצד סוג העתקות המקובלות לשימוש פרטי, אשר זוכות להגנת החוק עומד סוג נוסף של העתקה.

בעת העברת תכנים מנקודה לנקודה ברשת האינטרנט נוצרים העתקים זמניים בנקודות הביניים בהן עובר המידע מהמקור ליעד. העתקים זמניים אלה הינם תופעה בלתי נמנעת הנובעת מהתשתית הטכנולוגית של הרשת, כך שאם תידרש הסכמת בעל זכות היוצרים ליצירת העתקים זמניים אלו, תשותק מבחינה מעשית היכולת להעביר תוכן מוגן ברשת.

לפיכך, בהגדרת השימושים המותרים המנויים בחוק זכות היוצרים החדש נקבע חריג צר הנוגע להעתקה זמנית, לפיו ניתן לבצע העתקה זמנית של יצירה בתנאי שהיא מהווה חלק בלתי נפרד מהליך טכנולוגי, אשר תכליתו היחידה הינה לאפשר את העברתה של היצירה ברשת תקשורת בין צדדים שלישים על ידי גורם ביניים, או לצורך שימוש ביצירה המוכר בחוק, והכול בכפוף לכך שאין להעתקה הארעית האמורה כל ערך כלכלי משלה. כפי שניתן לראות הפטור איננו חל על כל העתקה זמנית, אלא מותנה בהתקיימות תנאים מסוימים, כמפורט לעיל.

משרדנו מתמחה בזכויות יוצרים, קניין רוחני וסימני מסחר ואנו נשמח לייעץ לך בנושאים מורכבים אלה.

מאמרים נוספים בשבילכם
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
הצהרת נגישות
קראו עוד
עורך דין לשון הרע
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי