זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

שימוש בסרטוני YouTube – מתי עוברים על חוק זכויות יוצרים?

02/11/2014

עלייתו לאוויר של אתר האינטרנט YouTube (יוטיוב) במהלך שנת 2005, הובילה למהפכה חסרת תקדים בכל הנוגע לתחום שיתוף הסרטונים באינטרנט, כאשר כל אדם, מכל מקום בעולם, יכול ליצור ולהעלות סרטון במהירות ובקלות, כשכל מה שנדרש ממנו הוא חיבור לאינטרנט. אין פלא אם כך, שבמהלך השנים האחרונות האתר מדורג באופן קבוע בצמרת האתרים הפופולאריים, כאשר מיליוני גולשים מכל רחבי העולם מבקרים בו מדי יום.

עם זאת, יכולתם של הגולשים להגיע לאתר בקלות מובילה למקרים רבים בהם הגולשים, אשר רובם המוחלט אינו בקיא בסוגיית זכויות היוצרים, עושים שימוש שאינו מורשה בתוכן מקורי שהועלה לאתר, אשר מוגן בזכויות יוצרים, וזאת כמובן ללא הסכמה מטעם היוצר המקורי. במרביתם המוחלט של המקרים לא מדובר פה כמובן בכוונת זדון, כי אם בחוסר הבנה מטעם הגולשים, זאת ותו לא.

יש לזכור כי כל שימוש שאינו מורשה בתוכן מקורי, ולו כבדרך אגב, מהווה הפרת זכויות יוצרים, וחושף את הגולש התמים לתביעה משפטית מצד בעל הזכויות, ולתשלום פיצויים בסכומים גבוהים, וללא צורך בהוכחת נזק. על מנת להימנע מראש ממקרים אלו, ומעוגמת הנפש הנלווית, חשוב כי כל גולש העושה שימוש באתר יכיר את העקרונות הבסיסיים של תחום זכויות היוצרים, ובפרט בכל הנוגע לסרטונים המועלים לאתר.

האם העלאת סרטון ליוטיוב מהווה ויתור על זכויות יוצרים?

אחת מהתפיסות השגויות, שהפכה לנפוצה משום מה, היא כי ברגע שהיוצר של תוכן מקורי הכולל שיר או סרטון בחר מיוזמתו להעלותו לאתר יוטיוב, הרי שבפעולה זו הוא ויתר למעשה על זכויות היוצרים שלו על יצירתו, והפך את היצירה לחופשית לשימוש ציבורי.

חשוב להדגיש באופן חד משמעי, כי מדובר בתפיסה שגויה לחלוטין. אף כי ככלל, יש באפשרותו של המחזיק בזכויות היוצרים על יצירה מקורית לוותר על הגנה זו בכל עת, וזאת בהתאם לרצונו החופשי, הרי שעל מנת לעשות כן, עליו לפעול בהתאם לנהלים, וזאת לרבות הודעה רשמית בדבר ויתורו על זכויות היוצרים הנתונות בידיו. עצם העלאתו של סרטון לאתר יוטיוב אינו מהווה בשום צורה שהיא ויתור על זכויות היוצרים, ומשכך שימוש שאינו מורשה ביצירה עודנו מוגדר כהפרת זכויות יוצרים, על כל המשתמע מכך.

מתי שימוש באתר יוטיוב מהווה עבירה על חוקי זכויות יוצרים?

ככלל, וכפי שמנוסח במפורש בתקנון האתר, משעה שיוצר של תוכן מקורי בוחר להעלות סרטון לאתר יוטיוב, הרי שהוא מסכים לתקנון האתר, וכיוצא בזה לחשיפת התוכן בפני כלל הגולשים באתר באופן חופשי ושאינו מותנה. עם זאת, נהלי האתר מגדירים במפורש כי כלל התוכן המאוחסן על גבו זמין לצפייה חופשית ברשת, זאת ותו לא.

משמעות הדבר היא, כי משעה שגולש אינו מסתפק בצפייה בסרטון מסוים ברשת, ובוחר להוריד את הסרטון לחזקתו האישית, בין אם באופן מלא או חלקי, הרי שפעולה זו בפני עצמה מפירה את זכויות היוצרים של יוצר הסרטון, כמו גם את תקנון האתר. כמו כן, כל הקלטה של סרטון המועלה לאתר באמצעים דיגיטליים למיניהם, וללא אישור בכתב מבעל הזכויות, מהווה אף היא הפרת זכויות יוצרים.

חשוב לזכור בהקשר זה, כי חרף התדמית של האינטרנט כ”מערב הפרוע”, בו אין דין ואין דיין, הרי שבפועל גולשי האינטרנט כפופים אף הם לחוקי המדינה בה הם יושבים, כאשר במדינת ישראל, כל הפרה של חוקי זכויות יוצרים מהווה עילת תביעה מכוח חוק זכויות יוצרים 2007.

עוד בנושא אינטרנט ראו גם:

העתקת תוכן באינטרנט

העתקת תמונות מהאינטרנט

מאמרים נוספים בשבילכם
בינה מלאכותית בעולם המשפט
קראו עוד
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי