זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

זכויות יוצרים על שם מתחם בעברית – על הקשר בין דומייין לסימן מסחר

16/06/2014

דומיין או שם מתחם בעברית היא הכתובת המזהה הייחודית שניתנת לאתר אינטרנט ומבדילה אותו למעשה מיתר האתרים ברשת המקוונת. לדומיין קיים מבנה שיטתי שמורכב מקיצור של המדינה שבה רשום הדומיין כשבמקרה של מדינת ישראל משתמשים באותיות il ומהמגזר שבו רשום הדומיין כשבמקרה של המגזר המסחרי משתמשים באותיות com ובמקרה של מוסד אקדמי משתמשים באותיות ac.

כמו כן בדומיין מצוין שמו של האתר והתפקוד שלו. חשוב להבין שדומיין יכול להיות בעל ערך רב ורק על מנת לסבר את האוזן נציין כי לאחרונה נרכש הדומיין business.com בעסקה של שבעה וחצי מיליון דולר.

מאחר ולדומיין קליט ונפוץ ישנה משמעות רבה, לא אחת נוצרים סכסוכים על רקע של רכישת דומיין לצורך עשיית כסף ובמאמר זה נדון במקרים בהם הופרו זכויות קניין רוחני על ידי דומיינים. מקרים אלו נוצרים כאשר גורם מסוים רוכש דומיין אשר זהה לסימן מסחר שנמצא בבעלות של גורם אחר.

כך למשל בתביעה מפורסמת שהגישה חברת סלקום, פסק בית המשפט שהצד הנתבע לא היה רשאי לרכוש את הדומיין cellcom.net כיוון שסימן המסחר סלקום לא היה בבעלותו.

האם כל רישום של דומיין שהינו סימן מסחר נחשב להפרה של סימן המסחר?

על מנת לענות על השאלה הזו נביא את המקרה המפורסם של עוזי ניסן. עוזי ניסן הוא אדם ישראלי שחי בארצות הברית. עוזי רכש את הדומיין Nissan.com ובעצם עשותו כן עורר עליו את זעמה של החברה היפנית ששמה הוא ניסן גם כן. בעקבות זאת הגישה נגדו חברת ניסן תביעה משפטית אך במקרה הזה דחה בית המשפט את התביעה כיוון ששם משפחתו של עוזי הוא ניסן בדיוק כפי ששמה של החברה היפנית הוא ניסן ועל כן באופן עקרוני לא נחשב הדבר כהפרה של סימן המסחר. כפי שאתם מבינים, מדובר על תחום מורכב ביותר.

האם רישום של דומיין מהווה תחליף לרישום של סימן מסחר?

באופן עקרוני בעלי אתרים מחפשים במרשמי הדומיינים את השם המתאים להם ובוחרים לעצמם דומיין לפי רמת הזמינות שלו.

עם זאת, לא אחת קורה שדומיין מופקע מבעליו שרכש אותו כדת וכדין לזכותו של גורם אחר שגובר עליו מבחינת הזכאות לאותו השם. אי לכך, תמיד מומלץ שטרם רכישת הדומיין תבוצע בדיקה בקשר לסימני מסחר קיימים ובמקביל לרישום הדומיין, ידאג בעל האתר לרשום גם סימן מסחר מתאים שיקנה לו את הזכות לעשות שימוש בדומיין.

על מנת להדגים את העיקרון שעומד מאחורי הצורך ברישום של סימן מסחר נביא את המקרה של חברת פז קול הקשר.

חברת פז קול הקשר רכשה שני דומיינים: swingerparty.co.il ו- swinger.co.il. עם זאת, לאחר שפגה תקופת הרישום על הדומיינים, לא טרחה החברה לחדש את הרישום ובשלב מסוים הדומיינים נרכשו על ידי גורמים אחרים. בעקבות זאת הגישה החברה תביעה נגד אלו שרכשו את הדומיינים ותבעה עליהם בעלות.

מאחר ובעלי החברה לא השכילו לרשום סימני מסחר כשם הדומיינים, בית המשפט לא השתכנע כי אכן היו בבעלותה והתביעה נדחתה על הסף. שימו לב – מקרה זה בא ללמדנו שלא די בכך שגורם כלשהו ויהיה זה אדם פרטי או חברה מסחרית רכש את הדומיין בכדי להגן עליו.

על מנת להגן על הדומיין, הגם שנרכש כדת וכדין ישנו צורך לשקול אפשרות של רישום סימן מסחר. רק רישום של הדומיין כסימן מסחר יכול להגן עליו מבחינה חוקית ואף לאפשר לבעליו לתבוע בעלי אתרים אחרים בגין הפרה של זכויות יוצרים שיכולה להיות אפילו רכישה של דומיינים דומים שיש בהם כדי להטעות את ציבור הגולשים.

מאמרים נוספים בשבילכם
בינה מלאכותית בעולם המשפט
קראו עוד
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי