זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

הגנה על עיצוב מוצר/עיצוב תעשייתי באמצעות מדגם

24/11/2014

כפי שכל מי שעוסק בתכנון מוצרים יודע, עיצוב המוצר מהווה חלק מרכזי במסגרת הליכי השיווק שלו, כאשר במקרים רבים, החלטתו של אדם לרכוש מוצר זה ולא אחר נובעת בראש ובראשונה דווקא מאופן העיצוב שלו.

כך לדוגמא ניתן להציג את האייפון, מכשיר סלולרי חכם פופולארי, אשר אחת מהסיבות העיקריות להצלחתו חסרת התקדים היא עיצובו היוקרתי, אשר מושך את עיני הצרכנים ומשכנע אותם לפתוח את הארנק. זו גם הסיבה שחברת אפל דאגה להגן בכל העולם על העיצוב.

לאור האמור, אין פלא שבימינו, אחד מהמרכיבים החשובים ביותר במסגרת התכנון של מוצר חדש הוא אופן עיצובו, כאשר מרבית היצרנים משקיעים מאמץ וממון רב לצורך יצירת עיצוב חדשני ומושך למוצר.

השאלה היא מה עושים במידה וגורם עסקי אחר, אשר נחשף למוצר, בוחר להעתיק את עיצובו, באופן חלקי או מלא, ולעשות בו שימוש במסגרת מוצר אחר, וללא הסכמתו של היוצר המקורי.

כיצד ניתן להגן על הבלעדיות בעיצוב מוצר/עיצוב תעשייתי?

אחת מהפעולות הראשונות, אשר כל מעצב מוצר נדרש לבצע מרגע שסיים את מלאכת העיצוב, היא להגן על העיצוב שיצר מפני שימוש לא מורשה מצד גורמים עסקיים אחרים.

הדבר לעשות זאת היא באמצעות “עיצוב רשם” (design patent), המהווה סוג ייחודי של הגנה משפטית הניתנת בהתאם לדיני הקניין רוחני, ומבטיחה כי רק היוצר המקורי, או הלקוח החוקי, יוכלו לעשות שימוש מסחרי ועסקי בעיצוב וזאת לתקופה שלא תעלה על 25 שנים לכל היותר, שהיא התקופה המקסימלית בגינה ניתן לקבל הגנה בהתאם לחוק העיצובים, תשע”ז-2017 (להלן: “חוק העיצובים“)

כאמור, עיצוב מוצר, כמו גם עיצוב תעשייתי, מוגדר מבחינה חוקית כסוג של קניין רוחני, ומשכך זכאי להגנה משפטית מטעם חוקי המדינה, וזאת בדומה לחוק זכויות יוצרים, המגן על זכותו של יוצר לעשות שימוש ביצירתו. עם זאת, קיים הבדל מהותי בין זכויות יוצרים ובין עיצוב רשום.

בניגוד לזכויות יוצרים, אשר חלות באופן אוטומטי על כל יצירה מקורית בתחומים המצוינים בחוק, וללא צורך בפעולה כלשהי מצד היוצר למעט עצם יצירת היצירה, הרי שעל מנת שמעצב יוכל ליהנות מהגנה משפטית על עיצוב מקורי אותו יצר, עליו בראש ובראשונה לבצע רישום מסודר של העיצוב, כאשר רק לאחר רישום זה המעצב נהנה מהגנה משפטית מתוקף הדין במדינת ישראל.

כיצד ניתן לבצע רישום של עיצוב במדינת ישראל?

הגוף המנהלי המופקד על קבלת ואישור בקשות חדשות לרישום העיצובים הוא רשות הפטנטים, העיצובים וסימני המסחר, הפועלת תחת סמכות משרד המשפטים.

על מנת להבטיח כי העיצוב אותו יצר יזכה להגנה משפטית, על היוצר לפנות בבקשה רשמית לרשות הפטנטים, כאשר במסגרת הבקשה על הפונה להציג באופן מפורט את העיצוב עליו מתבקשת ההגנה, וכן את סוג המוצרים אשר במסגרתם מתבקשת ההגנה (לדוגמא – מוצרי מזון).

לאחר הגשת הבקשה, זו מועברת לבחינה על ידי בוחן ברשות, אשר בוחן האם העיצוב הספציפי זכאי להגנה משפטית ולרישום, וזאת בהתאם לנהלי הרשות. ככלל, ועל מנת שיוכל להירשם כעיצוב רשום, על העיצוב לעמוד בשני קריטריונים בסיסיים  הקבועים בסעיף 3 לחוק העיצובים:

  • על העיצוב להיות חדש- היינו על העיצוב להיות ראשון ושלפני המועד שהוגשה הבקשה לא פורסם בציבור (בישראל ומחוצה לה) עיצוב זה או עיצוב דומה שנבדל מהעיצוב המבוקש בפרטים שאינם מהותיים
  • על העיצוב להיות בעל אופי ייחודי- כיד שהעיצוב ייחשב בעל אופי ייחודי, על הרושם הכללי שהוא יוצר אצל משתמשים להיות שונה מרושם כללי שיצר עיצוב אחר שכבר היה קיים.

במידה והבוחן מצא כי העיצוב עומד בכללים אלו והוא עובר את הבחינה, הרי שהעיצוב ירשם כדין בפנקס העיצובים בהתאם לסוג ולתת סוג הרלוונטיים, ומרגע הרישום תחול עליו הגנה משפטית  רטרואקטיבית ליום הגשת הבקשה

במדינת ישראל, תוקפה של הגנה זו הינו ל-5 שנים מרגע הרישום, כאשר טרם פקיעתה יש באפשרותו של בעל הזכויות לבקש להאריך תקופה זו עד ל-25 שנים במצטבר.

מאמרים נוספים בשבילכם
בינה מלאכותית בעולם המשפט
קראו עוד
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי