זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

מה אי אפשר לרשום כסימן מסחר?

27/03/2013

פקודת סימני המסחר קובעת כי כל אדם רשאי לבקש רישום של סימן מסחרי, כאשר הרישום יקנה לו זכות ייחודית להשתמש באותו סימן בהקשר לטובין שעליהם הוא נרשם. על מנת שרשם סימני המסחר יאשר את בקשת הרישום האמורה עליה להיות מוגשת בצורה ובאופן שנקבעו בפקודה.

בנוסף, סעיף 8 לפקודה מעניק לרשם את הסמכות שלא לרשום סימן מסחר במידה והוא אינו בעל אופי מבחין. ודוק, ישנה דרישה כי אותו סימן יתקשר באופן בלעדי לטובין שבגינם הוא נרשם, כך שיהיה ניתן לזהותו במובחן ממוצרים דומים אחרים הנמכרים בשוק.

מה זה למעשה אומר? מה לא ניתן לרשום כסימן מסחר? על כל אלה ועוד בסקירה המשפטית שלפניכם, המבוססת אל פניות ושאלות של לקוחות, שפנו אל משרד עורכי דין סער גרשוני ושות’ והתעניינו בכל הנוגע להליכי רישום סימן מסחר כחוק.

סימן מסחר שאינו כשיר לרישום לפי החוק בישראל – דוגמאות והסברים

סעיף 11 לפקודה מגדיר מה הן העילות אשר בהתקיימותן ידחה הרשם את בקשתו של פלוני ויקבע כי סימן המסחר אינו כשיר לרישום. כך, נקבע כי סימן מסחרי שיש בו כדי לרמז על קשר עם נשיא המדינה, ביתו או חסותו, אינו כשיר לרישום וכך גם סימן שניתן להסיק ממנו על קיומו של חסות או קשר, כאמור.

בהקשר זה קבע בית הדין הגבוה לצדק כי לא ניתן לרשום סימן מסחר בשם “יין הנשיא”. ראו לעניין זה בג”ץ 141/64 אגודת הכורמים הקואופרטיבית של יקבי ראשון לציון וזכרון יעקב בע”מ נ’ שם סימני המסחר.

>>> פורום קניין רוחני וזכויות יוצרים <<<

בהמשך, מונה הסעיף האמור עוד שלושה עשר מקרים שונים בהם יראו בסימן כבלתי כשיר לרישום, כך שבין היתר כאשר הסימן נושא את סמל מדינה, מוסדותיה או דגליה וכל סימן הדומה להם;

מכיל את הביטויים “פטנט“, “רשום”, “זכות יוצרים” ועוד; יש בסימן כדי לפגוע במוסר או בתקנת הציבור; עלול להטעות את הציבור; יש עליו תמונה של אדם שהוטבעה ללא הסכמתו לכך; הוא זהה או דומה באופן מטעה לסימן מסחרי מוכר אחר ואף אם אינו סימן רשום;

כולל מיקום גיאוגרפי לעניין טובין שמקורם אינו באותו איזור גיאוגרפי המצוין, זאת במידה ויש בציון המיקום כדי להטעות ביחס למיקום האמיתי של מקור המוצר. לאור המצוינים לעיל לא יהיה ניתן לרשום את אותו הסימן בפנקס סימני המסחר.

קיראו בהרחבה על: אופי מבחין

רישום סימן מסחר מוכר היטב

כאמור לעיל, אחת העילות לקביעה כי סימן הינו בלתי כשיר לרישום הינה כי הסימן דומה או זהה לסימן מסחר מוכר היטב, זאת גם במידה ואותו סימן אינו רשום בפנקס סימני המסחר בנוגע למוצר שבגינו מוכר הסימן או לגבי מוצרים מאותו תחום.

עילה זו אומצה מהסכם הטריפס העולמי, אשר גיבש מנגנון בינלאומי לעיגון סימנים ספציפיים כסימנים מוכרים היטב, שלא ניתן לרשום אותם כסימן מסחרי. לדוגמא, “קוקה קולה” הינה סימן מסחר מוכר היטב, כך שסימן בשם קוקה לוקה, הדומה לו באופן משמעותי לא יהא כשיר לרישום במיוחד כשרישומו יתבקש בהקשר של מוצרי שתייה.

בהקשר זה עולה השאלה מה תהא החלטת הרשם במקרה שרישום הסימן מתבקש בהקשר של עגלת ממתקים, למשל. האם גם סימן זה אינו כשיר על פי החוק או שמא מדובר בתחום שונה לחלוטין, המכשיר את רישומו. נראה כי התשובה לשאלה האמורה טרם ניתנה בפסיקה באופן החלטי והרשם יקבע את כשירות הסימן בהתאם לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה.

מאמרים נוספים בשבילכם
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
הצהרת נגישות
קראו עוד
עורך דין לשון הרע
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי