זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

הגנת הסוד המסחרי

01/10/2015

המונח ‘סוד מסחרי’ מוגדר במסגרת חוק עוולות מסחריות. מדובר בידע עסקי שלא מצוי בחזקת הציבור, הוא חסוי, ולא ניתן לגלות אותו בקלות. סוד מסחרי צריך להיות עם יתרון מסחרי כלכלי לבעליו.

הסוד המסחרי נותן יתרון תחרותי ועדיפות כלפי מתחרים בשוק. סוד מסחרי יכול לכלול ידע הקשור ללקוחות, מחירים, הסדרי תשלום, הסכמים עם עובדים, רשימות ספקים, מסמכים, מחקר ופיתוח, שיטות ייצור, טכנולוגיה של חברה, מתכון סודי לייצור מוצר כלשהו ועוד.

הגנת הסוד המסחרי

הגנת הסוד המסחרי מגלמת את החובה לשמור בסוד כל מידע שצריך להגן עליו כמו למשל תוכנת מחשב, רעיונות מסחריים, רשימות עסקיות, וכולי. הגנת הסוד המסחרי מוכרת בפסיקה בארצות הברית כזכות קניינית.

הגנת הסוד המסחרי לא מגנה על הסוד מפני צדדי ג’, אלא רק במסגרת של חוזה בין הצדדים. כאשר המידע הגלום בסוד המסחרי מאבד מחשאיותו, והסוד הופך לציבורי – ההגנה עליו פוקעת.

מה נדרש כדי לשמור על סוד מסחרי?

בתי המשפט ראו בסודות עסקיים אינטרס קנייני מוגן. בעליו של סוד מסחרי צריך לפעול באופן סביר כדי לשמור עליו באופן אקטיבי. נדרשת הגנה של אמצעי אבטחה סבירים. מדובר למשל על החתמת עובדים על הסכמי סודיות, אמצעים פיזיים כמו כספת לשמירת מסמכים ורשימות וכולי.

גזל של סוד מסחרי

חוק עוולות מסחריות עוסק בין היתר גם בעבירה של גזל סוד מסחרי. אם המידע הסודי לא נשמר בסוד, הוא לא יוגדר כסוד מסחרי. לפי החוק, קיים איסור ליטול את הסוד מבעליו בדרכים פסולות, או ללא הסכמתו, בניגוד לחוזה או לחובת אימון בין הצדדים.

מה לא יחשב כגזל של סוד מסחרי? אם המידע התגלה לעובד תוך כדי עבודתו, או לחילופין, כאשר יש צידוק ציבורי להשתמש בסוד המסחרי, ולחילופי חילופין כאשר הסוד המסחרי נרכש בתמורה ובתום לב .

הפרת הוראות החוק עלולה לזכות את הנפגע בפיצויים ללא הוכחת נזק עד לסכום של 100,000 שקלים לכל עוולה, וכן אפשרות למתן צו מניעה.

יתרונות בהגנת הסוד המסחרי

להגנת הסוד המסחרי יש מספר יתרונות:

יתרון בהגנת הסוד המסחרי הוא העובדה שאין חובה לרשום סוד מסחרי, ואין צורך בתשלום אגרה לרישומו. כתוצאה מכך, אין גם חשש מדחיית הבקשה לרישום הסוד המסחרי. זאת בניגוד להגנה על פטנט, שכן הליך של רישום פטנט הוא ארוך, מתיש, וכרוך בכסף רב, ואין ביטחון שהפטנט ירשם, מאחר והבקשה לרישום עלולה להידחות.

יתרון בולט נוסף המייחד את הגנת הסוד המסחרי הוא העובדה, שסוד מסחרי הוא אמצעי המשמש להגן על רעיון עסקי ועל ידע מסחרי שאינו מצוי ואינו מוכר לציבור, ואשר יש בו אפשרות לרווח מסחרי עסקי. פטנטים או זכויות יוצרים בניגוד לסודות מסחריים, אינם מגינים על רעיונות בלבד, אלא על יישומים שלהם בפועל.

יתרון נוסף בהגנת הסוד המסחרי הוא שהמידע העסקי הסודי יכול להיות כל מידע, מכל סוג ותחום.

בנוסף, תקופת ההגנה על הסוד המסחרי הינה בעלת פוטנציאל להיות ארוכה יותר מתקופת ההגנה על פטנט, זאת משום שהידע הסודי נשמר לאורך זמן, ורק כאשר החשאיות של הסוד פוקעת, תמה גם ההגנה עליו.

החסרונות בהגנת הסוד המסחרי

לצד היתרונות, קיימים גם חסרונות בולטים בהגנת הסוד המסחרי:

ראשית, הגנת הסוד המסחרי היא הגנה שברירית שאינה יכולה לספק ביטחון לבעל הסוד. קיים סיכון מתמיד לבעל הסוד במקרה שהסוד נרכש על ידי אחרים בתמורה. אין רישום של הסוד המסחרי ברשומות מוסדרות, ובשל כך הוא נעדר גושפנקא ציבורית כלפי כולי עלמא. הסודיות תלויה אך ורק ביכולת של בעלי הסוד לשמור עליו, דבר שכרוך ברוב המקרים בעלויות. כאשר הסוד המסחרי מתגלה – הוא פוקע. על כן, קיים פחד מגילויו, כמו העברת מידע למתחרים בשוק גם בעד תמורה.

שנית, הגנת הסוד המסחרי אינה מעניקה מעמד של שליטה בלעדית לבעליו של הסוד. היה והסוד נחשף, אין לבעליו שום הגנה.

שלישית, קשה לקבל תמורה כספית עבור אינפורמציה שקשורה לסוד המסחרי, בלי להסתכן בגילויו. קשה לייחד את הסוד המסחרי כבטוחה לחיוב, שכן אז הוא עלול להיחשף.

רביעית, בעל הסוד מצוי בחשש מתמיד מפני גניבת הסוד. בעל הסוד המסחרי יחשוש ברוב המקרים לפרסם את הסוד במסגרת התנהלות תקשורתית שמא חשיפתו תקל על גניבה.

חמישית, בעל הסוד המסחרי צריך להשקיע כספים ונהלים באבטחת הסוד באופן תמידי. אין פיקוח על הגנת סודות מסחריים, ואין מרשם בפועל של סודות מסחריים, ולכן אין שליטה מלאה על ההגנה שלהם.

שישית, קיים חשש ממשי לשתף את הידע הסודי עם אנשי מקצוע, ו/או שותפים פוטנציאלים. כדי לשתף את הסוד המסחרי יש צורך בקיומו של אמון.

מאמרים נוספים בשבילכם
בינה מלאכותית בעולם המשפט
קראו עוד
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי