זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

חוק העיצובים החדש

05/02/2019

ב26 ביולי 2017, התפרסם חוק העיצובים החדש, ובעצם פרסומו, אפשר למעצבים עצמאיים ובעלי עסקים ליהנות מכלים חשובים, באמצעותם מתאפשר להם להגן על העיצובים שלהם – החוק ייכנס לתוקף בתאריך ה-7 באוגוסט 2018.

החוק נחשב לעדכני במיוחד, והוא מושפע מסעיפים שונים בחקיקה בתחום אשר נהוגה באנגליה ובמדינות שונות באירופה.

מכיוון שאנו חיים בתקופה בה בעקבות האינטרנט והטכנולוגיה המתקדמת, תפקידיהם של המעצבים התרחבו, וכך גם האפשרויות להעתיק מהם או לגנוב להם עבודות הינן פרוצות כיום יותר מתמיד, החוק הזה, בהחלט יוכל להיטיב עם מעצבים רבים ולאפשר להם להגן בצורה מקסימאלית על יצירתם ועל פרנסתם.

ימי טרום עידן חוק העיצובים החדש

לפני שחוק העיצובים החדש פורסם, ההגנה על עבודות המעצבים, הייתה מבוססת על פקודה אשר ניתנה בשנת 1924 – על פי הפקודה (אשר נקראה “פקודת הפטנטים”), עיצובים השתייכו לקטגוריה של “מדגם“.

העניין הוא שאותו המדגם לא תאם את רוח התקופה בה אנו חיים, והתאים לתקופות ישנות יותר, מכיוון שהוא הגן בעיקר על מוצרים מוחשיים – “קווי דמות, צורה, מכונה או פעולה כימית”.

כאמור, חוק זה לא שונה במשך שנים רבות, מה שגרם למעצבים רבים, לא לדעת היכן הם עומדים מבחינת הזכויות שלהם להגנה על העיצובים שלהם – אי וודאות שרק הלכה וגדלה כאשר האינטרנט נכנס לחיינו, והפך את אפשרויות להעתיק ולגנוב לזמינות במיוחד עבור אנשים רבים.

מהסיבות הללו, חוקק חוק העיצובים החדש, על מנת להיות תואם לרוח התקופה ולהחליף את אותה הפקודה.
חשוב לציין, שהתכלית של חוק העיצובים החדש, היא לא בהכרח להרחיב את פקודת הפטנטים, אלה להיות תואמת לתקופה בה אנו חיים ולחידושים הטכנולוגיים השונים אשר מהווים חלק ממנה.

חוק העיצובים החדש

הצעת חוק העיצובים החדש גובשה על ידי מחלקת הייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים בשיתוף עם רשות הפטנטים.
חוק העיצובים במתכונתו החדשה כולל לא פחות מ-13 פרקים ו-131 סעיפים.

החוק כולל הוראות אשר מאפשרות לישראל לקחת חלק בהסכם האג לגבי עיצובים – הצטרפות זו, תאפשר לישראלים המעוניינים בכך, להגיש בקשות בין לאומיות ל-WIPO על מנת לרשום עיצובים תעשייתיים אשר יהיו תקפים בכל המדינות אשר חברות באמנה.

חוק העיצובים החדש מגדיר את המעצב כמי שעיצב עיצוב – במקרים בהם העיצוב עוצב על ידי שני אנשים או יותר, הם יוגדרו יחדיו בהגדרה של מעצב.

החוק מתייחס להגדרה “מוצר” כמערכת של פרטים, כאשר בכדי לענות להגדרה זו, המערכת חייבת לכלול לפחות 2 פריטים מאותו הסוג, ולהיבדל זה מזה רק בפרטים אשר אינם נחשבים כמהותיים. פרמטר נוסף אשר יהווה תנאי להגדרה, נוגע לכך שאותם הפריטים יוצעו למכירה או יהיו מיועדים לשימוש במשותף.

כאן חשוב לציין, שההגדרה בפקודה הישנה התייחסה למונח “חפץ” ולא “מוצר”, החידוש כאן, טמון בעובדה, ש”מוצר” לא חייב להיות בהכרח מוחשי, ותחת הגדרה זו נכללים גם גופנים, אייקונים, אריזות, סימנים גרפיים, אייקונים ועוד..
חוק העיצובים החדש מאפשר למעצבים מתחומים שונים, לזכות להגנה משפטית על עבודתם, גם אם בעקבות בעיה תקציבית או חוסר ידע, הם לא מבצעים רישום פורמלי של אותו מוצר.

כמובן, שבכדי ליהנות מהגנה זו, על המוצר לעמוד במספר קריטריונים כמו: להיות ייחודי וחדש (בהתאמה לחוק), אותו מוצר שהינו פרי עבודת העיצוב, הופץ או הוצע למכירה בצורה מסחרית.

ההגנה המדוברת מוענק לתקופה של שלוש שנים ממועד פרסום המוצר או הוצאתו למכירה.

כאן חשוב לציין, שכל מעצב אשר יעמוד באותם תנאים לרישום, יבצע רישום של המוצר אותו עיצב, יוכל לזכות להגנה למשך תקופה של 25 שנה מיום הרישום (בעבר, ההגנה הייתה מתאפשרת לתקופה של 15 שנים בלבד).

כאשר מדובר בעיצוב של גופנים, ההגנה תסופק לתקופה של 70 שנה.

חוק העיצובים החדש אף מעניק “תקופת חסד”  בת שנה, במהלך תקופה זו ניתן יהיה לרשום עיצובים אשר משווקים במדינה, אך טרם נרשמו, וזאת למרות שהם כבר פורסמו.

הוראה זו, זהה למשפט האירופאי, ומאפשרת הגנה מוגבלת על אותם עיצובים אשר אינם רשומים.

פיצוי סטטוטורי

אחת התוספות לחוק העיצובים החדש, נוגעת לכך, שבמידת הצורך, בית המשפט מוסמך להענקת פיצוי סטטוטורי בסכום אשר יכול להגיע לגובה של 100,000 ₪, על כל הפרה – מדובר בחידוש, מכיוון שבפקודה הישנה לא הוזכר הנושא של מתן הפיצוי הכספי.
בעת מתן ההחלטה בנושא פיצוי על בית המשפט להתחשב במערכת שיקולים רחבה ובין היתר: ההיקף של אותה הפרה, חומרתה, מידת הנזקים אשר נגרמו לתובע ועוד.

חוק העיצובים החדש מהווה ללא כל ספק כבשורה לכל המעצבים, וכאלו אשר חושבים לעסוק במקצוע העיצוב.

החוק נחשב כאמור, כמודרני במיוחד, ומבשר על שינוי משמעותי באפשרויות ההגנה על עיצובים מסוגים שונים.

מכיוון שמדובר בחוק חדש, ומעצבים רבים אינם בקיאים בתכניו, מומלץ בעת הצורך, לפנות אל עורך דין אשר מתמחה בתחום, ובקיא באופן פרטני בסעיפי החוק השונים, על מנת שזה יטפל בצורה מקצועית, בכל הפרה או פגיעה המתקיימת בעיצוב.

מאמרים נוספים בשבילכם
בינה מלאכותית בעולם המשפט
קראו עוד
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי