זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

סימן מסחר תלת מימדי – מהם התנאים לרישומו?

09/03/2014

כידוע, מטרת סימן המסחר היא להוות אמצעי לציבור לזהות את מקור הסחורה אותם הם רוכשים (ובדרך כלל כפועל יוצא את טיב אותה סחורה) ועל ידי כך למנוע את הטעייתו וכן להוות אמצעי הגנה לבעל הסחורה מפני תחרות בלתי הוגנת מצד מתחרים בשוק.

כידוע, על מנת לרשום סימן מסחר עליו להיות כשיר לרישום בהתאם להוראות סעיף 1 לפקודת סימני המסחר.  בתהאם להוראות הסעיף סימן המסחר יכול להיות דו ממדי או תלת מימדי.

סוגי סימני מסחר תלת מימדיים

סימני המסחר התלת מימדיים נחלקים לשלושה סוגים:

  1. סימן מסחר תלת מימדי המתייחס לצורת האריזה של המוצר;
  2. סימן תלת מימדי המתייחס לצורת המוצר עצמו;
  3. סימן מסחר תלת מימדי שאינו מתייחס או קשור למוצר או לאריזה.

נהוג לומר, כי סימן תלת מימדי המתייחס לצורת המוצר עצמו הינו סימן המסחר אשר בו יש את החשש הגבוה ביותר לפגיעה בתחרות, שכן עם רישומו, נאסר על המתחרים לעשות שימוש באותה צורה.

עד ליום 23.3.2008 לא היו כללים ברורים אשר קבעו באילו תנאים יש לעמוד על מנת שרשם סימני המסחר יסים לרשום סימן מסחר תלת מימדי. אך באותו היום ניתן בבית המשפט העליון פסק דין בע”א 11487/03 August Stork KG נ’ אלפא אינטואיט מוצרי מזון בע”מ אשר עסק ברישום סימן מסחר תלת מימד על הממתק הידוע בשם “טופיפי” (להלן: “פסק דין טופיפי“).

במסגרת פסק דין זה נקבעו הכללים המנחים לרישום סימני מסחר תלת מימדיים. כללים אלו עוגנו לאחר מכן בחוזר מס’ 61 שהוציא רשם סימני המסחר ביום 29.4.2008 אשר מנחה עד היום את רשות סימני המסחר בכל הקשור לרישומו של סימן מסחר תלת מימד.

המבחנים לרישומו של סימן מסח רתלת מימדי

צורת התלת מימד תהיה כשירה לרישום אם מוכח אופי מבחין נרכש וכן היעדרו של תפקיד אסטתי פונקציונאלי. כך, ככל שצורת המוצר ממלאת תפקיד פונקציונלי או אסתטי, סימן המסחר לא יהיה כשיר לרישום גם אם רכש אופי מבחין. הסיבה היא שככל שצורת המוצר ממלאת תפקיד פונקציונלי, אין ליתן לבעדיות על פונציונליות זו.

לדוגמא, צמיג רכב לא יוכל למל אייעוד, אלא, אם צורתו תהיה עגולה ולכן רשם סימני המסחר לא ייתן זכות לרישום סימן תלת מימד על צמיג. גם במקרים בהם ניתן לייצר את המוצר במספר צורות תלת מימדיות, אך אימוץ צורה מסוימת תאפשר צורת ייצור יעיל יותר של המוצר, גם אז יטה רשם סימני המסר שלא ליתן זכות לרישום.

גם סימן מסחר תלת מימד שצורתו מועדפת על ידי ציבור הרוכשים עקב טעם אסתטי לא ייחשב ככשיר לרישום.

בהתאם, כל הרוצה לרשום סימן מסחר תלת מימדי צריך להוכיח לרשם סימני המסחר כי עיצוב הסימן אינו נגזר מתפקיד פונקציונאלי או אסתטי של המוצר, וכן להוכיח כי לסימן המסחר יש אופי מבחין כדרישת סעיף 8 לפקודת סימני המסחר.

לעיתים ישנים מקרים בהם סימן המסחר התלת מימדי אינו עומד בהוראות סעיף 8 אך עדיין ניתן לרשום אותו, זאת בהתאם להוראות סעיף 16 לפקודת סימני המסחר. סעיף זה הוסף כאשר מדינת ישראל אישרה את הסכם הטריפס.

מטרתו של סעיף 16 היא לאפשר רישום סימני מסחר הרשומים במדינות החתומות על אמנת הטריפס, גם בישראל, בתנאים מקלים.

לכן, בטרם ניגשים להגיש בקשה לרישום סימן מסחר תלת מימדי, כדאי לפנות ולברר אצל עורכי דין המתמחים ברישום סימנים שכאלו, מהם הסיכויים לרישומו של סימן מסחר תלת מימדי.

מאמרים נוספים בשבילכם
כך תבחרו משרד עו"ד שילווה אתכם בפרויקט פינוי בינוי
קראו עוד
הצהרת נגישות
קראו עוד
עורך דין לשון הרע
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי