זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

דילול סימן מסחר או Trademark dilution

27/03/2013

סימן מסחר הוא סמל הנמצא בשימושם הבלעדי של פרט או חברה, המהווה את אחד האמצעים המרכזיים לשמירה על המוניטין וקידום הפעילות הכלכלית של העסק בשוק התחרותי שכן הוא מאפשר זיהוי של השירותים או המוצרים של הגורם שעומד מאחוריהם.

הסימן יכול להיות רשום או לא רשום. שימוש בסימן ללא הסכמת הבעלים שלו עומד בניגוד לדיני הקניין הרוחני. דילול סימן מסחר או Trademark dilution הוא סוג יחודי של הפרת זכות השימוש הייחודית של בעליו המתייחסת לסימן מסחר מוכר היטב.

פקודת סימני המסחר [נוסח חדש] תשל”ב-1972 קובעת בסעיף 1 כי סימן מוכר היטב הוא סימן שזכה להכרה בישראל כסמל ששייך לפרט שהנו תושב, אזרח מדינה אחרת או שיש לו באותה מדינה מפעל אף אם אותו הסימן אינו בשימוש בישראל או שאינו סימן מסחר רשום בישראל.

דוקטרינה זו של דילול סימן מסחר מקורה בפסיקה האמריקאית אך עקרונותיה מקובלים גם במערכת המשפט הישראלית. היא מתייחסת למצב בו גורם חיצוני לבעלים משתמש בסימן שזכה להכרה משמעותית שלא כפרי מעבודה שלו ועל ידי כך למעשה פוגע במעמדו הייחודי של הסימן שכן הוא מפחית ומדלל מהשם הטוב והתדמית של הסימן ובעליו.

סיטואציה מעין זה יכולה להיווצר כאשר הגורם האחר משתמש בסימן הדומה לזה המוכר היטב.

מה ניתן וצריך לעשות במקרה של דילול סימן מסחר?

במילים פשוטות, דילול סימן מסחר מהווה הפרה של זכויות הבעלים החוקיים באותו סימן ויכולה לגרום לו לנזקים כלכליים משמעותיים.

כך במצב מעין זה יכול בעל הסימן לפי סעיף 57(א) להגיש תביעה לבית המשפט בעניין זה, כאשר ביחס לסימן מסחר מוכר היטב מוסמך בית המשפט להידרש לתובענה גם אם הוא אינו רשום בישראל.

בכל מקרה, רצוי להקדים ולפנות אל עורך דין המתמחה בתחום, שכן המצב המשפטי המוכר בעולם הקניין הרוחני בשם Trademark dilution הנו מצב מורכב ובעל משמעויות מרחיקות לכת. על מנת להצליח ולהתמודד מול הפרת זכויות זו, יש לקחת בחשבון מכלול רחב של שיקולים בעלי חשיבות לגבי העבר, ההווה והעתיד שלך.

הסעדים המבוקשים בתביעה בגין דילול סימן מסחר יהיו ברוב הנסיבות פיצוי כספי וכן צו מניעה קבוע נגד המשך השימוש על ידי המפר. תביעה מעין זו תוגש לפי סעיף 40(4) לחוק בתי המשפט [נוסח משולב] תשמ”ד-1984 לבית המשפט המחוזי שלו הסמכות העניינית לדון בתביעה גם אם סכום הפיצויים המבוקש נמצא בסמכות בית משפט השלום.

יחד עם התביעה תוגש במקרים אלו גם בקשה לצו מניעה זמני שיאסור על השימוש בסימן עד לסיום ההליכים המשפטיים בנדון.

דוגמא מתוך פסק דין רלוונטי לנושא Trademark dilution

הבאנו כדוגמא את הליך ת”א 1001/02 מסע אחר בע”מ נ’ פלד – התובעת היא חברה שמוציאה מאז 1987 מגזין שעוסק בנושאי תיירות. הנתבע מגיש תוכנית טלוויזיה בערוץ מסחרי בשם דומה שעוסקת אף היא בנושאי תיירות ברחבי העולם. הנתבעת החמישית שבבעלות הנתבע הראשון הגישה ב-7 ליוני 2000 בקשה לצורך רישום סימן מסחר בשם התוכנית, התובעת הגישה התנגדות ובקשתה נדחתה.

אחת מעילות התובעת להתנגדות היא דילול סימן מסחר שלה אולם לטענת הנתבע הוא לא עושה כלל שימוש בסימן המסחר שבבעלותה ולכן גם לא היה יכול להתקיים דילול שלו. בית המשפט המחוזי בתל אביב בראשות השופטת דניה קרת מאיר דוחה את התביעה בין השאר משום שטרם הרישום של סימן המסחר על ידי הנתבע הסכימה התובעת לרישום אותו סימן על שמו במשא ומתן שניהלו הצדדים ביניהם.

מאמרים נוספים בשבילכם
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי