זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

האם וכיצד ניתן להגן על פורמט של תוכנית טלוויזיה

27/03/2013

בעת האחרונה התוודענו ליותר יותר מקרים שבם נמכרים פורמטים ישראליים של תכניות טלוויזיה למדינות זרות. פורמט הטלוויזיה הישראלי האחרון שנמכר היה זה של התכנית המצליחה “רמזור”, אשר זכויותיה נמכרו לרשת “פוקס” האמריקנית.

לא למותר לציין כי יש לענף תוכניות הטלוויזיה השפעה כלכלית גלובלית נרחבת, כך שהוא מגלגל מאות מיליוני דולרים בשנה כאשר מחזור זה כולל, בין השאר, מכירת פורמטים טלוויזיוניים ומתן רישיונות לשימוש באותם פורמטים. לאור זאת, נשאלת השאלה האם דיני זכויות היוצרים מגנים על זכויותיו של יוצר הפורמט מפני הפרות והאם הוא יכול להגן עליהן מראש.

ייחודיות זכויות יוצרים על תוכנית טלוויזיה

סעיף 1 לחוק זכויות יוצרים מכיר בקיומה של זכות יוצרים ביצירות טלוויזיוניות, אולם, יחד עם זאת, ההגנה על זכויות היוצרים בתכניות טלוויזיה שונה במקצת ההגנה הניתנת ליצירות אחרות, כאשר עיקר ההבדל נובע מהלאקונה החוקית, אשר אינה קובעת באופן חד משמעי האם “פורמט” מהווה יצירה מוגנת.

בהמשך לכך, סעיף 5 לחוק זכויות יוצרים קובע כי אין להעניק הגנה על רעיון של יוצר, אלא רק על דרך ביטוי הרעיון. לפיכך, נראה כי לאור העובדה שפורמט טלוויזיוני מורכב בעיקרו מרעיון של יוצר הסיטקום, הרי שאין להעניק לשימוש ברעיון זה כל הגנה.

ודוק, טול מקרה בו פלוני יוצר תוכנית טלוויזיה מצליחה, אשר הרעיון המרכזי שלה הוא הצבת מסלול מכשולים למשתתפים כשמי שצולח את המסלול זוכה בפרס כספי. על פי הנחת היסוד של חוק זכויות יוצרים יכול כל ערוץ טלוויזיה אחר לאמץ את הפורמט האמור, ללא אישורו של הוגה התכנית, תוך שהוא משתמש באותו רעיון בלתי מוגן, על פניו.

הגנות החוק על פורמט תוכנית טלווזיה

אחת הדרכים המרכזיות של יוצרי תוכניות טלוויזיה להגן על הפורמט שיצרו, הינה העלאת הטענה כי אימוץ הפורמט על ידי התכנית ה”מפרה” מהווה דרך ביטוי של הרעיון הגלום בו, החוסה תחת ההגנה של חוק זכויות היוצרים, כאמור לעיל. הבעיה בהוכחת הטענה הזו היא ביצוע ההפרדה בין הרעיון לדרך ביטויו, זאת משום שבמרבית המקרים קשה להוכיח היכן מסתיים השימוש ברעיון, שאינו מוגן, ומתחיל שימוש מפר בביטויו של הרעיון.

כלי משפטי נוסף עליו יוכל להתבסס יוצר הפורמט בבואו לבקש הגנה על זכויותיו, הוא זה המצוי בחוק עשיית העושר ולא במשפט, תשל”ט – 1979, לפיו יצטרך היוצר להראות כי המפר קיבל שירות, נכס או טובת הנאה שלא על פי זכות העומדת לו בדין. גם השימוש בכלי זה הינו בעייתי, היות ובתי המשפט נוטים לאחרונה, לאחר חקיקת חוק זכות היוצרים החדש, שלא לאמץ את דיני עשיית עושר ולא במשפט כדינים המשלימים את דיני הקניין הרוחני. לאור הלאקונה החוקית מומלץ להיוועץ עם עורך דין  קניין רוחני הבקיא בתחום הפורמטים ויוכל לסייע בהגנה על בלעדיות  תוכנית הטלווזיה.

הגנה על פורמט תכנית טלווזיה – המצב המשפטי בעולם

בארצות הברית ניתן לרשום זכות יוצרים על רעיון ולקבל הגנה רשמית עליו, במידה והוא עומד בתנאי החוק, כך שבין היתר הוא נמצא מתאים לשיווק.  בישראל, אין כל אפשרות לבצע רישום של זכויות יוצרים על רעיון והדבר נכון גם לתוכנית טלווזיה. על כן, בנוסף לדרכי ההתגוננות המשפטית בעומדים לזכות של היוצר, כמפורט לעיל, עליו להקפיד על הוספת הודעה של זכויות יוצרים על עותקי הפורמט שלו, תוך החתמת מקבל העותק על הסכם המסדיר את השימוש ביצירתו.

מאמרים נוספים בשבילכם
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי