זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

נטל ההוכחה בתביעה בגין הפרת זכויות יוצרים

27/03/2013

אדם שהגיש תביעה בגין הפרת זכויות יוצרים, באמצעות עורך דין מיומן מטעמו, מודע לכך שעליו להוכיח את טענותיו כלפי הצד הנתבע. סדר הדין האזרחי קובע ומסדיר את סדר התנהלות ההליכים המשפטיים, והחוקים הרלוונטיים לעניין זכויות יוצרים וקניין רוחני בכלל קובעים בכל הנוגע לנטל ההוכחה המוטל על כתפיהם של התובע והנתבע.

זכות יוצרים הנה הגנה המוענקת לפרט מפני שימוש בדרכים לא מורשות ביצירה שהוא עומד מאחוריה. זכויות אלו מהוות קניין רוחני שהנו אחד מענפי המשפט האזרחי.

נטל ההוכחה הוא מושג משפטי שנועד לקבוע את החובה של הפרט לשכנע, בין השאר באמצעות ליטיגציה מקצועית, בצדקת טענותיו כפי שהועלו נגד המפר בכתב התביעה שהגיש. על מנת לשכנע את בית המשפט ולזכות בפסק דין, על התובע להוכיח כי הוא צודק וטענותיו נכונות לפחות במידת סבירות של 51% כנהוג במישור המשפטי האזרחי.

הכללים להוכחת התביעה שלך – מה קובע החוק?

בתחומים השייכים למשפט האזרחי, הכלל המרכזי הוא שעל התובע להוכיח את עילת התביעה שלו נגד הנתבע, כאשר סף ההוכחה שלו צריך להיות ברמה של 51% המכונה גם מאזן הסתברויות לפיה ההסתברות שהגרסה של התובע נכונה במידה של 51% לפחות. סדר הדין בתביעות אלו יהיה בהתאם לתקנות סדר הדין האזרחי תשמ”ד-1984 בשינויים המחייבים.

באופן זה בתביעה בעניין זכויות יוצרים, על מנת לעמוד בדרישות נטל ההוכחה חובה על התובע ראשית להוכיח לפי חוק זכויות היוצרים תשס”ח-2007 זכות יוצרים ביצירה. משמע כי מדובר ביצירה המוגנת לפי סעיף 4 לחוק, דהיינו יצירה מקורית אומנותית, ספרותית, דרמטית או מוזיקלית, לעניין זה גם יצירת מחול יכולה להיות מוגנה לפי החוק.

מלבד זאת, עליו להראות שנעשה ביצירה שימוש לא הוגן או שנעשו ביצירה מעשים שהזכות היחידה להחליט על ביצועם שמורה לבעליה של זכות היוצרים.

מנגד, על הנתבע להראות כי גרסת התובע, כפי שמובאת באמצעות עורך דינו בכתב התביעה, אינה נכונה ועליו לשכנע את בית המשפט כי התובע אינו בעליהם של זכויות היוצרים ביצירה נשוא התביעה, שהשימוש שנעשה בה הנו מותר או הוגן לפי סעיפים 20 ו-19 לחוק בהתאמה או שהוא קיבל זכות לשימוש מהתובע.

>>> פורום זכויות יוצרים וקניין רוחני <<<

החוק מגדיר באופן מפורש מתי יעמדו לזכותו של אדם זכויות יוצרים ביצירה מסוגים שונים.

בדומה סעיף 20 לחוק קובע מצבים מסוימים בהם ניתן להשתמש ביצירה מבלי לבקש מבעליה רשות או לשלם על השימוש והדבר לא יהווה הפרה של זכויות היוצרים. סעיף 19 לחוק קובע אף הוא רשימת מטרות שנקבע שהשימוש ביצירה לטובת אחת מהן לא יהווה הפרה של הזכויות.

שימו לב כי הכרעה בעניין עמידה בנטל ההוכחה בתביעה, בין אם המדובר בתובע או בנתבע, היא שתכריע מן הסתם בכל הנוגע לפסיקת בית המשפט בתביעה, ומכאן שלנקודה זאת משקל עיקרי וחשוב בכל הנוגע לקביעת פיצויים בגין הפרת זכויות יוצרים.

עמד התובע בנטל ההוכחה, יפסוק בית המשפט לטובתו וסביר כי יפסקו גם פיצויים לחובת הנתבע גם בלא שהוכח נזק ממשי מעבר להפרה. מצד שני, עמד הנתבע בנטל ההוכחה והזים את הטענות שהועלו כנגדו, תדחה התביעה וסביר כי בית המשפט יפסוק הוצאות לחובת התובע.

קיראו בהרחבה על: הגשת תביעה בענייני קניין רוחני

דוגמא מתוך פסק דין – דיון בנושא נטל ההוכחה

הבאנו מתוך המאגר המשפטי את הדיון בהליך ת”א 8303/06 מחולה המרכז למחול בע”מ נ’ כהן – התובעת מפעילה בתי ספר למחול והנתבע שהדריך באחד מהם עד 2005 הקים סטודיו פרטי כאשר לטענת התובעת, בסטודיו נלמדים ריקודים שנוצרו על ידי מדריכים בבית הספר של התובעת והנתבע ביצע אותם ללא רשות ובכך הפר את זכויות היוצרים.

כבוד שופט בית המשפט המחוזי בירושלים יוסף שפירא קובע שעל התובעים להוכיח את עילת התביעה ואת זכות היוצרים שלהם ביצירות. מנגד על הנתבע מונח הנטל להוכיח את ההגנות שלו ובהם על הסכם מכללא לפיו זכות היוצרים ביצירה שייכת לו ולא למעביד כפי שנקבע בחוק.

בעניין זה קובע כבוד השופט כי התובעת לא הצליחה להוכיח שלא היה קיים הסכם על הבעלות של העובד ביצירה שמעביר לו את הזכויות וגם הנתבע כפי שמוכיחה המסכת העובדתית לא מצליח מנגד להרים נטל זה ולאור ההפרה  מתקבלת התביעה להוצאת צו מניעה בעניין ביצוע ריקודים אלו.

מאמרים נוספים בשבילכם
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי