זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

עורך דין זכויות יוצרים

03/09/2023

מתי כדאי לפנות לעורך דין זכויות יוצרים

חוק זכויות יוצרים, תשס”ח- 2007 (להלן: “חוק זכות יוצרים”) קובע אילו יצירות ייחשבו כמוגנות על ידי החוק והפרתן תזכה את היוצר בפיצויים בגין ההפרה.

ככלל היצירות אשר מוגנות בהתאם לחוק זכות יוצרים הן”

  • יצירה אומנותית- צירו, רישום, פיסול, תחריט, ליטוגרפיה, מפה, תשרשים יצירה אדריכלית, יצירת צילום, יצירת אמנות שימושית וגופן.
  • יצירה דרמטית – מחזה, יצירה קולנועית, יצירה דרמטית-מוסיקלית, יצירת מחול ופנטומימה.
  • יצירה ספרותית – יצירה המבוטאת בכתב, הרצאה, טבלה, לקט וכן תוכנת מחשב;
  • יצירת צילום – לרבות יצירה טלוויזיונית וכל יצירה שדומה בהמותה ליצירה קולנועית או טלוויזיונית;
  • תקליט.

בהתאם, במידה ויצרת יצירה הנכנסת לאחת ההגדרות ואתה מעוניין לדעת כיצד להגן עליה ו/או במידה שאתה סבור שהפרו אותה ואתה צריך חוות דעת על מנת להבין האם באמת הינך זכאי לפיצוי, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בזכויות יוצרים שיוכל לבחון את הנושא ולהמליץ לך כיצד והאם לפעול.

אילו דברים כדאי לדעת לפני שאתה פונה לעורך דין זכויות יוצרים

ישנם מספר דברים שהחוק אינו מגן עליהם, ובטרם שפונים לעורך דין זכויות יוצרים יש לוודא שאכן מדובר ביצירה מוגנת על ידי חוק זכות יוצרים. להלן רשימה של דברים אשר חוק זכות יוצרים אינו מגן עליהם, ואם הם הועתקו, אין לצורך מה לפנות לעורך דין המתמחה בתום זכויות יוצרים:

  • רעיון.
  • תהליך ושיטת ביצוע.
  • מושג מתמטי.
  • עובדה או נתון.
  • חדשות היום.

הסיבה שחוק זכות  יוצרים אינו מגן על רשימת דברים אלו היא כי החוק מעוניין לקדם שיח חופשי, חופש ביטוי, וכן מספר אינטרסים חשובים, לכן, דברים אלו צריכים להיות חופשיים לכולם ללא בעלות, יחד עם זאת, חשוב לציין, כי הגם שהחוק אינו מגן עליהם כפי שהם בצורתם הגולמית, החוק כן מגן על אופן הביטוי הספציפי שלהם.

כך למשל במידה שאירע אירוע חדשותי בארץ או בעולם כל ערוץ רשאי לשדר אותו אך אם ערוץ או כתב מסוים יעתיק כתבה או דיווח עיתונאי במלואו, הוא קרוב לוודאי, יפר את זכות היוצרים של כתב או ערוץ ממנו העתיק.

כך גם באשר לרעיון, ככלל, להרבה אנשים ישנם רעיונות, חלקם טובים וחלקם פחות, החוק רוצה לעודד את ריבוי הרעיונות, הדעות והיצירות. כך, אם היתה בלעדיות על רעיון, היה רק ספר בלשים אחד, רק אתר אינטרנט של מכירות אחד, וההמשך ברור.

מהם התנאים הדרושים על מנת שיצירה תהיה מסווגת ככזו הזכאית להגנת דיני זכויות יוצרים

בהנחה והבדיקה הראשונית העלתה כי היצירה שיצרת אינה מופיעה ברשימה שאינה מוגנת על ידי חוק זכות יוצרים יש לבצע בדיקה נוספת ולבחון האם היצירה עומדת בתנאי הסף הנדרשים לצורך הגנה.

מבחן ההשקעה

על בעל זכות יוצרים להראות כי ביצירה הושקעו מאמצים לצורך יצירתה. חשוב לציין, כי הפסיקה אינה דורשת רף גבוה, אלא, הרף נמוך. בנוסף, יש לציין כי בהתאם לפסיקה הקיימת ברחבי העולם דרישת ההשקעה ביצירה מטעם היוצר שהינו אדם אנושי, מונעת אפשרות של מתן זכות יוצרים ליצירה שנוצרה על ידי בעלי חיים (כגון הקוף שצילם את עצמו צילום סלפי) או בינה מלאכותית.

מבחן היצירתיות

גם מבחן זה אינו מציף רף גבוה ובלתי עביר, היינו, מספיק להוכיח יצירתיות מועטה ביותר. אין צורך “להמציא את הגלגל” ודי בכך שביטאת את הרעיון באופן אחר ושונה גם אם מדובר בנושא שנכתב עליו רבות. כך, גם ארגון של דברים בטבלה או, ליקוט של דברים שונים יכולים להיות מוגנים בזכויות יוצרים.

מבחן המקור

מבחן זה דורש להוכיח כי היצירה נוצרה על ידי היותר באופן עצמאי, ואין המדובר בהעתקה של יצירה אחרת. גם כאן, אין צורך להוכיח רמה מיוחדת של ביטוי ודי להוכיח כי היצירה נוצרה על ידי היוצר.

האם הגשת תביעה בגין הפרת זכות יוצרים מהווה כלי יעיל לאכיפה?

התשובה הקצרה היא כן הגשת תביעה הינה כלי אכיפה יעיל להפסיק הפרה ולקבל פיצויים. התשובה הארוכה יותר היא שלרוב, אין צורך להגיש תביעה, שכן, בהנחה שיש תיעוד להפרה, ויש את כל הראיות הדרושות על מנת להוכיח בעלות ביצירה, ברובם המכריע של המקרים, שליחת מכתב התראה מסוגר ומנוסח היטב המוכיח את הבעלות ואת ההפרה של זכות היוצרים יספיק על מנת למנוע את המשך ההפרה. יחד עם זאת, לא בכל המקרים המפר יסכים לשלם פיצוי או אפילו יסכים עם הטענה שמדובר בהפרת זכות יוצרים ויטען שאין כאן כל הפרה אך הוא מסיר “מטעמי יעילות”. במצב דברים זה על בעל זכויות היוצרים לשקול האם להסתפק בהפסקת ההפרה, או, שמא, לפנות ולפתוח בהליך של הגשת תביעה בגין הפרת זכות יוצרים.

אם כן מה לעשות כאשר מגלים שהופרה זכות היוצרים שלי?

הדבר הראשון שצריך לעשות כאשר מגלים הפרת זכות יוצרים היא תיעוד ההפרה על מנת שבמידת הצורך תהיה ראייה לעצם קיומה של הפרה.

הדבר השני הוא להכין את כל הראיות לכך שאתה היוצר של היצירה וכי היצירה אכן זכאית להגנת דיני זכויות יוצרים.

לאחר מכן, ההמלצה היא לא לפנות לבד, אלא, לפנות לעורך דין מומחה בתחום שיוכל לסקור את המצב העובדתי והמשפטי הקיים ולייעץ לך האם אכן יש כאן הפרה, ואם כן, כיצד מומלץ לפעול, האם לשלוח מכתב, להגיש תביעה או לעיתים ההמלצה תהיה לפעול ולהגיש צו מניעה זמני

מאמרים נוספים בשבילכם
עורך דין אינטרנט
קראו עוד
הפקדת זכויות קניין רוחני במסגרת עיזבון
קראו עוד
פסק דין העוסק ביחסים בין זכויות יוצרים ביצירה לרישום סימן מסחר - "דירה להשכיר"
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי