זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

יצירה נגזרת או Derivative Work – מתבססת על יצירה אחרת

18/04/2013

באילו מקרים מותר להקליט ביצוע חדש לשיר קיים מבלי לפגוע בזכויות היוצרים של יוצר היצירה המקורית? מתי מותר לערוך סרטון וידאו שנלקח מתוך סרטון קיים של יוצר אחר מבלי לפגוע בזכויות קניין רוחני? חוק זכויות היוצרים נותן תשובות לשאלות אלה ולרות אחרות, בסעיף הנוגע לנושא יצירה נגזרת ועל כך נפרט.

יצירה נגזרת הוא מונח משפטי שמשמעותו יצירה חדשה המבוססת באופן מהותי על אחרת תוך שינוי אלמנטים מסוימים מהיצירה המקורית.

השינוי יכול להיות בגודל, פורמט, צורה, מדיום או שימוש בכל פרט מהיצירה עליה מבוססת אותה עבודה. באופן זה יצירה נגזרת יכולה להיות ציור שלצילום, תרגום ספר משפת מקור לשפת יעד אחרת, רימיקס של קטע מוזיקלי או שיר, סרט המשך של סרט קודם שמופיעות בו דמויות ואלמנטים אחרים מהסרט המקורי.

למונח יצירה נגזרת משמעות רבה בתחום זכויות יוצרים שכן באופן עקרוני הזכות ליצור עבודה הנגזרת מאחרת צריכה להיות קניינו של בעל זכות היוצרים בעבודה, כחלק מהיותה של זכות היוצרים אגד של זכויות רבות המוענקות לבעליה. הגנה זו על יצירות אלו הופיעה לראשונה באמנת ברן בשנת 1886.

בישראל רק בשנת 2008 עם חקיקת חוק זכות יוצרים תשס”ח-2007 הוכרה בסעיף 11(6) הזכות לעשיית יצירה נגזרת כחלק ממהותה של זכות היוצרים ביצירה.

כאשר החוק מתיר לבעלים של הזכויות ביצירה המקורית לעשות באופן בלעדי ביצירה הנגזרת את אותם שימושים הקיימים לגבי היצירה המקורית. דהיינו, לפרסם, לבצע, להעמיד אותה לרשות הציבור, לשדר ולהעתיק.

החוק קובע לעניין זה שיצירה נגזרת היא יצירה מקורית המתבססת באופן משמעותי על יצירה אחרת, כדוגמת עיבוד או תרגום.

 יחד עם זאת, למרות היעדר ההכרה בזכות זו בחקיקה שקדמה לחוק החדש בתי המשפט ראו ביצירה הנגזרת כהעתקה של המקור והתעלמו מהשינוי שהוכנס ביצירה הנגזרת.

מתי יש הפרת זכויות ביצירה נגזרת?

הפרת זכויות ביצירה נגזרת מתקיימת למעשה לפי סעיף 47 לחוק כאשר אדם שאינו בעל זכויות היוצרים ביצירה המקורית מכין יצירה נגזרת, או מרשה לאדם אחר לעשות כן, כל זאת ללא קבלת הסכמה מראש מבעליה המקוריים של זכות היוצרים.

החריג בו השימוש ועשייה של יצירה נגזרת לא יהוו בהכרח הפרה של זכויות יוצרים הוא כאשר מתקיימים התנאים להגנה של שימוש הוגן הקבועים בסעיף 19 לחוק לפיהם השימוש נעשה למטרת הוראה במוסד חינוך, הבאת מובאות, דיווח עיתונאי, לימוד, סקירה, ביקורת או מחקר.

דוגמא מתוך פסק דין בנושא יצירה נגזרת והפרת זכויות

הבאנו מתוך הארכיון המשפטי את הדיון בהליך ת”א 1639/08 בית שוקן הוצאת ספרים בע”מ נ’ לאור – התובעת היא הוצאה לאור שטוענת שהנתבע שהנו פרופסור לספרות עברית באוניברסיטת תל אביב שעוסק בחקר חייו של הסופר שי עגנון ז”ל הפר זכויות יוצרים של התובעת בביוגרפיה של הסופר שהוצאה על ידיה.

בהסכם שחתמו הצדדים ב-8 לאוקטובר 1996 העביר הנתבע את זכויות היוצרים בביוגרפיה שחיבר אודות הסופר לתובעת, כאשר גם נקבע כי אסור לו לאפשר לצד שלישי אחר להדפיס קטעים או מהדורות חדשות של הספר.

בשנת 2008 יצא ספר חדש אצל הנתבעת השנייה. לטענת התובעת הספר החדש הוא יצירה נגזרת אסורה משום שספר זה מעתיק את אופן הביטוי של העובדות והנתונים מהספר הראשון. הנתבעים טוענים מנגד שלא מדובר ביצירה נגזרת.

בית המשפט המחוזי בתל אביב בראשות כבוד השופט ד”ר עמירם בנימיני דוחה את התביעה, הוא קובע שאומנם זכויות היוצרים שייכות לתובעת אך היא לא הוכיחה שהספר החדש מפר אותן ומהווה יצירה נגזרת כלשהי.

מאמרים נוספים בשבילכם
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
הצהרת נגישות
קראו עוד
עורך דין לשון הרע
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי