זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

עורך דין אינטרנט

27/11/2023

הקדמה

השיפורים המתמידים ברשת האינטרנט והטכנולוגיה הסובבת סביבה, הובילו למצב בו כמעט כל עסק קיים מחזיק באתר אינטרנט למכירת מוצריו. אורח החיים המסחרי מנוהל כעת במקביל, בחנויות פיזיות וברשת האינטרנט, כאשר בשנים האחרונות ניתן לראות את נתח המכירות באונליין מתגבר שמנה לשנה כאשר ישנם זרזים כגון מגפת הקורונה אשר הקפיצה את שירותי האונליין וקידמה אותם שנות אור.

מהם דיני אינטרנט

כאשר מדברים על המונח “דיני אינטרנט” מתכוונים לחוקים, לתקנות ולפסקי הדין השונים אשר באמצעותם מערכת המשפט מסדירה את השימוש ברשת האינטרנט ובטכנולוגיות אשר בהן נעשה שימוש במסגרתו.  מכיוון שעולם האונליין הינו רחב ומקיף סוגיות רבות, ניתן לראות כי המונח “דיני אינטרנט” הינו מונח רחב ואמורפי המקפל בתוכו שלל חוקים, החל ממשפט בינלאומי וסמכויות שיפוט, דיני קניין רוחני, סחר אלקטרוני, אבטחה, דיני קניין, דיני חוזים, פרטיות, לשון הרע, דיני סחר הוגן, עוולות מסחריות וכדומה. כשם שהטכנולוגיה והחיים מתפתחים, כך מתפתחים דיני האינטרנט אשר נדרשים ליתן מענה לצרכים המשתנים ולטכנולוגיות החדשות אשר צצות חדשות לבקרים.

מהם דיני אינטרנט

מה תפקידו של עורך דיני אינטרנט

עורך דין לדיני אינטרנט הינו עורך דין אשר עוסק בתחום דיני האינטרנט ותפקידו לסייע ללקוח לנווט את דרכו המשפטית ברשת האינטרנט. עורך דין אינטרנט מכיר את החוקים השונים והפסיקה הנוגעת לתחום זה, על הגיוון הרב הקיים בו. לעורך דין לדיני אינטרנט, צריכה להיות הבנה טכנולוגית שתסייע לו להעניק ללקוחותיו ייעוץ מתאים בתחום דיני ההשקה בין הדינים הרגילים הקיימים בעולם הגשמי והתאמתם לעולם הסייבר של רשת האינטרנט.

עליו להבין את צרכי הלקוח ולדעת כיצד לסייע לו לכלכל את צעדיו ולבחון האם המיזם אותו מעוניין אותו לקוח לפתח אפשרי, מהם הצעדים שעליו לנקוט על מנת שלא להפר זכויות של צד שלישי, החל מסוגיות של זכויות יוצרים ולשון הרע, וכלה בנושא דיני פרטיות, סחר הוגן ו- Big Data. עליו להבין בנושא רישיונות תוכנה, אפליקציות ומאגרי מידע, כמו גם סחר אלקטרוני, זאת, על מנת לתת מענה מלא ומקיף לצרכיו של הלקוח.

השירותים אותם מעניק עורך דין אינטרנט

עורך דין קניין רוחני צריך להיות מסוגל להעניק מנעד שירותים רחב ללקוחות אשר תחום עיסוקם הוא ברשת האינטרנט ובין היתר:

  • חוות דעת בשלל נושאים הקשורים לדיני האינטרנט ודרך ההתנהלות – עורך דין אינטרנט צריך להעניק ללקוח חוות דעת בנושאים אשר בהם הלקוח אמור להיתקל ו/או להיות חשוף משפטית כאשר הוא מנהל עסק ברשת האינטרנט, החל מאתר תדמיתי פשוט וכלה באתר מכירות או שירות און ליין אחר.
  • חווות דעת וייעוץ בנוגע לפרטיות, לשון הרע ודיני זכויות יוצרים – כל בעל אתר אינטרנט חשוף לתביעות משפטיות אם אינו דואג לפעול בהתאם לדיני קניין רוחני, זה יכול להיות משימוש בתמונה, ניהול בלוג כלשהו או שימשו במלל שנראה טריוויאלי לחלוטין. לכן תפקידו של עורך דין אינטרנט לייעץ ולהתוות את דרך הפעולה הנכונה, ולהתריע בפני הלקוח מה אסור ומה מותר במרחב האינטרנט
  • הסכמים וחוזים עם קבלני משנה ושותפים עסקיים – כאמור כמו בעולם הגשמי, גם בעולם האינטרנט קיימים שיתופי פעולה, שימוש בקבלני משנה ושותפויות, על עורך הדין אינטרנט להכיר את כל הניואנסים ולדעת לנסח את החוזים וההסכמים בין הצדדים תוך התחשבות במורכבות והשוני של עולם האינטרנט.
  • הסכמי רישיון לתוכנות ואפליקציות – לקוחות שפיתחו תוכנות ואפליקציות זקוקים להגנה מפני לקוחות ומשתמשים, עורך דין אינטרנט צריך לנסח עבורם את התנאים ורישיונות השימוש, את הצהרת הפרטיות ושלל נושאים רלוונטיים אחרים אשר יגנו על הלקוחות מפני רשלנות ו/או תביעות של משתמשים או צדדים שלישיים כפועל יוצא מהפעלת אותן תוכנות ו/או אפליקציות
  • תנאי שימוש לאתרי אינטרנט – כאמור כל בעל אתר חשוף לתביעה פוטנציאלית במידה שהוא מעניק שירותים. תנאי השימוש של האתר (או תקנון), מהווה את החוזה העסקי בין בעל האתר לבין הגולש/הצרכן. זהו חוזה לכל דבר אשר צריך להתאים את עצמו לסוג האתר, שכן, אין דינו של אתר תדמית לבלוג או אתר מכירות. תנאי השימוש אמורים לכלול התייחסות לדינים הרגילים כמו כל חוזה ובנוסף התייחסות לדינים צרכניים וכן לסוגיות הקשורות לרשת האינטרנט.
    ייעוץ בנושא קניין רוחני – עורך דין לדיני אינטרנט צריך להכיר את סוגיות הקניין הרוחני, נושא זכויות יוצרים ולשון הרע, ובייחוד סימני מסחר ושמות מתחם, שכן, כל בעל עסק בין אם בעולם הגשמי או באון ליין מעוניין להגן על זכויותיו ולצבור מוניטין שייבדל אותו. עורך דין אינטרנט צריך להיות מסוגל לסייע ולחוות דעה האם שם מסוים מתאים, האם ניתן לרכוש אותו שם כשם מתחם, או שמא, שם המתחחם מפר זכויות של צד שלישי או יכול לגרום לכך שבעתיד יהיה הליך באיגוד האינטרנט בקשר לשם המתחם הזה ולכן מומלץ לחפש שם מתחם אחר. עורך דין אינטרנט גם צריך להיות מסוגל לנהל הליך בוררות בנוגע לשם מתחם באיגוד האינטרנט ולהציג בפני הלקוח את סיכוייו להמשיך ולשמור את שם המתחם ברשותו.
  • ייעוץ וחוות דעת בנושא פרטיות – כפי שידוע לכולם בהרבה מקרים המידע הפרטי שלנו הוא מטבע סחר של גופים שונים אשר מעניקים שירותים “בחינם”. בהתאם, על עורך דין אינטרנט לדעת מה מותר לעסק לאסוף, מה עליו לא לשמור, כיצד יש להגן על מידע שנאסף, עם מי ובאילו תנאים ניתן לשתף מידע עם צד שלישי וכדומה.
  • קריפטו ו- NFT – עורך דין המתמחה באינטרנט יודע לסייע ללקוח לייצר חוזים הקשורים לקריפטו וליצירת NFT, ולהעניק מעטפת משפטית מלאה, הן מבחינת דיני קניין רוחני והן מבחינה עסקית על מנת לשמור על זכויות ולאפשר יצירת מיזמים בנושא זה.

כיצד לבחור עורך דין אינטרנט

ככלל, כמו בחירת עורך דין מכל תחום אחר, מומלץ לשאול חברים או מכרים האם הם יכולים להמליץ על עורך דין המתמחה בתחום דיני אינטרנט בו נעזרו בעבר. בנוסף ניתן לבדוק במדריכי דירוג שונים ואתרי אינטרנט של עורכי הדין הרלוונטיים ולהבחין בתחומי העיסוק של המשרד, לרוב, המשרד יעסוק בנושאים הקשורים בקניין רוחני וטכנולוגיה ולא בנזיקין או דיני ביטוח. לאחר יצירת רשימה של עורכי דין פוטנציאליים מומלץ להתקשר ולהתרשם באופן אישי מעורך הדין והידע שלו, רצוי לשאול על ניסיון בתחום הספציפי ולבחון האם עורך הדין בעל ידע וניסיון בתחום הספציפי הנדרש.

מאמרים נוספים בשבילכם
עורך דין אינטרנט
קראו עוד
הפקדת זכויות קניין רוחני במסגרת עיזבון
קראו עוד
פסק דין העוסק ביחסים בין זכויות יוצרים ביצירה לרישום סימן מסחר - "דירה להשכיר"
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי