זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחרמהתקשורתאודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

רישום סימן מסחר למסעדה

'Amit Marc'
22/04/2025

הצלחה של מסעדה לא מתרחשת במקרה אלא היא תוצאה של מספר גורמים ובכללם מיתוג חזק, המבדל אותה מהמתחרים. הכלי המרכזי להגנה על המותג הוא באמצעות רישום סימן מסחר.

רועי, שף צעיר, פתח בתל אביב מסעדה עם תפאורה ימי ביניימית בשם “השולחן העגול”. הלוגו של המסעדה כלל חרב הנשלפת מתוך אבן וברקע טירה. המקום הפך לשיחת העיר – המבקרים היללו, התורים השתרכו, והאינסטגרם געש. אלא ששלושה חודשים בלבד לאחר הפתיחה, גילה רועי כי ברחוב המקביל נפתחה מסעדה חדשה בשם “השולחן המלכותי”– והגרוע מכל: הלוגו שלה כמעט זהה, עם חרב הנשלפת מתוך סלע. הבלבול היה מיידי. לקוחות התקשרו לשאול אם מדובר בסניף חדש, אחרים תייגו בטעות את המסעדה המתחרה ברשתות החברתיות, ואפילו שליחים טעו בכתובת.

רועי פנה לעורך דין, בטוח שמדובר בהפרה בוטה של זכויותיו – אך מהר מאוד הבין את הטעות הקריטית שעשה: הוא מעולם לא רשם את שם המסעדה או הלוגו כסימן מסחר. כתוצאה מכך, לא הייתה לו זכות משפטית למנוע מהמתחרים להשתמש בשם הדומה או בלוגו המבלבל.

סער גרשוני
עו”ד קניין רוחני
זקוקים לייעוץ ראשוני? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    שלח

    הסיפור של רועי ממחיש כי גם המסעדה המושקעת ביותר ובעלת האוכל הטעים ביותר, יכולה לראות את מאמציה יורדים לטמיון אם לא דאגה לרישום סימן מסחר.

    במאמר זה נעמוד על חשיבותו של סימן המסחר בתחום המסעדנות, נסביר כיצד רושמים אותו, ונציע דגשים מהותיים לבעלי מסעדות.

    מהו סימן מסחר?

    סימן מסחר הוא שם, לוגו, סמל, עיצוב גרפי, צירוף אותיות, סיסמה פרסומית, או כל סימן אחר, שמזהה עסק מסוים ומבדל אותו מעסקים אחרים. מדובר למשל על השם הייחודי של המסעדה, הלוגו שמעטר את התפריט, הצבעים שמופיעים בשלט, או הסלוגן מהפרסומות.

    רישום סימן מסחר מקנה לבעליו זכות שימוש בלעדית בסימן, ומאפשר לו לפעול משפטית נגד כל גורם אחר שינסה להשתמש בסימן.

    למה חשוב לרשום סימן מסחר בתחום המסעדנות?

    הדוגמה של רועי שהובאה לעיל ממחישה היטב מדוע רישום סימן מסחר הוא לא עניין טכני, אלא שלב חיוני בבניית עסק מצליח. כאשר מסעדה זוכה להצלחה, בין אם בזכות תפריט ייחודי, חוויית שירות או מיתוג מעניין, הזהות המסחרית שלה (הכוללת את השם, הלוגו, הצבעים, הסלוגן והעיצוב החזותי) הופכת לנכס עסקי בעל ערך ממשי.

    דווקא אז, כאשר המסעדה מתחילה לצבור קהל ומוניטין, מתחרים עלולים לנסות לרכוב על גל ההצלחה, על ידי שימוש בשם דומה, חיקוי של הלוגו, או יצירת מיתוג מבלבל. ללא סימן מסחר רשום, אין לבעל המסעדה כלים משפטיים יעילים למנוע זאת, גם כאשר ברור שמדובר בחיקוי מובהק.

    יתרה מכך, במקרים מסוימים, אם צד אחר יקדים לרשום סימן מסחר דומה או זהה, הוא עלול אף למנוע מבעל המסעדה המקורית להשתמש בשם שיצר בעצמו.

     

    מהן ההכנות הנדרשות לפני הרישום?

    רישום סימן מסחר הינו הליך משפטי שדורש זמן, מחשבה, בדיקות יסודיות ותכנון מוקדם. השלב הראשון הוא בחירת השם.

    מסעדנים רבים מתלבטים איזה שם או לוגו לבחור למסעדה. בעת בחירת השם, יש לקחת בחשבון כי מעבר לפן השיווקי והיצירתי, השם הנבחר צריך להיות כשיר מבחינה משפטית לרישום כסימן מסחר. במילים אחרות, לא כל שם ניתן לרישום.

    למשל, שמות כגון “הפיצה האיטלקית” או “הפלאפל הכי טוב”, עשויים להיות קליטים לשיווק, אולם קרוב לוודאי שייתקלו בקשיים משפטיים בעת ניסיון לרשום אותם כסימנים מסחריים. זאת, שכן מדובר בשמות תיאורים מדיי וכללים אשר אינם יוצרים זיהוי מסחרי מובחן.

    לעומת זאת, שם מקורי וייחודי, כמו “השולחן העגול”, יהיה קל יותר לרישום. זאת, שכן ככל שהשם מנותק יותר מתיאור ישיר של האוכל או המקום, כך גוברים הסיכויים לקבל עליו בלעדיות.

    לצד בחירת השם, חשוב גם להשקיע מחשבה בלוגו ובאלמנטים הגרפיים הנלווים: צבעים, סמל וסלוגן. כל אחד מאלה עשוי להוות סימן מסחר בפני עצמו, או להירשם יחד כסימן משולב.

    השלב הבא הוא בדיקת זמינות – חיפוש יסודי בפנקס סימני המסחר ובמקומות נוספים כדי לוודא שהסימן פנוי לשימוש ורישום, כלומר שהסימן לא קיים, אינו רשום, ואינו דומה לסימן אחר שעלול לעורר בלבול.

    לאחר בחירת השם ובדיקת זמינות יש להחליט האם לרשום את שם המסעדה בלבד, את הלוגו המעוצב, או את השילוב ביניהם. במקרים רבים, כדאי לרשום גם את השם וגם את הלוגו, כל אחד בנפרד, כדי להבטיח הגנה רחבה יותר.

    כמו כן יש לבחור את התחום שבו יעשה שימוש בסימן. מסעדות נרשמות לרוב תחת סיווג 43 (שירותי מזון והסעדה), אך אם מתבצע גם שיווק של מוצרי מזון ממותגים (למשל רטבים), ייתכן ויש צורך להוסיף סיווגים נוספים – למשל סיווג 30 (מוצרי מזון) או 29 (מוצרי חלב/בשר מוכנים).

    הכנה נכונה לרישום סימן מסחר יכולה למנוע את דחיית הבקשה, חיכוכים עתידיים ואפילו תביעות.

    מהם השלבים בתהליך רישום סימן מסחר למסעדה?

    לאחר בחירה של שם ייחודי, ביצוע בדיקת זמינות, והחלטה על הסיווגים ניתן להגיש בקשה לרישום סימן מסחר. הבקשה מוגשת לרשם סימני מסחר במשרד המשפטים.

    על הבקשה לכלול את טופס הבקשה, קובץ גרפי של הסימן (אם קיים לוגו או עיצוב), אישור על תשלום אגרת רישום, וייפוי כוח (כאשר הבקשה מוגשת באמצעות עורך דין). במקרים מיוחדים, כאשר מדובר בסימן שכבר נעשה בו שימוש על ידי המבקש, יש לצרף דוגמאות לשימוש (למשל תפריט).

    לאחר ההגשה, הבקשה נבדקת על ידי בוחן ברשות סימני המסחר. הבדיקה נמשכת לרוב בין ארבעה לשישה חודשים וכוללת בדיקה פורמלית (האם כל הפרטים מולאו כנדרש?) ובדיקה מהותית (האם הסימן עומד בדרישות החוק?).

    אם הבקשה עוברת את שלב הבחינה בהצלחה, ניתן אישור עקרוני והסימן מפורסם ב”רשומות” (פרסום רשמי של משרד המשפטים) למשך שלושה חודשים. בתקופה זו, לכל אדם או גוף עסקי יש זכות להגיש התנגדות לרישום, אם הוא סבור שהסימן פוגע בזכויות קיימות שלו. במקרה שמוגשת התנגדות, יתקיים הליך דמוי-משפט בפני רשם סימני המסחר.

    בהיעדר התנגדויות, ולאחר סיום תקופת הפרסום, הסימן נרשם בפנקס סימני המסחר, ומונפקת תעודת רישום רשמית לבעל הסימן. אם קיים תכנון להתרחב בעתיד לחו”ל, מומלץ כבר בשלב זה לבצע רישום בינלאומי.

    תהליך ההכנה ורישום סימן מסחר אמנם דורש השקעה של זמן ומשאבים, אך מדובר בצעד קריטי להגנה על מותג המסעדה, מניעת חיקויים, ובניית נכס מסחרי יציב.

    חידוש והארכת תוקף סימן מסחר למסעדה

    יודגש כי רישום סימן מסחר מעניק זכות שימוש בלעדית בסימן בתחום הסיווג, אולם זאת רק למשך 10 שנים. לאחר תקופה זו, יש אפשרות להארכה לתקופות נוספות של 10 שנים כל פעם – ללא הגבלה.

    כך, בעלי מסעדות שמעוניינים לשמור על זכויותיהם המשפטיות לאורך זמן, חייבים לעקוב אחרי מועדי החידוש ולקראת סיום התקופה, להגיש בקשה לחידוש התוקף ולשלם אגרת חידוש. יש לזכור: סימן שאינו בתוקף לא ניתן לאכיפה.

    אגרות ועלויות הכרוכות ברישום סימן מסחר למסעדה

    נכון לשנת 2025, עלות אגרת בקשה לרישום סימן מסחר הינה 1,858 ₪ עבור סימן אחד. עבור כל סיווג נוסף מעבר לראשון ישנה תוספת של 1,397 ₪. כך למשל, אם מסעדה מגישה בקשה לרישום סימן עבור שירותי הסעדה (סיווג 43) וגם למכירת רטבים ממותגים (סיווג 30), היא תצטרך לשלם עבור שני סיווגים.

    האגרה בגין הגשת בקשה לחידוש רישום סימן מסחר הינה 3,311 ₪. עבור כל סיווג נוסף מעבר לראשון ישנה תוספת של 2,794 ₪.

    כמו כן יש לקחת בחשבון את עלות שכר עורך הדין. אומנם, ניתן להגיש את הבקשה לרישום סימן מסחר באופן עצמאי, אולם רבים מבעלי המסעדות בוחרים להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום סימני המסחר. זאת, כדי להבטיח שהסימן ינוסח בצורה מדויקת, שהבקשה תכלול את כלל הדרישות ושההגנה שתתקבל תהיה מקיפה ויעילה לאורך זמן.

    ניתן לראות כי רישום סימן מסחר אינו הליך יקר בהשוואה לתועלת שהוא מעניק. בעלות של כמה אלפי שקלים, ניתן להבטיח הגנה משפטית רחבה על שם המסעדה, הלוגו והמוניטין.

    טיפים למניעת טעויות נפוצות ברישום סימן מסחר

    רישום סימן מסחר עשוי להיראות כהליך טכני, אך בפועל יש לא מעט מוקשים שיכולים לעכב את התהליך, להביא לדחיית הבקשה ואף לחשוף את המסעדה לתביעות. הנה רשימת טיפים מועילים שיכולים לחסוך זמן, כסף ועוגמת נפש:

    • אל תבחרו שם תיאורי מדי– שמות גנריים או תיאוריים מדי לא יכולים להירשם כסימן מסחר, ולכן גם אם הם נוחים לשיווק, הם עלולים להשאיר אתכם ללא הגנה משפטית.
    • בצעו חיפוש יסוד– לפני ההגשה, בצעו חיפוש מקדים ובחנו האם קיימים סימנים דומים או זהים. אל תסתמכו רק על גוגל או AI.
    • בחרו את הסיווג הנכון– כאמור, הסיווג המרכזי של מסעדות הוא 43, אך אם אתם גם מוכרים מוצרים ממותגים ייתכן שיש צורך להוסיף סיווגים נוספים.
    • רישום לוגו ושם בנפרד– במקרים מסוימים עדיף לרשום שני סימנים נפרדים (אחד מילולי ואחד גרפי), במקום סימן משולב. כך תישמר ההגנה גם אם תשנו בעתיד את עיצוב הלוגו.
    • אל תגישו בקשה לפני שווידאתם שהסימן סופי– הבקשה הנבחנת על ידי משרד המשפטים מתייחסת בדיוק לגרסה שמוגשת וכל שינוי דורש פתיחת הליך חדש ואגרה נוספת. על כן, אם אתם עדיין מתלבטים בין כמה שמות מומלץ לחכות עם הרישום.
    • זכרו את מועדי החידוש– זכרו שסימן מסחר תקף ל־10 שנים בלבד. חידוש באיחור כרוך בקנסות, וללא חידוש, הסימן יימחק.
    • אל תמתינו להצלחה– מסעדות רבות מחכות לראות אם העסק “יתפוס” לפני שהן רושמות סימן מסחר. הבעיה היא שברגע שהמותג הופך מזוהה, קל יותר לאחרים לחקות אותו, ולפעמים הם אף יקדימו לרשום את הסימן לפניכם. אל תחכו לרגע האחרון.

    טעויות קטנות או חוסר תשומת לב לפרטים עלולים לעלות ביוקר. בהמשך לכך, מומלץ לא להגיש את הבקשה לבד אלא להיעזר בשירותיו של עורך דין בעל ניסיון בקניין רוחני אשר יסייע בניסוח נכון, יזהה בעיות מראש, ויטפל בהתנגדויות במידת הצורך.

    הגנה על סימן מסחר רשום למסעדה

    הגנה על סימן מסחר אינה פעולה חד־פעמית, אלא חלק מתהליך ארוך של בנייה, שמירה וניהול של זהות מסחרית. לאחר הרישום, האחריות עוברת לידי בעל הסימן, אשר נדרש לפעול באופן אקטיבי כדי להגן על זכויותיו ולמנוע שימוש מפר מצד מתחרים.

    הגנה על סימן מסחר רשום כוללת שלושה מרכיבים עיקריים:

    • מעקב שוטף אחר פעילות השוק– באמצעות חיפוש תקופתי בפנקס סימני המסחר, מעקב אחר פרסומים בתחום המסעדנות, ושימוש בכלים אוטומטיים לניטור יש לבחון האם נפתחו מסעדות חדשות עם שמות דומים או האם הוגשו בקשות לרישום סימנים שעלולים ליצור בלבול.
    • פעולה מהירה– כאשר מתגלה שימוש מפר יש לפעול במהירות במספר דרכים ובכללן: שליחת מכתב התראה משפטי; בקשה לצו מניעה ותביעה בבית משפט.
    • שמירה על תוקף ועדכון ההגנה– מסעדה שלא מתאימה את ההגנה המשפטית שלה, עלולה למצוא את עצמה חשופה. כך למשל, הגנת סימן מסחר נמשכת כל עוד הסימן בתוקף, כלומר, כל עוד מחדשים אותו אחת ל־10 שנים. בנוסף, אם המסעדה מתרחבת לתחומים נוספים, ייתכן שיידרש להרחיב את הסיווגים או להגיש בקשות חדשות. כמו כן, שינוי השם או הלוגו מחייב לעיתים רישום נוסף.

    רישום הסימן הוא רק תחילתה של מערכת יחסים בין המסעדה למותג. הגנה שוטפת, תגובה להפרות, והתאמה לצמיחה, הם אלו שמבטיחים שסימן המסחר לא יישאר על הנייר בלבד, אלא ישמש ככלי אמיתי לבידול, ביסוס ואכיפה של הזהות העסקית לאורך זמן.

    יש לכם מסעדה? אל תוותרו על עורך דין לרישום סימן המסחר

    עלות הפתיחה של מסעדה חדשה נמדדת לרוב במאות אלפי ועד מיליוני שקלים המוצאים על שכירת השפים הטובים ביותר, עיצוב המקום באופן מזמין והשגת חומרי גלם איכותיים. אולם חשוב לא פחות מהשקעה באוכל ובעיצוב היא ההשקעה בהגנה על המותג.

    לשם כך, מומלץ להיעזר בעורך דין בעל ניסיון בתחום סימני המסחר. עורך דין מקצועי יוכל לוודא שהשם והלוגו שבחרתם אכן ניתנים לרישום, לבצע חיפוש מקדים למניעת התנגשויות עם מותגים קיימים, לנסח בקשה מדויקת, וללוות אתכם בתהליך – החל מהגשת הבקשה ועד קבלת תעודת הרישום.
    בנוסף, ליווי משפטי נכון יבטיח שההגנה על הסימן תתאים גם לצרכים עתידיים – כגון התרחבות לסניפים נוספים, מכירת מוצרים ממותגים או רישום בינלאומי.

    השקעתם ביצירת חוויה קולינרית מושלמת – אל תתנו למתחרים לחקות אתכם או לרכוב על הצלחתכם. רישום סימן מסחר בליווי עורך דין הוא צעד קטן עם השפעה גדולה על עתיד העסק.

    לקריאה נוספת: מידע שימושי: מה משותף לכד וכיור?

    מאמרים נוספים בשבילכם
    מידע שימושי: מה משותף לכד וכיור?
    קראו עוד
    שני עסקים הסכימו להשתמש בשם דומה – אבל המדינה לא הסכימה
    קראו עוד
    סימן מסחר מאשר: הכלי שמאחורי תווי התקן והכשרות
    קראו עוד
    זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
    השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


      תחזרו אליי