זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

הגנה על המצאה – פטנט רשום או הסכם סודיות?

18/04/2013

משרדו של עורך דין סער גרשוני מטפל בתיקים רבים בהם עולה הצורך להגן על המצאה של אדם. אנו מסבירים לכל אחד מלקוחותינו כי על מנת להגן על המצאה ניתן לרשום פטנט בישראל או בכל מדינה אחרת בעולם וכמו כן ניתן לפעול תחת הגנתו של הסכם סודיות ספציפי.

לכל אחת מהשיטות יש יתרונות וחסרונות, שאותם חשוב להבין לפני שבוחרים באפיק המשפטי הרצוי, שיגן על ההמצאה שלכם. אז מה עדיף במקרה שלך, רישום פטנט או הסכם סודיות?

על אדם המבקש לרשום לזכותו המצאה מוטלת הבחירה באם לעגן אותה כפטנט, זאת אם היא עומדת בתנאים, או להגן על עצמו במסגרת הסכם סודיות. מדובר בהחלטה מורכבת ביסודה ויש לשקול נכונה את הנתונים.

יתרונות של רישום המצאה במרשם הפטנטים

היתרון העיקרי שטמון ברישום פטנט הוא היקף ההגנה הניתנת להמצאה לאחר הרישום. ודוק, מדובר בהגנה קניינית, כלפי כולי עלמא, היינו – כלפי העולם כולו.

הנה כי כן, די ברישום הפטנט אצל רשם הפטנטים כדי למנוע מאדם אחר לעשות כל שימוש באותו רעיון או המצאה. יש לציין כי החוק מאפשר לבעל הרעיון לרשום את ההמצאה כפטנט ברוב מדינות העולם ועל ידי כך להרחיב ולפרסם את ההגנה הניתנת לו לכל מקום ברחבי הגלובוס.

יתר על כן, במסגרת הבקשה לרישום הפטנט מפרט המבקש את כל ההליכים שהובילו להתגבשות ההמצאה (את הפירוט יש ללוות בשרטוטים מתאימים), כך שההגנה הניתנת להמצאה הינה ברורה ורחבה ולעיתים היא אף עוסקת גם בהליכי הייצור, במידה והם חדשניים ועומדים בתנאי החוק.

קיראו בהרחבה על: רישום פטנטים

חסרונות של רישום המצאה במרשם הפטנטים

אל מול היתרונות הברורים שברישום הרעיון כפטנט עומדים גם לא מעט חסרונות. ראשית, מדובר בהליך ארוך ולא פשוט. על פי חוק הפטנטים יש לעמוד במספר תנאים מקדמיים בכדי להגיש את הבקשה לרישום, כאשר בוחן פטנטים יבדוק האם הרעיון אכן עומד בתנאים האמורים.

זאת ועוד, לאחר שיקבע בוחן הפטנטים כי הרעיון כשיר לרישום, יוכל כל אדם להגיש בקשת התנגדות לרישום, זאת במשך שלושה חודשים.

לא למותר לציין כי הגשת התנגדות תאריך משמעותית את הליך רישום הפטנט וכיוצא בזאת תעקוב את מתן ההגנה עליו. מלבד ההליך המסורבל, הרי שעם הגשת בקשת הרישום יש לשלם אגרה לרשם החברות וכך גם לאורך כל התקופה שהפטנט מוגן.

אשר על כן, מדובר בהליך יקר, אשר מתייקר עוד יותר במידה ומוגשות בקשת התנגדות לרישום או בקשה לביטול הפטנט, אשר מובילות להתדיינות משפטית ארוכה הכרוכה בהוצאות כספיות רבות.

>>> פורום קניין רוחני בהנהלת עו”ד סער גרשוני <<<

הסכם סודיות להגנה הל ההמצאה שלך – יתרונות וחסרונות

היתרון הברור של עיגון הרעיון הטכנולוגי במסגרת הסכם הסודיות על פני רישום פטנט, טמון במהירות הכנת ההסכם ובעלותו הזולה. בנוסף, תוקף ההגנה הניתנת לרעיון על ידי ההסכם אינו מוגבל בזמן, זאת בניגוד להגנה הניתנת במסגרת רישום פטנט, אשר מוגבלת על ידי החוק לתקופה של עשרים שנה.

לא זו אף זו, רישומו של פטנט מצריך את פרסומו של הרעיון הטכנולוגי ברשומות, כך שכל אחד יכול לעיין בו וללמוד ממנו. לעומת זאת, הסכם סודיות, כשמו כן הוא – חושף את הרעיון רק לצדדים הקשורים בו.

יחד עם זאת, ההגנה הניתנת לרעיון על ידי הסכם סודיות הינה הגנה חוזית, כלומר עסקינן בהגנה שתקפה רק כפלי מי שהתקשר בחוזה ולא כלפי העולם כולו, בניגוד לפטנט. מעבר לכך, לעיתים קיים קושי להגדיר מהו הרעיון המוגן על ידי ההסכם, עובדה שמצריכה התערבות של בית המשפט שעלול לפרש את ההסכם באופן שאינו מעניק הגנה מקיפה לכלל הרעיון וההליכים שהובילו לגיבושו.

הבחירה בין רישום המצאה כפטנט או לעגן או אותה במסגרת הסכם סודיות, עשויה להיות מורכבת במיוחד ואף להביא להפסדים כלכליים במידה ונתקבלה החלטה שגויה שלא תואמת את אופי ההמצאה וייעודה. לכן, חשוב לפנות לקבלת יעוץ משפטי אישי באמצעות עורך דין המתמחה בענייני קניין רוחני טרם קבלת החלטה בסעיף זה.

מאמרים נוספים בשבילכם
בינה מלאכותית בעולם המשפט
קראו עוד
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי