זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

אמנות בינלאומיות להגנה על קניין רוחני

18/04/2013

אמנות הן חוזים היכולים להיחתם בין מדינות בלבד או מדינות וארגונים בינלאומיים המחייבים את המדינות החתומות על אותה אמנה לכבד את כלליה ולהפוך אותה לחלק מהדין הפנימי שלהן באמצעות אשרור האמנה וחקיקת הוראות ליישומה. אמנות הן אחד הכלים הבסיסיים החשובים ביותר במשפט הבינלאומי הפרטי והפומבי.

באופן זה, לאור התמריצים הכלכליים, המדעיים והאחרים העומדים מאחורי משאבי הקניין הרוחני נוצרו במהלך השנים אמנות רבות העוסקות בזכויות אלו ומסייעות לקדם אותן ברחבי העולם. לאור שאלות רבות שהגיעו למשרדנו בנושא, מצאנו לנכון לפרט ולהסביר אודות מגוון אמנות בינלאומיות עיקריות שנועדו לצורך הגנה על קניין רוחני.

אמנת פריס

אמנת פריס שנחתמה ב-20 למרץ 1883 הייתה בין ההסכמים הבינלאומיים הראשונים שנחתמו להגנה על משאבי קניין רוחני והיא מתייחסת לסימני מסחר, פטנטים, מדגמים ומודלים.

האמנה קובעת בין היתר שהתאריך בו פרט מבקש להגן על זכות הקניין שלו במדינה מסוימת יוכר על ידי שאר המדינות החברות באמנה כתאריך בו הודיע גם במדינות אלו על זכות בכורה זו, אם הגיש את הבקשה בתקופת הזמן הנדרשת במדינה האחרת.

אמנת פריס קובעת תקופת שמירה לזכות הבכורה על סימני מסחר או מדגמים של שישה חודשים ו-12 חודשים לפטנטים. יחד עם זאת, על מנת לזכות בהטבה זו חובה שגם הבקשות המוגשות במדינות האחרות יהיו דומות עד כמה שאפשר לבקשה המקורית שהוגשה. ישראל הפכה לחברה באמנה בשנת 1950.

ליחצו כאן לצפיה בנוסח המלא של האמנה (PDF)

אמנת PCT

אמנת PCT או Patent Cooperation Treaty היא אמנה נוספת שנחתמה בוושינגטון ב-1970 והנה ייחודית לנושא הפטנטים. ישראל הפכה לחברה באמנה ביוני 1996 ויתרונה הגדול הנו בעובדה שהיא מאפשרת לפרט המעוניין ברישום הפטנט תקופת הגנה של 18 חודשים נוספים במדינות החברות בה, על 12 החודשים הקבועים באמנת פריז.

ישראל הפכה את הוראות אמנה זו לחלק מהדין הפנימי שלה בהוראות חוק הפטנטים תשכ”ז-1967.

ליחצו כאן למידע מלא ומקיף בנושא אמנת PCT (אנגלית)

אמנת ניס

אמנת ניס שנוצרה בעיר הצרפתית הנושאת שם זה ונוצרה בשנת 1957 מתמקדת בסיווג שירותים וטובין לצורך רישום סימני מסחר. כאמור, סימן מסחרהוא סימן זיהוי בו עושה פרט או הגוף העסקי שימוש כסמל לצורכי מסחר ומטרתו בין היתר לבדל בין בעליו לגורמים אחרים העוסקים באותו תחום.

סימן מסחר יכול להיות רשום לגבי סחורה או שירות. כאשר בבקשה לרישום יש לציין את הקטגוריה אליו שייך סימן המסחר. אמנת ניס יצרה 11 סוגי קטגוריות לרישום סימנים לשירותים ו-34 קטגוריות לרישום טובין. ישראל הפכה לחברה באמנה זו בשנת 1961.

ליחצו כאן לקריאה של הנוסח המלא של אמנת ניס (אנגלית)

אמנת ברן

אמנת ברן להגנה על יצירות אומנות וספרות שנוצרה בשוויץ בשנת 1886 היא ההסכם הבינלאומי המוכר ביותר להגנה על זכויות יוצרים. אמנה זו מחייבת את המדינות החברות בה לספק הגנה באמצעים שונים בחקיקת זכויות היוצרים בהן גם ליוצרים ממדינות אחרות.

אמנה זו הפכה לחלק מהחקיקה הישראלית בצו זכויות יוצרים (אמנת ברן) התשי”ג-1953.

ליחצו כאן לעיון בפרוטוקול המלא של הכנס בברן בו נכרתה אמנת ברן (אנגלית)

הסכם טריפס trips

הסכם טריפס (מוכר בישראל גם בשם צו זכויותיוצרים) מתייחס לאספקטים המסחריים של זכויות קניין רוחני שנוצר בשנת 1995. הסכם זה מהווה סוג של אמנה המסכמת את ההגנות הקיימות על זכויות יוצרים, סימני מסחר, פטנטים ומדגמים. ישראל אשררה את ההסכם והפכה אותו לחלק מהדין הפנימי שלה בשנת 2000.

ההסכם חייב את המדינה בין היתר לשנות ולהגביר את האכיפה של דיני הקניין הרוחני בשטחה.

מאמרים נוספים בשבילכם
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
הצהרת נגישות
קראו עוד
עורך דין לשון הרע
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי