זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

לשון הרע בהליך פשיטת רגל

04/03/2015

מדי שנה, אזרחים רבים בישראל נקלעים לשוקת שבורה מבחינה כלכלית, וכתוצאה מכך אינם יכולים עוד לעמוד בהתחייבויותיהם הכספיות. במקרים כגון אלו, ובהתאם להוראות פקודת פשיטת הרגל, זכאי האזרח, כמו גם נושיו, להגיש בקשה לפתיחת הליך פשיטת רגל, אשר במסגרתו נכסיו השונים של פושט הרגל מרוכזים לצורך חלוקתם לנושיו.

מטבע הדברים, התמודדות מול הליך פשיטת רגל אינה דבר קל מבחינת החייב, כאשר במסגרת ההליך מוטלות עליו שורה של הגבלות חוקיות, ולרבות איסור יציאה לחו”ל, איסור על פתיחת עסק חדש, וכן מגבלות על חשבון הבנק שברשותו.

הגבלות אלו, בנוסף לקושי המעשי שמטילות על החייב, פוגעות לרוב גם במוניטין העסקי שלו, ועלולות לגרור עבורו נזקים כלכליים ניכרים גם בעתיד. הדבר מקבל משנה תוקף בשעה שכנגד החייב נפתחו הליכי פשיטת רגל שאינם מוצדקים, מה שגורר נזקים כלכליים ניכרים עבורו, וללא סיבה מוצדקת.

מסיבה זו, נשאלת השאלה האם במקרים מסוימים, עצם הנקיטה בהליכי פשיטת רגל כנגד חייב מסוים, וזאת ביוזמת מי מנושיו, וללא צידוק מספק, עשויה להיחשב כהוצאת לשון הרע, וזאת בהתאם לחוק איסור הוצאת לשון הרע, אשר מעוגן בחוק הישראלי.

האם פתיחה בהליכי פשיטת רגל עשויה להיחשב כהוצאת לשון הרע?

חוק איסור לשון הרע קובע, כי הוצאת לשון הרע כנגד אדם הינה כל סוג של פרסום פומבי אשר מוביל במישרין להשפלתו או לביזויו.

החוק קובע, כי על מנת להיחשב כמקרה של הוצאת לשון הרע, על הפרסום המדובר להגיע לידיעתו של לפחות אדם אחד נוסף זולת המפרסם ונשוא הדברים, כאשר במרבית המקרים, ככל שהפרסום הפוגעני הגיע לידיעתם של יותר אנשים, כך עולה גם מידת חומרתו בעיני החוק.

כידוע, ובהתאם להוראות החוק הישראלי, הליכי פשיטת רגל אינם נערכים באופן חשאי, כי אם באופן גלוי ופומבי, וזאת בראש ובראשונה במטרה להגן על זכותם של הנושים ליהנות מהשבת רכושם, וכן על מנת לאפשר השמעת ביקורת ציבורית על ההליך.

עם זאת, במרבית המקרים הליכי פשיטת רגל גוררים גם פגיעה עצומה, ולעיתים בלתי הפיכה, במוניטין העסקי של החייב, כאשר הדבר בולט במיוחד במידה והפרסום בגין פתיחה בהליכי פשיטת רגל כנגד אדם מסוים נעשה בשגגה, מה שגורר מבחינתו נזקים ממשיים וללא כל הצדקה.

מסיבה זו, וכפי שנקבע בפסיקת בתי המשפט בישראל, פרסום הליכי פשיטת רגל עשוי במקרים מסוימים להיחשב כהוצאת לשון הרע, וזאת בהתאם לנסיבות האירוע, וכפי שיתואר בהמשך.

מתי פתיחה בהליכי פשיטת רגל עשויה להיחשב כהוצאת לשון הרע?

עיקרון הבסיס, המגולם במסגרת חוק איסור לשון הרע, הוא שככלל, פרסום דברים נכונים אודות אדם מסוים לא ייחשב כהוצאת לשון הרע, וכל עוד מדובר בפרסום עובדתי ומבוסס הנעשה בתום לב וללא כוונת זדון. כמו כן, פרסום בדבר פתיחה בהליכי פשיטת רגל כנגד מאן דהו מאפשרת לקיים את עיקרון השקיפות הציבורית, הזוכה למעמד גבוה בחוק הישראלי.

מסיבה זו, וככל שהפרסום בדבר הליכי פשיטת רגל כנגד אדם מסוים נעשה בצורה ניטרלית ומאוזנת, ובהתבסס על העובדות בשטח, הרי שבמרבית המקרים הדבר לא ייחשב כהוצאת לשון הרע, וגם במידה והפרסום המדובר גרר נזקים כלכליים לחייב.

לעומת זאת, ובמידה והמידע אודות הפתיחה בהליכי פשיטת הרגל פורסם במטרת זדון, או באופן שגוי וללא ביסוס על העובדות בשטח, הרי שבסמכותו של בית המשפט להגדיר פרסום זה כהוצאת לשון הרע, ולחייב את המפרסם בתשלום פיצויים כספיים לזכותו של הנפגע, וזאת גם ללא צורך בהוכחת נזק.

ראו גם:

הפיצו עליכם שמועה רעה? מדובר בלשון הרע

מאמרים נוספים בשבילכם
בינה מלאכותית בעולם המשפט
קראו עוד
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי