זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

תשלום פיצויים בגין הפרת פטנט רשום

28/03/2013

מה היא למעשה הפרת פטנט רשום ומה ניתן לתבוע בגין הפרה שכזאת? לבעלים של פטנט קיימת הזכות למנוע מכל אדם לנצל את המצאתו הרשומה ללא רשותו, כאשר כל שימוש שיעשה בה ללא אישור כאמור ייחשב כהפרה המקנה לבעלי הפטנט סמכות להגיש תביעה לבית המשפט המוסמך.

סעיף 183 לחוק הפטנטים, תשכ”ז- 1967, קובע את הסעדים המשפטיים שיכול בעל פטנט לתבוע במקרים בהם הופרה זכותו הרשומה.

על פי סעיף זה, בתביעת הפרה זכאי התובע לסעד של פיצויים ובדרך של צו מניעה. בבואו של בית המשפט לפסוק פיצויים בגין הפרת פטנט, הוא ישקול, בין השאר, את היקף ההפרה, הנזק שנגרם לתובע, הרווחים שהמפר הפיק בעקבות ההפרה ואת דמי התמלוגים הסבירים שהיה על המפר לשלם לתובע, אילו היה ניתן לו רישיון לשימוש בפטנט על פי הוראות החוק.

זאת ועוד, החוק קובע כי במקרים בהם נעשתה הפרה לאחר שהבעלים הרשום של הפטנט הזהיר את המפר שלא יבצעה, בסמכותו של בית המשפט להטיל על המפר פיצוי עונשי, בנוסף לפיצויים שיפסוק כנגדו בגין הפרה רגילה, כמפורט לעיל.

קיראו בהרחבה על: רישום פטנט

הצהרה בדבר אי הפרת פטנט וסייגים בהענקת פיצויים

חשוב לציין כי אדם שרוצה לנצל תהליך מסויים או מוצר כלשהו והוא אינו בטוח אם ניצול זה מהווה הפרה המסכנת אותו בניהול הליכים משפטיים כנגדו, רשאי לבקש מבית המשפט כי יצהיר שהשימוש האמור אינו עולה כדי הפרת פטנט – Patent infringement.

בית המשפט יקבל את הבקשה רק לאחר שהמבקש ימסור לבעל הפטנט את פרטיה, לרבות המוצר או ההליך בגינו מבוקש הניצול ובעל הפטנט סירב לאפשר את השימוש האמור או לא הגיב לבקשה תוך זמן סביר. יתר על כן, סעיף 184 לחוק קובע סייג להענקת פיצויים בנוגע לפטנט שבוטל באופן חלקי.

על פי סעיף זה אין בעובדה שחלק מהפטנט בוטל כדי לשלול מהתובע את הזכות לקבלת פיצויים בגין הפרתו. עם זאת, בית המשפט רשאי לשלול את זכאותו לפיצויים במידה ותביעת ההפרה נוסחה על ידי בעלי הפטנט בחוסר תום לב או בצורה בלתי נהירה.

אנו ממליצים לפנות אל עורך דין קניין רוחני, המתמחה בנושא פטנטים, על מנת לקבל ייעוץ משפטי אישי, שכן תחום הפטנטים הנו תחום מורכב ולכל פעולה משפטית עשויות להיות השלכות מרחקיות לכת. כמו כן, אתם מוזמנים לקרוא ולהעלות שאלות במסגרת הפורום שבאתר

קביעת הפיצוי ללא הוכחת נזק – דוגמאות מהפסיקה

על מנת לקבל פיצויים בשל הנזקים הכספיים שנגרמו לבעל הפטנט, עליו לפרט בכתב תביעתו את אותם נזקים שנגרמו לו בעקבות ההפרה. יתר על כן, במהלך בירור תביעתו, יצטרך בעל הפטנט להביא לבית המשפט ראיות אשר יבססו את קיומם של הנזקים להם הוא טוען.

אולם, בשל העובדה שקיים קושי להוכיח את התקיימותם של נזקים ממוניים בתביעות מסוג דא, נוהגים בתי המשפט לפסוק לזכות בעל הפטנט פיצוי ללא הוכחת נזק, זאת על אף שחוק הפטנטים עצמו אינו קובע כל פיצוי סטטוטורי שכזה (להבדיל מחוק זכויות יוצרים למשל).

על בסיס הלכה זו, פסק בית המשפט המחוזי בתל אביב (ת”א 1242/99) כי על מפירי הפטנט לשלם לבעלי הפטנט סך פיצוי של כשמונים אלף שקלים. בארצות הברית, לעומת זאת, חוייבה חברת מיקרוסופט לשלם לחברת “אוניאון אינק” סך של כשלוש מאות שמונים ושמונה דולרים בגין הפרת פטנט רשום של התובעת במסגרת חבילות האופיס שיוצרו על ידי המפרה.

מאמרים נוספים בשבילכם
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
הצהרת נגישות
קראו עוד
עורך דין לשון הרע
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי