זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

פגיעה בסימן מסחר

25/04/2013

סימן מסחר הוא אחד האמצעים החשובים לזיהוי ולבידול של טובין מסוים שלו לעומת אחרים ובעליו של סימן המסחר משקיע משאבים רבים בטיפוח מעמד הנכס שברשותו.

לצד הסעדים האזרחיים העומדים לרשותו של מי שטוען להפרה של זכויותיו בסימן המסחר ולאור תרומתו של כלי זה לקיומה של כלכלת שוק מודרנית קבע המחוקק בפקודת סימני המסחר (נוסח חדש) תשל”ב-1972 גם פרק עונשין המתייחס לעבירות הקשורות לנכס קניין רוחני זה.

מהן העבירות לפי פקודת סימני המסחר?

פקודת סימני המסחר קובעת בסעיף 60(א) איסור על ביצוע הפעולות המפורטות בסעיפי המשנה שלו כך שמי שעובר עליו דינו קנס הגבוה פי שבעה מזה שמופיע בחוק העונשין תשל”ז-1977 או מאסר לתקופה של שלוש שנים.

באופן זה הפקודה אוסרת על  סימון, ייבוא, החזקה, השכרה, מכירה או הפצה של טובין המסומנים או אריזה שלהם עליה מופיע סימן המסחר, ללא קבלת רשות מבעלי הסימן או מי מטעמו ובאופן שעלול לגרום להטעיה של צד שלישי. כאשר עבירות מסוג זה מבוצעות על ידי תאגיד, מורה סעיף 60(א)(ב) שהקנס יהיה כפול מזה שנקבע לעבירה בפקודה.

מלבד זאת עבירה אחרת אליה מתייחס הסעיף היא מסירת מידע כוזב לרשם סימני המסחר, כאשר העונש על מעשה זה יהיה מאסר למשך שנה אחת.

הפקודה גם קובעת בסעיף 60(א)(ד)(1) את חובתם של נושאי משרה בתאגיד לפקח ולעשות כל דבר שנדרש על מנת למנוע מהתאגיד או מעובדיו לבצע כל עבירה המופיעה בסעיף 60(א).

>>> הפורום לענייני קניין רוחני לשירותך! <<<

לא זו אף זו כי המחוקק אף קבע בסעיף 60(א)(ד)(2) חזקה לפיה אם בוצעה עבירה על ידי התאגיד או מי העובדים, אזי משמע הדבר שנושא המשרה הפר את החובה המוטלת עליו למנוע את המעשים המנוגדים לפקודת סימני המסחר, אלא אם כן הוכיח שעשה כל שביכולתו.

סעיף 62 לפקודה מאפשר לבית המשפט שדן בביצוע עבירות לפי סעיף 60 להורות על השמדה או חילוט של אריזות, אמצעי עיטוף, סחורות, גלופות, פרסום, מטבעות, או כל ציוד אחר ששימש לצורך ביצוע העבירות האמורות.

במקביל קיימת לבית המשפט גם הסמכות לפי סעיף 61 להוציא גם צו מניעה קבוע כנגד המפר על מנת למנוע ממנו להמשיך ולבצע את אותן עבירות פליליות לגביהן מתנהל או יתנהל דיון משפטי בקרוב.

ליחצו כאן והכירו את רשם סימני המסחר!

דוגמא לדין בבית המשפט בהליך פלילי – בגלל פגיעה בסימן מסחר

חיפשנו ומצאנו בארכיון המשפטי דוגמא מעניינת לדיון בהליך פלילי, שנפתח לאור עבירות לפי פקודת סימני המסר. ת”פ 7871-03-12 מדינת ישראל נ’ בן סימון – כתב האישום מייחס לנאשם בין היתר מעורבות בביצוע עבירות לפי פקודת סימני המסחר.

לפי העובדות הנאשם פעל כחלק מרשת של עבריינים שמטרתה הייתה לייצר ולשווק בקבוקי משקאות אלכוהוליים מפרים, שנחזו להיות בקבוקים מקוריים של מותגים שונים בתחום זה, כאשר הם זייפו את האריזות וסימני המסחר של המותגים מבלי לקבל היתר.

הנאשם הורשע בביצוע העבירות לפי הודאתו ובית משפט השלום בראשון לציון בראשות כבוד השופט ארז יקואל גזר על הנאשם תוך התחשבות בנסיבותיו המיוחדות, מאסר בפועל לתקופה של עשרים חודשים, מאסר על תנאי לשמונה חודשים לתקופה של שלוש שנים וקנס בסכום 5,000 שקלים או מאסר של 35 ימים במקומו.

מאמרים נוספים בשבילכם
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
הצהרת נגישות
קראו עוד
עורך דין לשון הרע
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי