זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

הגשת כתב תביעה בענייני קניין רוחני

24/04/2013

הפרו את הזכויות הקנייניות שלך? העתיקו ממך תמונות שצילמת? מישהו עשה copy paste והעתיק מידע ומאמרים מהאתר שלך ללא אישור? החוק בישראל עומד לצדך ומאפשר לך להגיש כתב תביעה ודרישת פיצויים עקב הפגיעה בקניין הרוחני ובזכויות היוצרים שלך.

מדי שנה מוגשות במדינת ישראל מאות תביעות משפטיות בענייני קניין רוחני, שתופסים חלק משמעותי בחיינו הפרטיים והעסקיים, יותר ויותר בכל שנה. מצידה של כל תביעה יש תובע ונתבע, ולכל אחד מהם חובות וזכויות שאותם חשוב להכיר ולכבד.

משרד עורך דין גרשוני ושות’ מייצג תובעים ונתבעים במסגרתן של תביעות דומות, בכל ערכאה משפטית ובכל בית משפט בישראל. בסקירה שלפניך נסביר את סדר ההליכים והפרוצדורה הכרוכה בהגשת כתב תביעה בכל הנוגע לענייני קניין רוחני, ולפי תקנות סדר הדין האזרחי.

כתב תביעה הנו המסמך הפותח לרוב את ההליך המשפטי בתחומים הנמנים על ענף המשפט האזרחי ובהם קניין רוחני. הכללים המנחים בעניין ניסוח כתב תביעה, הגשתו וסוגיות רלבנטיות נוספות בעניין זה מופיעים בתקנות סדר הדין האזרחי תשמ”ד-1984 ובחוק בתי המשפט [נוסח משולב] תשמ”ד-1984.

סדרי דין וענייני סמכות בעת הגשת כתב תביעה בעניין קניין רוחני

כתב תביעה מוגש לפי התקנות והחוק לבית המשפט בעל הסמכות העניינית והמקומית לדון בתביעה. סמכותו העניינית של בית המשפט נקבעת לפי הסעד המבוקש.

אומנם במקרה של תביעה בעניין קניין רוחני קובע סעיף 40 (4) שכל תביעה שעניינה קניין רוחני תהא בסמכות השיפוט של בית המשפט המחוזי גם אם השווי או סכום הפיצויים המבוקש בה נמוך ממיליון וחצי שקלים;

קיראו בהרחבה בנושא: סמכות שיפוט בתביעות קניין רוחני

הסעיף מפרט שורה של חוקים, כאשר תביעה בעניין קניין רוחני לצורך זה תהיה כזו שעילתה מבוססת על אחד מאותם חוקים המופיעים בו.

יחד עם זאת, חובה להדגיש כי הסעיף במתכונתו הנוכחית אינו מתייחס לכלל החקיקה הקיימת שעוסקת בתחומי הקניין הרוחני, מכאן סביר להניח שבמקרים שעילת התביעה מופיעה בדברי חוק שלא כלולים בסעיף, בית המשפט יחליט מכוח כללי פרשנות, כי עדיין קיימת לו הסמכות לאור העובדה שהעילה קשורה לקניין הרוחני.

בתביעות מהסוג האמור תוגש פעמים רבות לבית המשפט יחד עם כתב התביעה גם בקשה למתן צו מניעה נגד הנתבע כחלק מהסעדים המבוקשים על ידי התובע. מלבד זאת, על התובע להקפיד להגיש את כתב התביעה גם לבית המשפט בעל הסמכות הגיאוגרפית המתאימה לדון בעניין כפי שנקבע בתקנות.

יחד עם זאת, במקרה של הפרת זכויות קניין רוחני שנעשות פעמים רבות באינטרנט ולא במיקום גיאוגרפי מוגדר נראה לפי הלך הפסיקה כי במקרים אלו תהיה סמכות שיפוט מקומית לכל בית משפט ללא קשר למקום מושבם של הצדדים, כאשר החריג היחיד לכך יהיה שמאזן הנוחות יחייב להעביר את הדיון לבית משפט במקום אחר בארץ.

יחד עם הגשת כתב תביעה חובה על התובע לשלם גם אגרת בית משפט שעומדת היום לפי הקבוע בתוספת הראשונה לתקנות בית המשפט (אגרות) תשל”ו-1976 בהגשת תביעה לבית המשפט המחוזי על 2,485 שקלים.

לאחר הגשת כתב התביעה עומדת לנתבע לפי התקנות תקופת זמן של 30 יום להגשת כתב הגנה.

טרם פתיחת שלב ההוכחות יקבע דיון קדם משפט שמהווה הליך מקדמי שמטרתו לייעל את הדיון בתובענה ולברר האם קיימת האפשרות ליישב את הסכסוך בעניין זכויות הקניין הנטענות בדרך אחרת. בדרך כלל, התובע/ים והנתבע/ים מופנים להליך גישור מהו”ת, בניסיון ליישב את הסכסוך מחוץ לכתלי בית המשפט.

דוגמא מתוך פסק דין בתביעה בענייני קניין רוחני

הבאנו מתוך המאגר המשפטי את הדיון המעניין במסגרת ערעור בהליך בש”א 160063/06 מרכז גטניו ללימודים והכשרה בע”מ נ’ רות קרני הורוביץ– בקשה לצו מניעה זמני שהוגשה יחד עם כתב תביעה בעילת עוולת גניבת עין שמטרתו לאסור על המשיבה לקיים פעילות של אתר אינטרנט מסוים ששמו לטענת המבקשת דומה מאד מבחינת הכתב לזה שמופעל על ידי המבקשת.

יחד עם קבלת הבקשה העלה כבוד שופט בית משפט השלום בתל אביב מאיר יפרח את שאלת הסמכות העניינית שלו לדון בבקשה והוא קובע שלפי התנאים הקבועים בחוק בתי המשפט לפיה תביעות בעניין קניין רוחני ידונו בפני בית המשפט המחוזי ובהתאם לסמכותו להעברת הדיון בהעדר סמכות הוא מורה על העברת התביעה כולה לבית המשפט המחוזי.

בואו לדבר על פסק הדין בפורום לענייני קניין רוחני וזכויות יוצרים

פנייה אל עורך דין – אימתי?

כמובן שבכל אותם מקרים בהם נתגלה כי מישהו הפר את זכויותיך בקניין רוחני עומדת בפניך גם האפשרות לפנות לנתיב המשפטי ולהגיש תביעה ודרישת פיצוי.

אנו ממליצים לכל אדם השוקל את האפשרות להגיש תביעה משפטית, להקדים ולפנות לקבלת יעוץ משפטי טרם קבלת החלטות או נקיטת פעולות כלשהן.

במידה וקיבלת כתב תביעה כאמור, כמובן שעליך לפנות אל עורך דין על מנת לבחון את אפשרויות ההתגוננות שעומדות בפניך, בכל מקרה לגופו ויפה שעה אחת קודם.

כפי שכבר ציינו, משרדנו מייצג תובעים ונתבעים, ואנו נשמח להפגש גם איתך ולבחון את מכלול האפשרויות העומדות בפניך, במקרה המשפטי האישי שלך. יחד נבחר האם להגיש כתב תביעה עקב פגיעה בזכויות קניין רוחני או האם לפנות להליכים נוספים ואחרים.

במידה ונתבעת כאמור, נשקול יחד מהן הדרכים הטובות ביותר להתמודדות מול כתב התביעה שהוגש נגדך בגין פגיעה בקניין רוחני ונעריך את סיכוייך בהתאם.

מאמרים נוספים בשבילכם
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי