זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

זכויות יוצרים על ציר הזמן

25/04/2013

איך השתנו זכויות היוצרים על ציר הזמן?

זכות היוצרים מגינה על יצירת היוצר לזמן מוגבל מפני שימושים בלתי מורשים, כאשר המשמעות הנובעת מכך הינה שלבעל הזכות ישנה אפשרות בלעדית לנצל את היצירה, או חלק מהותי ממנה, במרבית דרכי הניצול האפשריות בחוק ויחד עם זאת למנוע מפלוני לפעול באותה צורה לגבי היצירה שלו.

למרות זאת, הזכות אינה מקנה ליוצר מונופולין על היצירה, קרי, אם אדם אחר ייצור באופן עצמאי יצירה זהה או דומה עד מאד, לא יהיה בכך משום הפרת זכות היוצרים של היוצר הראשון.

זאת ועוד, קיימים שימושים ביצירה המותרים לאחרים בלא צורך בהסכמת בעל זכות היוצרים, כאשר חלקם מותנים בתשלום תמלוגים לבעל הזכות וחלקם אפשריים ללא צורך בתשלום. לאור אופיה ומהותה של זכות היוצרים בחר המחוקק להגביל את תחולתה בזמן. כך, סעיף 38 לחוק זכות יוצרים קובע כי זכות היוצר ביצירתו תימשך לאורך כל ימי חייו וכן שבעים שנה לאחר מותו.

זכויות יוצרים לתקופות שונות על יצירות שונות – אז איך נדע?

הכלל המנוי בסעיף 38 לחוק, כמפורט לעיל, נוגע לרוב היצירות הנוצרות על ידי היוצרים. יחד עם זאת, קיימות יצירות בהן קיימות זכויות יוצרים המשותפת לכמה יוצרים. במקרים אלו זכות היוצרים ביצירה המשותפת הינה למשך כל חייו של היוצר האחרון שנשאר בחיים מבין כל היוצרים המשותפים ביצירה והיא תימשך עד שבעים שנים לאחר מותו, כאמור.

יתר על כן, קיימות יצירות שאינן נוקבות בשם היוצר או שהן נוקבות בשם של אדם שזהותו אינה ידועה לציבור.

סעיף 40 לחוק קובע כי זכות יוצרים ביצירה מסוג דא תהא למשך שבעים שנה ממועד פירסומה הראשון ובמידה והיא לא פורסמה במשך תקופה זו, תימשך זכות היוצרים ביצירה למשך שבעים שנים מיום היווצרותה (והכל בכפוף לכך שהיוצר לא גילה את זהותו לציבור, שכן אז יחול הכלל המנוי בסעיף 38 לחוק, כמפורט לעיל).

>>> פורום קניין רוחני וזכויות יוצרים <<<

סעיף 36 לחוק זכות היוצרים מוסיף וקובע כי ישנן יצירות שזכות היוצרים בהן שייכות למדינה, זאת במידה ואותה יצירה הוזמנה או נוצרה על ידי המדינה ו/או עובדיה, בכפוף לתנאים נוספים המפורטים בסעיף. תקופת זכות היוצרים של המדינה ביצירתה תימשך חמישים שנים ממועד יצירתה.

אף בכל הנוגע לזכות היוצרים בתקליט, קובע החוק כי תקופת הזכות בו תימשך חמישים שנים (בהקשר זה יש לציין כי תקליט מוגדר בחוק כטביעה של צלילים, למעט כזו הקשורה ליצירה קולנועית).

קיראו על סוגי יצירות מסוגים שונים: צילוםמחולמוסיקהטלוויזיהאינטרנט.

תוקף זכויות יוצרים ביצירה מסויימת – הבעייתיות הנוצרת בעקבות דינים שונים

כאן המקום להבהיר כי לכל מדינה יש הוראות שונות הנוגעות לתקופת זכות היוצרים ביצירה. לדוגמא, בארצות הברית משך זכות היוצרים ביצירה הינו תשעים וחמש שנים ממות היוצר (להבדיל מהמצב בישראל, כאמור).

נושא תקופת הזכות קיבל לאחרונה תהודה תקשורתית בנוגע לזכות היוצרים ביצירה של “פופאי”. יוצרת הדמות נפטרה בשלהי שנות הארבעים של המאה הקודמת, כך שעל פי דיני זכויות היוצרים באירופה, פג תוקף זכויותיה ביצירה, כך שכל פלוני יכול לעשות בה שימוש מבלי לשלם כל תמלוגים בעבור השימוש בזכות.

הבעייתיות בנושא זה מתעצמת לנוכח הדין האמריקאי, כאמור, לפיו עדיין נדרש לשלם תמלוגים בגין השימוש ביצירה בגבולות המדינה.

משרד עורכי דין סער גרשוני ושות’ טיפל ומסייע בהגנה על זכויות יוצרים של גורמים רבים, מסחריים ופרטיים כאחד, ואנו נשמח להעניק גם לך ייעוץ משפטי אישי ומקצועי. במידה ונתקלתם בבעיה כלשהי הנוגעת להפרת זכויות ביצירה, או שיש לכם שאלה לגבי תוקפן של זכויות יוצרים אל תהססו לפנות אלינו. עורכי הדין במשרד ישמחו לסייע לכם!

מאמרים נוספים בשבילכם
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי