זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

זכויות יוצרים בפייסבוק וברשתות חברתיות

20/05/2014

כיום פייסבוק היא הרשת החברתית הגדולה בעולם. למרות שלאחרונה חגגה את החבר המיליארד שלה ולמרות שרבים מתושבי מדינת ישראל מבלים שעות רבות מדי יום ברשת החברתית הממכרת הזו, הרי שעדיין לא התגבשו בישראל דינים ספציפיים שעוסקים בזכויות היוצרים בפייסבוק. יתרה מכך – נראה שאין בישראל אנשים רבים שבכלל מודעים לזכויות שלהם בכל הנוגע ליצירות שהעלו לרשת החברתית הגדולה בעולם.

יצירות בפייסבוק

יצירות בפייסבוק יכולות להיות תמונות, ציורים, שירים, סטטוסים מושקעים, סיפורים קצרים ובאופן עקרוני כל פיסת מידע שהיא. בפייסבוק משתמשים ילדים, מבוגרים, קשישים, שכירים, בעלי עסקים, אנשים עצמאיים, יזמים ועוד. כל אותם משתמשים יכולים להשקיע זמן רב ביצירת תכנים מתוך אמונה כי עצם העובדה שיצרו אותם יספק להם הגנה מפני העתקה. האמת היא שמדובר על שגיאה רווחת מאוד ובכך נדון במאמר זה.

תקנון פייסבוק

אם תעיינו בתנאי השימוש של פייסבוק ייתכן ותופתעו לגלות כי כל יצירה שאי פעם העליתם לרשת החברתית כבר אינה נחשבת לקניין הבלעדי שלכם בשום צורה או אופן. למעשה כל סטטוס, כל תמונה או כל וידאו שהעליתם לפייסבוק הפכו באופן אוטומטי לנחלת הכלל ובעצם ההעלאה של התכנים הענקתם לאינספור גורמים זכויות מלאות לשימוש ביצירות שלכם.

ככלל, לפי תנאי השימוש של פייסבוק גם במידה ותבחרו להוריד את התכנים הרלוונטיים מהרשת ואפילו אם תמחקו את הפרופיל שלכם מהרשת החברתית, הרי שבמידה ובתכנים שלכם נעשה שימוש ברשת הפייסבוק ולפעמים גם אם אותם תכנים הורדו למחשבים של משתמשים אחרים, עדיין לא יהיו לכם הזכויות המלאות על אותם תכנים. כך למשל במידה וצילמתם תמונה מסוימת ומשתמש אחר עשה שימוש בתמונה לאחר שהעליתם אותה לפייסבוק, לא עומדת לצדכם הזכות להורות לו להסירה מהרשת. כפי שאתם מבינים בכל הקשור להעלאת תכנים ויצירות לפייסבוק תופס הכלל הידוע ממשחק השחמט – נגעת, נסעת.

לא רק על ידי משתמשים

בניגוד למה שרבים חושבים, התכנים שלנו לא חשופים רק לחברים שלנו בפייסבוק. בכל רגע נתון סורקים את הפייסבוק אתרים שונים ותוכנות שונות כשהדבר נכון עבור כל תוכן שפורסם במצב public. בנוסף לכך ישנן אפליקציות מסוימות שנחשפות לתכנים שאתם מעלים ומבחינת תנאי השימוש של פייסבוק זוהי זכותן המלאה לעשות שימושים שונים בתכנים שהעליתם, כל עוד עומדים בתנאים המפורטים

אז מה בכל זאת ניתן לעשות?

ישנן סוגיות משפטיות רבות שמתעוררות לנוכח העובדה שהחוזה של פייסבוק אינו ניתן למשא ומתן ולכן הוא כפוף להוראות חוק החוזים האחידים. בנוסף ישנה בעייתיות רבה בעובדה שאפליקציות רבות מאפשרות רק שיתוף במצב public. לכך יש להוסיף את העובדה שהחוזה של פייסבוק ארוך מאוד ואינו נהיר לאדם מן השורה ובסופו של דבר מקבלים מצב שכדי להבין אותו וכדי לפתור סוגיות שעלולות להתעורר בו חשוב מאוד להיעזר בעורך דין שמתמחה בתחום של זכויות יוצרים באינטרנט.

בהערת שוליים נגלה לכם שבגרמניה הורו בתי המשפט לפייסבוק לשנות את תנאי השימוש שלה על מנת שיתאימו לדין הגרמני וייתכן שצעד כזה יעשה חסד גם עם המשתמשים הישראליים. נכון לכתיבת שורות אלה עוד לא הוגשו תביעות משמעותיות בתחום זה אך רוב הסיכויים שבשנים הקרובות בתי המשפט הישראליים יידרשו לחוות את דעתם ולהכריע בסוגיות שנסובות סביב זכויות יוצרים בפייסבוק. אנחנו מבטיחים לעדכן.

מאמרים נוספים בשבילכם
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי