זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

הסבר חשיבות “תנאי שימוש” בעל תוקף משפטי בכל אתר אינטרנט

18/02/2016

חשיבותה העצומה של רשת האינטרנט עבור כל בעל עסק, המבקש להרחיב את עסקיו ולייצר לקוחות נוספים, הפכה ברורה מאליה בימינו, כאשר חלק ניכר מבתי העסק בישראל מחזיקים זה מכבר באתר אינטרנט אישי, המשמש כ”כרטיס הביקור” שלהם, וכדרך פשוטה, יעילה וזולה להצגת מרכולתו של בית העסק, וההבדלים בינו ובין מתחריו.

עם זאת, אחת הסוגיות הנלוות, אשר רבים מבעלי העסקים תופסים כ”שולית” במקרה הטוב, וכלא רלוונטית במקרה הרע, היא סוגיית תנאי השימוש באתר, כאשר חלק מבעלי האתרים לא טורחים לנסח תנאים כאלו, בעוד אחרים פועלים בשיטה הישנה והטובה של “העתק הדבק”, מאתר אחר. כתוצאה מכך, לא מעט אתרי אינטרנט לא כוללים תנאי שימוש כלל, בעוד שחלק אחר מקרבם עושה שימוש בתנאים מועתקים, שבחלקם הגדול אינם רלוונטיים לאותו האתר ולמאפייניו הייחודיים.

תנאי שימוש באתר אינטרנט – למי כדאי להכניס תנאי שימוש?

בימינו, רשת האינטרנט כוללת מגוון עצום של אתרים שונים, הנוגעים בכל תחום אפשרי. במקרים רבים, אכן מדובר באתרי נישה למיניהם, כדוגמת אתרי מעריצים, אשר אינם כוללים תוכן אשר ניתן להגדיר כבעל ערך כספי, ובכל הנוגע לאתרים אלו, תנאי שימוש אינם עניין מהותי במרבית המקרים.

עם זאת, בכל הנוגע לאתרים מסחריים, מכל סוג שהוא, ניסוח תנאי שימוש, אשר מהווים חוזה משפטי לכל דבר ועניין בין הגולש ובין בעל האתר, מהווים הכרח. ככלל, תנאי שימוש נדרשים בכל הנוגע לאתרים מסחריים, אתרים המספקים מידע לציבור בתחום מסוים, או אתרים המהווים “פלטפורמה” לפעילות גולשים (כדוגמת פורום או רשת חברתית).

תנאי שימוש באתרים מסחריים

בכל הנוגע לאתרים מסחריים, חשיבותם של תנאי השימוש ברורה, שכן אלו מגדירים את היקף היחסים שבין בעל האתר, ובמקרה זה בית העסק, ובין הגולשים, או הלקוחות. בדיוק כפי שבמסגרת יחסים עסקיים, שני הצדדים מחויבים להגיע להסכמה בדבר תנאי העסקה, כך גם במסגרת הגלישה והשימוש באתר, שכן מדובר בפועל בקשרים עסקיים לכל דבר ועניין.

דוגמא לחשיבותם של תנאי השימוש בכל הנוגע לאתרים מסחריים, ניתן להסיק מהמקרה הנפוץ בו נפלה טעות בהצגתו של מחיר מסוים, כאשר הגולש, או הצרכן במקרה זה, ביקש לרכוש אותו במחיר השגוי. במקרה זה, תנאי השימוש, אשר מכירים באפשרות לנפילת טעויות במחירים, עשויים להיות המוצא היחיד מבחינת בית העסק, לחסוך לו עשרות ואף מאות אלפי שקלים, ולמנוע ממנו כניסה להליך משפטי מורכב ויקר.

דוגמא נוספת מתייחסת לכל הנוגע להגדרת “תקרת האחריות” של מוצרים שונים, אותם בית העסק מספק ללקוחותיו. הכללת תקרה זו במסגרת תנאי השימוש באתר מעניקה לבעל האתר “הגנה משפטית” בעלת חשיבות עליונה באותם המקרים החריגים, אשר עלולים להיקרות בדרכו של כל בית העסק מעצם קיומו.

תנאי שימוש באתרים שאינם מסחריים

גם בכל הנוגע לאתרים שאינם מסחריים, קיימת לעיתים חשיבות להכללת תנאי שימוש מפורטים, הנגזרים ישירות מהמטרה העומדת בבסיס האתר, וכן מאופי פעולתו. כך לדוגמא, בכל הנוגע לאתרים המבוססים על “תוכן גולשים”, כדוגמת פורומים, חשוב מאוד להגדיר במפורש, במסגרת תנאי השימוש, כי האחריות על התוכן המועלה מטעם הגולשים מצוי בידיהם בלבד, ובעל האתר אינו אחראי לתכנים אלו.

לאור האמור, ובשעה שהוחלט בדבר יצירת אתר אינטרנט כלשהו, חשוב להקדיש מחשבה גם לשאלה האם אופי האתר, ותכניו השונים, מצדיקים ניסוח תנאי שימוש. במידה וקיים ספק, מומלץ בחום להתייעץ עם עו”ד הבקיא בתחום, וכך להימנע ממצבים לא פשוטים בעתיד, שיכולים להימנע במקרים רבים מניסוח תנאי השימוש מלכתחילה.

מאמרים נוספים בשבילכם
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
הצהרת נגישות
קראו עוד
עורך דין לשון הרע
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי