זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

זכויות יוצרים במוסדות מחקר

01/04/2015

קניין רוחני כולל בתחומו נכסים שאינם מוחשיים. מדובר בין היתר בהמצאות, חידושים, עיצובים, וכיוצא בזה. נכסים אילו מוגנים על ידי זכויות שניתן לרשום אותן כגון סימני מסחר, זכויות יוצרים, פטנטים, וסודות מסחריים.

דיני הקנין הרוחני אוסרים שימוש חופשי בנכסים המוגנים ללא קבלת רשות הבעלים. היצירה הרעיונית והמחשבתית היא זו המוגנת. במשך תקופה מסויימת מוגבלת, יכול הבעלים להפיק רווחים מהמצאתו, ובסיומה, הופכת ההמצאה להיות רכוש הכלל. האיסור על שימוש בנכסים המוגנים במשך תקופה מסויימת, מתמרץ עיסוק במחקרים, ובפיתוח.

רישום פטנטים על המצאות

חוק הפטנטים קובע, שרק המצאה שהיא “מועילה” ושיש בה “התקדמות המצאתית” תוכל להירשם כפטנט ולקבל הגנה מכוח החוק. חוק הפטנטים מסייג את רישום הפטנט בכך שהוא קובע שלא ניתן לרשום פטנט על טיפול רפואי באדם, על סוגים של צמחים, ועל בעלי חיים.

רישום פטנט על המצאה מחקרית, מותנה בכך שההמצאה תהא בתחום הטכנולוגי, ושההמצאה לא תפורסם בפומבי לפני שהוגשה בקשה לרישום הפטנט. ההמצאה תמומש רק בתחום התעשיה.

מוסדות מחקר

אוניברסיטאות מחקר, מכוני מחקר ממשלתיים, בתי חולים ממשלתיים, מערכת הבריאות, חברות תרופות, וכו’, עוסקים באופן שוטף במחקר. מחקרים ותהליכי פיתוח בתחומים כמו רפואה, פרמקולוגיה, ביוטכנולוגיה, מדעי המוח, תעשיה, חקלאות, ועוד, מתבצעים באופן תדיר במוסדות מחקר אילו במטרה לגלות פטנטים והמצאות לתועלת הציבור.

החוקרים העובדים במוסדות המחקר מחד, וגורמים מממנים של המחקרים מאידך, מקושרים ביניהם באמצעות הסכמים, המעגנים את זכויותיהם. כאשר מדובר במוסד ציבורי של המדינה כמו בית חולים גדול ממשלתי- תוצאות המחקרים שמתבצעים בין כתליו שייכים למדינה. מדובר בין היתר במחקרים העוסקים בפיתוח תרופות מונעות, או בטיפולים חדשים כגון טיפולים נגד מחלות סרטן ומחלות נוספות, וכן חקר המוח. תוצאות המחקרים ירשמו כפטנטים.

חשוב להדגיש שהמשותף למוסדות המחקר היישומים ולאקדמיה הוא העברת המידע המחקרי מהם אל התעשייה, ומהתעשיה בחזרה לאקדמיה ולמוסדות המחקר.

תוצאות המחקרים מוגנים כאמור בפטנטים רשומים. בסמוך לאוניברסיטאות מחקר, בתי חולים ממשלתיים, ומכוני מחקר ממשלתיים אחרים, פועלות חברות שמגייסות ומפתחות את המידע, דואגות לרישומם של פטנטים, והופכות את ההמצאות והפטנטים לתוצרים בשימוש תעשייתי ומסחרי.

זכויות של קנין רוחני באוניברסיטאות מחקר

האוניברסיטה נועדה לאפשר רכישת השכלה גבוהה, בין היתר באמצעות מחקר אקדמי והוראה. . האוניברסיטאות מגדירות את קשרי הגומלין בין המדענים והתעשיה באמצעות תקנונים וקודים.

תחומי המחקר באוניברסיטאות מתמקדים בעיקר בביוטכנולוגיה, רפואה, תרופות, פיזיקה, אלקטרוניקה, ננו טכנולוגיה, וכו’.

זכויות קנין רוחני במכוני מחקר של הממשלה

במכוני מחקר של הממשלה במשרדי החקלאות, המדע, הבריאות וכו’ ומתבצע בעיקר מחקר יישומי הקשור למשימות של השלטון.

גם במסגרת מכוני מחקר ממשלתיים ובין היתר במערכת הבריאות הממשלתית, קיימות הוראות שמסדירות את דרכי הפעולה והאופן שבו ימוסחר הקנין הרוחני. פטנט או המצאה שמתגלים במסגרת מחקר שנמצא במימון ממשלתי, שייכים למדינה.

במכוני מחקר עוסקים בין היתר במחקרים והמצאות בנושאים חקלאיים, בעוד שבבתי חולים ממשלתיים מתמקדים במחקרים בנושאים של מכשירים רפואיים, תרופות נסיוניות, פרוצדורות של טיפול ותוכניות שיקום.

המדען הראשי במשרד התעשיה ובמשרד הבריאות

מחקר ופיתוח בתחום התעשיה מתבצע על ידי המדען הראשי של משרד התעשיה. המחקר התעשייתי ממומן מתקציבים פרטיים. עם זאת, הממשלה מממנת מחקרים בעלי חשיבות כלכלית על ידי מענקים באמצעות משרד התמ”ת.

המדען הראשי במשרד הבריאות עוסק בין היתר בקידום של מחקרים באמצעות קרן מחקרים, שעוסקת בעיקר במיון ושיפוט של מחקרים שמוגשים על ידי רופאים וחוקרים. כמו כן עוסק המדען הראשי ביישום חוקים כמו חוק צער בעלי חיים (ניסויים בבעלי חיים), חוק הסדרת מחקרים במחוללי מחלות ביולוגיים, חוק מידע גנטי, ועוד.

בנוסף, המדען הראשי של משרד הבריאות מרכז את הפטנטים והקניין הרוחני של מערכת הבריאות הממשלתית. לשכת המדען עוסקת בפעילות של ניהול ורישום תוצאות המחקרים, ורישום פטנטים. המדען הראשי מייצג גם את משרד הבריאות במעורבותו במסגרת מחקרים אירופאיים, ובשיתוף פעולה בין חוקרים ישראליים וחוקרים מאירופה.

מחקרים בחברות תרופות

תהליכי מחקר ופיתוח של תרופות עשויים להימשך תקופה ארוכה. חשוב שתרופות חדשות פרי מחקר תהיינה מוגנות על ידי זכויות רשומות, וזאת כדי לתמרץ ולעודד את המשך המחקר והפיתוח, והמשך גילויין של תרופות נוספות, וכדי להפיג את חששות החוקרים מפני אבדן של זכויות על תוצאות מחקריהם.

תרופה שמתגלית במהלך מחקר רפואי תרשם כפטנט אצל רשם הפטנטים. הפטנט ירשם למשך 20 שנה. בתקופה זו, לא יוכל גורם אחר מלבד ממציא הפטנט לנצל ולהפיק ממנו רווחים. עם זאת בתום התקופה, הפטנט יהפוך לנחלת הכלל.

מאמרים נוספים בשבילכם
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי