זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

זכויות יוצרים באינטרנט

27/03/2013

דיני זכויות היוצרים מגדירים את אגד הזכויות הבלעדיות אשר ניתנות מכוח החוק ליוצר ביצירתו והיא מוסדרת בישראל מכוח חוק זכויות יוצריםתשס”ח – 2007. זכות היוצרים מגינה על עבודתו של היוצר לזמן מוגבל מפני שימושים בלתי מורשים וביניהם העתקת יצירתו על ידי אדם שאינו מורשה לכך.
המשמעות הנובעת מכך הינה שלבעל הזכות ישנה אפשרות בלעדית לנצל את היצירה, או חלק מהותי ממנה, במרבית דרכי הניצול האפשריות בחוק ויחד עם זאת למנוע מפלוני לפעול באותה צורה לגבי היצירה שלו.

השפעת רשת האינטרנט על דיני זכויות היוצרים

המעבר לרשת האינטרנט כסביבת יצירה והפצה של מידע, יצרה מציאות חדשה בכל הנוגע לדיני זכויות היוצרים. מציאות זו יוצרת קשיים בהחלת הכלים המשפטיים הקיימים ומערערת את הנחות היסוד של דינים אלו. כך, שילוב הטכנולוגיה הדיגיטלית והאינטרנט מטלטלים את נקודת האיזון בין בעלי זכות יוצרים לבין המשתמשים בזכות זו.

זאת משום שמחד, הפיתוחים הטכנולוגיים מאפשרים למשתמש ליצור כמות עותקים בלתי מוגבלת של יצירות ספרותיות, מוסיקליות וויזואליות. לסוגיה זו השפעה ניכרת גם על התפיסה החוקית של סימני מסחר.

מאידך, מדיית האינטרנט מאפשרת להפיץ את עותקי היצירות האמורות בתפוצה אסטרונומית, באופן מיידי וללא כל מגבלה גאוגרפית. רבים מכירים את תוכנת “נאפסטר” האמריקאית, אשר הקימה פלטפורמה למשתמשיה להעתיק קבצי אמ.פי.3 שאוחסנו במחשב של משתמש אחר, זאת באמצעות מנוע חיפוש מתוחכם המאתר קבצי מוסיקה אצל כל הגולשים המשתמשים באתר הוא.

כך, כאשר משתמש בחר בקובץ מוסיקה מסוים, הוא הוריד אותו ממחשבו של אחר אל מחשבו שלו ולאחר ההורדה היה יכול להשמיע את הקובץ או לצרוב אותו על גבי תקליטור, ללא כל התערבות, פיקוח ותגמול הניתן ליוצר היצירה.

הפיתרון לבעייתיות – אקטיביזם שיפוטי

בדומה למקרים נוספים בהן נוצרות לאקונות בחוק כתוצאה מקידמה טכנולוגית, בתי המשפט הם הראשונים להתמודד עם אופייה הבעייתי של הסוגיה. זאת, על ידי התאמת הדינים לעידן המודרני באמצעות פרשנות מרחיבה של החוק.

בהמשך לדוגמא המפורטת לעיל, הגיע המקרה של תוכנת “נאפסטר” לדיון משפטי בבית המשפט האמריקאי, אשר פסק כי משתמשי התוכנה מפרים, בין השאר, את הזכות לשעתק יצירה, זכות השמורה למחזיק בזכויות היוצרים ביצירה. עוד נקבע כי בהורדת קבצי מוסיקה יש העתקה שאינה עומדת בתנאי השימוש ההוגן המעוגנים בחוק.

בנוסף, נפסק כי אותם משתמשים עושים שימוש מסחרי ביצירות מוגנות, על ידי העתקה חוזרת ונשנית שלהן וכך נחסך מהם מחיר רכישתן. פעולה זו מונעת מבעלי זכויות היוצרים את התמלוגים המגיעים להם כחוק.

על אף שהרגולטור הישראלי חוקק לאחרונה חוק זכויות יוצרים חדש, המנסה להתאים את עצמו לעולם האינטרנטי, הוא עדיין אינו מספק מענה של ממש לדילמות העיקריות של עידן המידע הדיגיטאלי והגלובלי שבו אנו חיים. בתי המשפט בישראל ממשיכים לעמול בכדי לשמור על זכויות היוצרים, מקום שהחוק אינו עושה זאת. על מנת להינות מההגנות הקבועות בחוק, יש לפנות אל עורך דין קניין רוחני.

]

קיראו מידע ומאמרים נוספים באתר

הפצה של חומר המוגן בזכויות יוצרים – הפצת חומר המפר זכויות יוצרים ללא רשות? בואו לקרוא מה אומר החוק בישראל בנושא…

שימוש חוקי בתמונות באינטרנט – קיבלת מכתב מעורך דין שטוען כי העתקת תמונות מאתר אינטרנט אחר ללא רשות, תוף הפרת זכויות יוצרים?

זכויות יוצרים על עבודה אקדמאית – עבודה אקדמאית הינה יצירה ספרותית המבוטאת בכתב, כהגדרת החוק, כך שלכאורה הסטודנט הוא בעל זכויות היוצרים בה. הכנסו להרחבה בנושא זכויות יוצרים על עבודה אקדמאית…

שימוש אסור בשמות מתחם – שימוש אסור בשמות מתחם – מתי שימוש בדומיין הופך לעוולה?

מאמרים נוספים בשבילכם
בינה מלאכותית בעולם המשפט
קראו עוד
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי