זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

סוגיות משפטיות טרם פתיחת אתר אינטרנט לאוויר

25/08/2015

בעידן של ימינו, אשר בו האינטרנט הוא זירת הפרסום המרכזית, כל עסק זקוק לאתר אינטרנט טוב, אשר יציג את שירותיו וישווק אותו בצורה נכונה. אולם, לפני שבונים אתר ומעלים אותו לאוויר, חשוב לתת את הדעת לסוגיות המשפטיות הרלוונטיות, הנוגעות לבניית אתר אינטרנט.

בחירת שם המתחם (דומיין)

בעת בניית אתר אינטרנט, אחת הסוגיות המשפטיות שעולות, נוגעת לנושא הדומיין. בעל האתר צריך לבחור את הדומיין לאתר (כתובת מזהה אשר ניתנת לאתר ומבדילה אותו מאתרים אחרים), כאשר עליו לדאוג כי הוא אינו משתמש בדומיין אשר נרשם עליו סימן מסחר.

סימן מסחר הוא זכות קניינית, המעניקה זכות שימוש בלעדית לבעל הסימן והיא אוסרת על כל אדם אחר לעשות שימוש בסימן זה. שימוש בסימן מסחר ללא רשות הבעלים, חושף את המשתמש לתביעה משפטית, במסגרתה יכול ויידרש המשתמש, לשלם לבעל הסימן פיצוי כספי גבוה. על כן, טרם בחירת הדומיין, רצוי לפנות לעורך דין, אשר יערוך את הבדיקות הדרושות ויוודא כי לא מדובר בסימן מסחר רשום.

הסכם מסודר עם כל נותני השירות

סוגיה משפטית נוספת וחשובה, היא עריכת הסכמים עם כל נותני השירות : בונה האתרים, מקדם האתר, כותב התוכן, המעצב הגרפי וכל בעל מקצוע אחר ממנו מזמין בעל האתר, שירות לשם בניית האתר. במסגרת ההסכם, יש להגדיר בצורה ברורה כל נושא רלוונטי העולה מן העבודה המשותפת, למשל:

1. היקף השירות: יש להגדיר באופן ברור, מהו היקף השירות שניתן לבעל האתר. למשל, כאשר מדובר על הסכם מול בונה האתר, יש להבהיר בהסכם, איזה סוג של אתר ייבנה, אלו רכיבים יהיו בו, האם הוא יכלול למשל, פורום בו יוכלו גולשים לשאול שאלות ולהגיב, טפסים שונים להורדה וכיוצא בזה.

2. לוח זמנים: מהו לוח הזמנים לו מתחייב נותן השירות, כאשר בסעיף זה כדאי לכלול גם סנקציה בגין עיכוב באספקת העבודה. זאת על מנת ליצור תמריץ לנותן השירות לעמוד בלו”ז אשר התחייב לו.

3. תנאי התשלום: סעיף חשוב נוסף במסגרת ההסכם מול נותן השירות נוגע לסכום התשלום שישולם לנותן השירות ולמועד התשלום. סעיף זה צריך להיות ברור מאוד, על מנת שלא תהיינה מחלוקות בין הצדדים על רקע התשלום.

4. מנגנון ליישוב סכסוכים: רצוי כי ההסכם יכלול מנגנון אשר במסגרתו ניתן יהיה ליישב כל מחלוקת שתעלה בין הצדדים, כך שניתן יהיה להגיע לפתרון מהיר ולהמשיך בעבודה המשותפת.

עריכת הסכם ברור ומקיף, יכולה למנוע חילוקי דעות וכך לחסוך זמן יקר ועלויות.

כתיבת תקנון לאתר

במרבית המקרים, יש צורך בתקנון לאתר, המהווה למעשה מעין הסכם בין הגולש לבין הבעלים של האתר. התקנון יכיל את תנאי השימוש באתר ויסדיר נושאים נוספים כגון סודיות וזכויות יוצרים.

עריכת תקנון, מעניקה לבעל האתר הגנה משפטית חשובה בסוגיות שונות ולכן, חשוב מאוד לפנות לייעוץ משפטי בעניין זה. עורך הדין יבחן את נסיבות המקרה וימליץ האם יש צורך בכתיבת תקנון לאתר ובמידה שיש צורך בתקנון, עורך הדין ינסח אותו ויוודא כי הוא נותן מענה לכל סוגיה משפטית רלוונטית.

זכויות היוצרים – של מי הן?

במסגרת בניית אתר אינטרנט, עולה סוגיה נוספת חשובה ביותר והיא זכויות היוצרים. המעצב הגרפי יעצב את האתר, כותב התוכן יכתוב את הטקסט אשר יופיע באתר וכיוצא בזה.

כאן עולה השאלה האם כל התוצרים הללו, שייכים לבעל האתר או לנותני השירות? ככלל, התוצרים הללו ואחרים, מוגנים במסגרת זכויות יוצרים ופירוש הדבר הוא, כי הם שייכים למי שיצר אותם ולא לבעל האתר.

עם זאת, ניתן להגדיר בכל הסכם מול נותן שירות, כי זכויות היוצרים יהיו שייכות לבעל האתר בלבד. חשוב לזכור – ללא סעיף מפורש הקובע זאת, ברירת המחדל היא כי זכויות היוצרים שייכות ליוצר, קרי לנותן השירות.

מאמרים נוספים בשבילכם
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
הצהרת נגישות
קראו עוד
עורך דין לשון הרע
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי