זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

הפרת זכויות יוצרים בתמונות בעקבות העתקות

18/04/2013

בשנים האחרונות אנו נתקלים יותר ויותר בהפרת זכויות יוצרים בתמונות ותצלומים על ידי העתקתם ושימוש מפר בעותק. הקלות הרבה שבה ניתן להעתיק תמונה ולעשות בה שימוש בכל דרך שהיא, מהווה פתח למגוון רחב של הפרות, כאשר אלה בחלקן מהוות בסיס להגשת תביעות ופתיחה בהליכים משפטיים בעילה של הפרת זכויות יוצרים.

זכויות קניין רוחני הן זכויות שנועדו להגן על קניינו של הפרט במשאבים שאינם חומריים.

זכויות יוצרים הן זכויות שיש להן חשיבות רבה בעידן המודרני לקידום הכלכלה, האומנות, הטכנולוגיה ועוד. התפתחות רשת האינטרנט בשנים האחרונות הובילה להתרחבות התופעה של הפרת זכויות יוצרים בדרכים שונות וביניהן על ידי העתקת תמונות וצילומים כאשר גם סוכנויות הצילום הגדולות כדוגמת: AP, שאטר-סטוק, גטי אימג’ס, SXC ועוד מוצאות את עצמן במלחמה נגד אלו הפוגעים בזכויותיהן על ידי שימוש מפר בתמונות ותצלומים המוגנים לפי חוק.

כמובן שבכל מקרה של חשש מפני הפרת זכויות יוצרים ושימוש שלא כדין בתצלומים ותמונות, חשוב להקדים ולפנות לקבלת יעוץ משפטי אישי, מאת עורך דין מנוסה הבקיא בתחום הקניין הרוחני. עורכי הדין ממשרד וסער גרשוני ושות’ מציעים לכל פונה יעוץ משפטי ראשוני ללא תשלום וללא כל התחייבות.

קיראו בהרחבה על: העתקת תמונות באינטרנט

החוק בישראל נותן הגנה לזכויות יוצרים בתמונות ותצלומים

בישראל, חוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007 מגדיר בסעיף 1 לחוק גם צילומים ותמונות כיצירה אומנותית. זכות היוצרים היא למעשה אגד של מספר זכויות חומריות וזכויות מוסריות המוקנות לבעליה של היצירה.

הזכויות החומריות של הבעלים לשימוש בצילומים מופיעות בסעיף 11 לחוק שקובע בין היתר איסור על שימוש כלשהו בתמונות ללא הסכמת הבעלים. סעיף 12 אף קובע במפורש שהעתקה של צילום מהווה הפרה של זכות היוצרים.

הזכות המוסרית שנוצרת כתוצאה מהקשר המיוחד בין הבעלים והיצירה מאחוריה הוא עומד מקנה לו לפי סעיף 46 זכאות לקבלת אזכור של השם שלו כבעלים ביחס לתמונה ושלא יפגעו בתמונה בדרך כלשהי שתפגע בבעלים. העתקת תמונות ברשת האינטרנט פוגעת לפי הפסיקה בשני סוגי הזכויות של הבעלים כאחד.

כאשר קיים חשש להעתקת תמונות באינטרנט ללא רשותם של הבעלים כדאי לצלם צילום מסך של האתר בו מופיעה התמונה על מנת שיהיה תיעוד מדויק של ההפרה או להשתמש באמצעי איתור דיגיטליים הקיימים היום המאפשרים מעקב אחרי אותן תמונות.

סעיף 56 לחוק מאפשר לנפגע גם לקבל פיצויים בגין העתקת תמונות ללא צורך בהוכחת נזק, בסכום של עד 100,000 שקלים. סעיף 56 (ב) לחוק מתייחס לשיקולים שבית המשפט צריך לשקול בבואו להחליט על הפיצוי הכוללים את משך הזמן שבו בוצעה ההפרה, הנזק שנגרם לבעליה של הזכות כתוצאה מההפרה לפי הערכת בית המשפט, היקף הפגיעה, היחסים שבין הנפגע והמפר, תום הלב של המפר, אופי הפעילות של המפר והרווח שהצליח להפיק כתוצאה מהפגיעה.

קיראו בהרחבה על: תוכן המוגן בזכויות יוצרים

פסק דין לדוגמא – פגיעה בזכויות יוצרים בתמונות עקב העתקה

מצאנו לנכון להביא כדוגמא את הליך ת”א 15155/06 קופר נ’ תבירו בע”מ – התובע היה אחד המארגנים של פסטיבל הבירה בעין הוד ב-7 לאוקטובר 2006 וצילם כמה תמונות שהופיעו באתר האינטרנט בקבוק בכתבה שסקרה את האירוע.

הנתבעת מפעילה אתר לבירה ביתית כאשר לטענת התובע היא פרסמה את התמונות שצילם בכתבה שנכתבה על ידה אודות הפסטיבל כאשר התמונות פורסמו ללא שניתן לו קרדיט וללא שביקשו את רשותו ובכך פגעו בזכויות היוצרים שלו. הנתבעת לא חולקת על כך שהתמונות הועתקו מהאתר ואף טוענת כי הציעה לשלם לתובע את הפיצוי הסטטוטורי על ההפרה אך הוא סירב.

כבוד שופט בית המשפט בירושלים אריאל דראל קובע כי מתקיימת הפרה בכל אחת מארבעת התמונות שהועתקו ולא רק בתמונה אחת ואין לראות בארבע כיצירה אחת.

מאמרים נוספים בשבילכם
בינה מלאכותית בעולם המשפט
קראו עוד
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי