זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

העתקת תמונות מאתר אינטרנט ללא רשות

18/04/2013

לאור העובדה כי רשת האינטרנט פופולארית כל כך לעיתים גם הגבולות בין מותר ואסור מטשטשים. יותר ויותר בעלי אתרים ובעלי עסקים בכלל מקבלים מדי יום מכתבים מעורכי דין העוסקים בהגנה על קניין רוחני, וטוענים כי הועתקו תמונות ללא אישורו של בעל זכויות היוצרים וללא קבלת הסכמתו לכך מראש.

אם גם את או אתה קיבלתם מכתב דומה מעורך דין, שטוען כי העתקת תמונה באינטרנט ללא רשות ותוך פגיעה בזכויות, הגעת למקום הנכון – והנה קצת הסברים שירגיעו אותך ויעזרו לך להתמודד מול הבעיה.

המצב המשפטי עובר לחקיקת חוק זכויות היוצרים החדש

עד שנת 2007, היא השנה בה נכנס חוק זכות היוצרים, התשס”ח – 2007 לתוקף, פקודת זכויות היוצרים המנדטורית היוותה את הבסיס המשפטי להגשת תביעות בגין הפרת זכויות יוצרים.

עם השנים, לאור ההתפתחות הטכנולוגית ועליית היקף השימוש ברשת האינטרנט שמתפתחת בצעדי ענק עודכנה הפקודה, כך שההגנה שניתנה במסגרתה ליצירות הורחבה גם ליצירות אינטרנטיות, הכוללות, בין היתר, תכנים אינטרנטיים, צילומים, תמונות, מבנה האתר, עיצובו ועוד, אשר העתקתם לשימושים שאינם פרטיים מתאפשרת רק בכפוף לאישורו של בעל הזכויות בהם.

בהקשר זה קבעה הפקודה פיצוי סטטוטורי לפיו בית המשפט יהא מוסמך לפסוק לבעל התוכן האינטרנטי שזכויותיו בו הופרו, סך פיצוי שנע בין עשרה לעשרים אלף שקלים, זאת מבלי כל צורך להוכיח נזק שארע בפועל.

בהקשר זה נתן בית משפט השלום בירושלים פסק דין אשר עסק בהעתקה אסורה של תמונות מאתר אינטרנט של חברה בעלת זכויות היוצרים בתמונות. טענת החברה הייתה כי יש לפסוק לזכותה את הפיצוי הסטוטורי הקבוע בחוק, כאמור, שכן העתקת התמונות נעשתה ללא אישורה.

לא זו אף זו, התובעת טענה כי אף זכותה המוסרית בתמונות הופרה היות והמפרה כלל לא ציינה את התובעת כבעלת הזכויות בתמונות. בית המשפט קבע כי עסקינן בארבע הפרות שונות של זכוית היוצרים של התובעת ובהמשך לכך פסק לה פיצוי בגובה של ארבעים וחמישה אלף שקלים (ת”א 15155/06 שגיא קופר נ’ תבירו בע”מ).

קיראו מידע בנושא זכויות יוצרים: הפרה עקיפה

העתקת תמונות באינטרנט לאחר חקיקת חוק זכויות היוצרים החדש

כיום, עם חקיקת החוק, קובע סעיף 56 כי בית המשפט רשאי לפסוק לתובע בעבור כל הפרה של זכויות יוצרים או של זכות מוסרית, לרבות העתקה מפירה של תמונות מוגנות, פיצויים ללא הוכחת נזק בסך של עד מאה אלף שקלים.

כאשר עסקינן בהעתקת תמונות מאתר אינטרנט, ישקול בית המשפט, בין היתר, את תום ליבו של המפר, את הנזק הממשי שנגרם לבעל הזכויות בתמונות עקב ההעתקה, את משך הזמן שבו בוצעה ההפרה, את הרווח שצמח למפר בעקבות אותה ההעתקה ועל בסיס נתונים אלו יקבע את סך הפיצוי שיש להעמיד לבעל זכויות היוצרים ביצירה.

זאת ועוד, סעיף 62 לחוק קובע כי ניתן להטיל על מי שעוסק במכירה, הפצה או השכרה של עותק מפר של תמונה מאתר אינטרנטי (העולה כדי יצירה, כהגדרתה בחוק) עונש של שלוש שנות מאסר או קנס מנהלי כבד.

בואו להתייעץ ולקרוא במסגרת: פורום קניין רוחני בהנהלת עו”ד סער גרשוני

קיראו בהרחבה בנושא: זכויות יוצרים באינטרנט

הגשת תביעה בגין העתקת תמונה לפי המנגנון הקבוע בחוק החדש

הנה כי כן, חוק זכויות היוצרים החדש הגדיל משמעותית את הסכום שניתן לתבוע בגין כל הפרה והפרה של זכויות יוצרים ביצירה.

על בסיס זה הוגשה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בירושלים תביעת פיצויים בסך של שמונה מאות אלף שקלים, במסגרתה טענה התובעת כי הנתבעות העתיקו מאתר האינטרנט שלה תמונות ותכנים המוגנים בחוק זכויות יוצרים, זאת ללא קבלת אישורה לכך (ת”א 30778/11 J.W. בע”מ נ’ טל-שחר שיווק מוצרי תרבות ואח’).

על פי הנטען, התמונות באתר האינטרנט עולות כדי “יצירה אומנותית”, אשר העתקתן לשימוש מסחרי הינה אסורה, אלא אם כן נתנה בעלת הזכויות ביצירה את הסכמתה לכך. לא למותר לציין כי עסקינן בדרישה לסכום פיצוי גבוה, הנובעת מהשינויים שהוכנסו על ידי החוק החדש.

העתיקו לך תמונה מהאתר? קיבלת מכתב מעורך דין הטוען כי העתקת תמונה מאתר אינטרנט תוך פגיעה בזכויות יוצרים?

לכל אלה יש פתרון יעיל ומהיר. משרד עורכי דין סער גרשוני ושות’ מטפל בתיקי הפרות רבים, בין השאר במקרים שבהם הועתקו תמונות מאתרי אינטרנט וממקורות אחרים, ללא רשות בעל הזכויות וללא שהמעתיק קיבל את הסכמתו. אנו מציעים לך יעוץ משפטי איכותי בנושא זכויות יוצרים וקניין רוחני, והכל במרחק שיחת טלפון אחת!

מאמרים נוספים בשבילכם
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
הצהרת נגישות
קראו עוד
עורך דין לשון הרע
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי