זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

העתיקו לך מאמר מקורי מהאתר ללא רשות?

18/04/2013
כולנו יודעים ומכירים את קצב התפתחותה המטאורי של רשת האינטרנט. אתרי אינטרנט רבים מעסיקים עורכי תוכן מקצועיים ודואגים לעדכן את התוכן באתרם חדשות לבקרים. במקביל, אנו מגלים יותר ויותר מקרים בהם בעלי אתרים אחרים או מי מטעמם, מבצעים פעולות של העתקת מאמרים מאתרי אינטרנט ללא רשות בעליהם, וברור כי מקרים אלה אסורים על פי חוק.

המדובר בהפרת זכויות יוצרים וכן בהפרה של זכויות מוסריות של כותב המאמר המקורי.

הפעולה של העתקת מאמר מאתר אינטרנט אחר היא (לצערינו) פעולה פשוטה יחסית, המסתכמת בפעולה של COPY PASTE שאותה מכיר כל אחד מאיתנו. הקלות הבלתי נסבלת מביאה לכך שרבים אינם מתחשבים בחוק זכויות היוצרים, ולאורך השנים נתקלנו במקרים רבים של בעלי אתרים הפונים אל משרדנו, לאחר שגורם כלשהו העתיק מאתרם מאמר מקורי שכתבו. כאמור, חוק זכויות היוצרים מעניק הגנה מלאה לבעלי הזכויות ועל כך נפרט.

זכות יוצרים היא ההגנה הבסיסית ביותר של בעליה המקוריים של היצירה על השימוש בה, המהווה למעשה אגד של זכויות בלעדיות מסוגים שונים המוקנות לבעליה והמוסדרות בסעיף 11 לחוק זכויות יוצרים תשס”ח-2007 הכוללות: ביצוע שלה בציבור, שידור, העמדה שלה ברשות הציבור, הפקת יצירה נגזרת, השכרה והעתקה.

סעיף 4 לחוק קובע את סוגי היצירה לגביהם ניתנת הגנת החוק ובהן גם יצירה ספרותית כולל כזו המבוטאת בכתב ללא קשר לאמצעי דרכו היא פורסמה ולכן הוא חל גם על כל מאמר שפורסם באתר שלך ובאמצעותו גם ברשת האינטרנט.

ליחצו: חשוב להכיר את המונח שימוש הוגן

לאור חשיבות הגנה זו, החוק אף קובע כי ויתור על זכויות היוצרים של הכותב במאמר לטובת גורם אחר צריך להיעשות בכתב ובהוראה מפורשת. באופן זה, העתקה של מאמר על ידי גורם שאינו בעל זכות מקורית בו והיא לא הועברה לו בהתאם לחוק מהווה הפרה של זכויות יוצרים.

קיראו בהרחבה על: העתקת תוכן מאתר אינטרנט

העתיקו לך מאמר מהאתר? יש מה לעשות!

כאשר עולה חשש להעתקת מאמר מאתר האינטרנט מומלץ לתעדו לרבות התוכן המילולי ואופן העיצוב שלו באמצעות מספר צילומי מסך של האתר והתוכן והאתר המעתיק לכאורה.

במקביל חשוב לפנות לקבלת יעוץ משפטי אצל עורך דין המתמחה בקניין רוחני, טרם פנייה כלשהי אל בעלי האתר המעתיק, או ביצועה של כל פעולה אחרת.

כאן גם המקום לציין שחוק זכויות יוצרים מאפשר לבעל הזכות קבלת פיצוי עד לסכום של 100,000 שקלים ללא הוכחת נזק. במקרים בהם נגרמה לך פגיעה הניתנת לכימות והוכחה, כתוצאה מהעתקת התוכן יפסק פיצוי בהתאם להיקף הפגיעה כפי שתוכח בעת הדיון המשפטי בבית המשפט.

פסק דין שדן במקרה של העתקת מאמר מאתר אינטרנט ופגיעה בזכויות

המדובר בהליך משפטי ת”א 454-07 פורת נ’ פ.ד. פסגות סוכנות לביטוח חיים (1997) בע”מ – תביעה של עורכת דין על הפרת זכויות יוצרים במאמרים בנושא זכויות עובדים ודיני עבודה שפורסמו על ידה באתר האינטרנט שלה. לטענת התובעת, הנתבעת פרסמה באתר האינטרנט הכולל מידע הנוגע לתחומים הקרובים אליה וביניהם משפט העבודה במשך שנה, מאמרים שהועתקו באופן ההצגה שלהם מאתרה של התובעת.

לטענת הנתבעת אין לתובעת במאמרים האמורים, זכויות יוצרים שכן המאמרים הרלבנטיים הועתקו מחוברות שהפיקה חברה שהעסיקה את התובעת במחלקה המשפטית שלה ולכן אם בכלל שייכות זכויות היוצרים למעבידתה באותה העת. בדומה, טוענת הנתבעת כי החומר לא מוגן בזכויות יוצרים שכן מדובר על סיכום החדשות בתחום משפטי זה.

כבוד סגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה השופט גדעון גינת קובע שהמאמרים מוגנים בזכויות יוצרים שכן הם תוצאה של מאמץ מצידו של הכותב, לעניין הבעלות על הזכויות הוא קובע לפי ההסכם בין התובעת והמעבידה כי זכויות היוצרים במאמרים נשארו בידה של התובעת. לאור הנסיבות האמורות הוא מקבל את התביעה ופוסק לזכותה של התובעת פיצויים בסך 200,000 שקלים.

מאמרים נוספים בשבילכם
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי