זכויות יוצריםלשון הרעפטנטיםדיני אינטרנטסימני מסחראודותצור קשר
EN
072-3305991 לייעוץ ראשוני

עורך דין הגנת הפרטיות

01/12/2015

בעידן של ימינו, האינטרנט מהווה את זירת התקשורת המרכזית, הן בפן העסקי – מסחרי והן בפן האישי. בזכותו, הגבולות הגאוגרפים נחצו ואנו יכולים להגיע לכל מקום בעולם, בלחיצת כפתור. אולם, לצד היתרונות הרבים של הרשת, זו גם פתחה פתח גדול מאוד לפגיעה בפרטיות, הגורמת במקרים רבים לנזק חמור לנפגע. מהי ההגדרה של פגיעה בפרטיות, מדוע היא נפוצה כל כך באינטרנט ואלו כלים עומדים לנפגע?

מהי פגיעה בפרטיות?

הזכות לפרטיות מעוגנת בישראל בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ובחוק הגנת הפרטיות, המונה את הפעולות השונות המהוות פגיעה בפרטיות. על פי החוק, פגיעה בפרטיות היא בין היתר: בילוש אחרי אדם עד כדי הטרדה, צילומו של אדם כאשר הוא ברשות היחיד, פרסום צילום של אדם או עניין הנוגע לחייו האישיים, אשר עלול להשפילו וכיוצא בזה. פגיעה בפרטיות יכולה להתרחש במגוון של דרכים ותרחישים, אולם בימינו, מרבית המקרים של פגיעה בפרטיות, מתרחשים באינטרנט.

פגיעה בפרטיות באינטרנט

אין ספק בכך כי כיום, עיקר המקרים של פגיעה בפרטיות מתרחשים באינטרנט וניתן למנות שלוש סיבות עיקריות לכך:

ריבוי מאגרי המידע: האינטרנט רווי במאגרי מידע, אשר חלקם הגדול פתוח לכלל הציבור, דבר המאפשר גישה קלה ומהירה לפרטים אישיים רבים כגון: פרטי חשבון בנק וכרטיס אשראי, כתובת מגורים וטלפון, מקום העבודה ועוד. חשיפת פרטים אלו מובילה מטבע הדברים לביצוע מעשים פליליים תוך גרימת נזק כספי רב לנפגע.
זמינות המידע: המידע באינטרנט זמין מאוד, בכל יום ובכל שעה, היות שכיום ניתן להתחבר לאינטרנט בכל מקום ובכל זמן. בשונה מבעבר, כיום כבר אין צורך להיות מול המחשב בכדי לקבל את הנתונים אלא די במכשיר סלולארי, על מנת להתחבר לאינטרנט ולקבל את כל האינפורמציה שברשת.
אנונימיות: גלישה באינטרנט מאפשרת שמירה על אנונימיות והדבר מקשה מאוד על אכיפת החוק וענישתם של מפרי הפרטיות. אי לכך, אפקט ההרתעה כמעט ואינו קיים ויחד עם ריבוי המידע והנגישות הקלה, הרי שישנם יותר ויותר מקרים חמורים של פגיעה בפרטיות באינטרנט.

אלו כלים עומדים לרשות הנפגע?

הדין בישראל אמנם אינו כולל התייחסות ישירה לפגיעה בפרטיות באינטרנט, אולם חוק הגנת הפרטיות מאפשר לנפגע להגיש תביעה אזרחית לפיצויים נגד הפוגע. יתרה מזאת, בשל הקושי הראייתי בהוכחה של פגיעה בפרטיות, קיומה והיקף הנזקים שהיא גרמה, קיימת בחוק אפשרות לקבלת פיצוי כספי ללא הוכחת נזק. אפשרות זו היא חשובה ביותר במיוחד כאשר מדובר על פגיעה בפרטיות באינטרנט, שם קיים קושי מובהק להסיר את מסך האנונימיות ולאתר את הפוגע ובוודאי את היקף הפגיעה. יש לציין, כי חוק הגנת הפרטיות קובע גם סנקציה פלילית לעובר על הוראות החוק וישנם לא מעט מקרים בהם עורך הדין המייצג את הנפגע, פועל גם במישור הזה, לצד התביעה האזרחית לפיצויים.

האם ניתן למנוע פגיעה בפרטיות באינטרנט?

מטבע הדברים, קשה מאוד למנוע את כלל המקרים של פגיעה באינטרנט, היות שמגוון האפשרויות לפגיעה הוא רחב מאוד. אולם, ניתן בהחלט לצמצם את הסיכוי לפגיעה בפרטיות, על ידי נקיטת מספר אמצעי זהירות. למשל, להימנע מפתיחת מיילים מכתובת לא מוכרת, לא לבצע קנייה באינטרנט באמצעות כרטיס אשראי, כאשר האתר אינו מוכר או מאובטח כראוי, לחסום את הכרטיס האישי ברשתות החברתיות לאנשים לא מוכרים וכיוצא בזה. בנוסף לזאת, אם עולה חשד לפגיעה בפרטיות, אין להשתהות, אלא לפנות באופן מיידי לעורך דין המתמחה בדיני אינטרנט. עורך הדין יפנה לאתר האינטרנט או לכל גורם אחר רלוונטי, לצמצום הפגיעה ומזעור הנזק שנגרם לנפגע.

ראו גם:

גבול הפגיעה בפרטיות

מאמרים נוספים בשבילכם
התנגדות לפטנט
קראו עוד
רישום סימן מסחר בארה"ב
קראו עוד
על פרויקט פינוי בינוי עירוני
קראו עוד
זקוקים לייעוץ? בואו נדבר!
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    תחזרו אליי